Selasa, 1 Januari 2008

Bangunan Bersejarah 1: Istana Hinggap


ISTANA HINGGAP

Bangunan ini asalnya adalah kediaman untuk Pegawai British. Namun, apabila jawatan Menteri Besar diwujudkan pada tahun1948, bangunan ini telah dipindahkan dan dibaik pulih untuk dijadikan kediaman rasmi Yang Amat Berhormat Menteri Besar Pahang. Pihak British mula mendirikan bangunan ini pada tahun 1926. menurut satu sumber yang diperolehi, Menteri Besar Pahang yang kedua merupakan ayah mertua kepada KDYMM Sultan Pahang sekarang. Berikut adalah senarai Menteri Besar (MB) yang dipercayaai pernah menetap di rumah ini:

- Dato’ setia wangsa Sir Mahmud Bin Mat (MSC, OBE) – 1 Februari 1948 hingga 1 Februari 1951

- YAM Tengku panglima perang Tengku Muhammad Ibni Almarhum Sultan Ahmad (CBE) – 1 Februari 1951 hingga 1Februari 1955 dan 15 Jun 1955 hingga 18 Januari 1957.

- Orang Kaya Indera Syahbandar Dato’ Abdul Razak Bin Dato’ Hussein (MSC) – 1 Februari 1955 hingga 15 Jun 1955.

Dalam senarai di atas, MB yang menduduki rumah tersebut hanya sehingga ke tahun 1955 sahaja. Ini berikutan dengan perpindahan ibu negeri Pahang dari Kuala Lipis ke Kuantan pada tahun tersebut. Oleh itu, selepas pertukaran tersebut rumah ini bertukar fungsi menjadi Istana Hinggap sehinggalah sekarang. Pada zaman pemerintahan Sultan Abu Bakar, istana ini pernah menjadi tempat bersemayam baginda apabila baginda melakukan keberangkatan tahunan ke Daerah Lipis.

KDYMM Sultan Hj. Ahmad Shah juga pernah bersemayam di istana ini. Antara upacara bersejarah yang pernah berlangsung di istana ini ialah majlis perkahwinan KDYMM Sultan Pahang dan KDYMM Tengku Ampuan Afzan Binti Tengku Mohamad pada 22 April 1954. Menurut cerita beberapa orang ketua kampung istana ini menjadi lambang kedaulatan raja dan perpaduan rakyat.

Rujuk:

MDL

Tiada ulasan: