Rabu, 2 Januari 2008

Asal Usul Nama Tempat di Daerah Lipis 1: Empang Jaleh


Empang Jaleh.

Dihulu sungai periu, Mukim Penjom daerah Lipis ada sebuah lombong emas. Lombong itu adalah sebuah yang tertua di negeri Pahang. Ada yang menyatakan bahawa lombong dihulu sungai Itu dibuka oleh orang Siam. Sekira ini benar maka lombong itu telah dibuka akhir kurun ke-14 atau pun awal kurun ke-15 masihi.

Apabila orang siam keluar dari Pahang selepas tewasnya Maharaja Dewa Sura TM 1454 maka lombong itu telah ditinggalkan. Entah berapa lama kemudian lombong itu dibuka semula. Dari pertenggahan kurun yang ke-9 lombong itu telah jadi sebuah lombong terkenal. Ia diusahakan oleh Penjom pada 22 Feb 1887, pengurus yang mengurus lombong dihulu sungai periu yang dikenali sebagai lombong emas Penjom, Encik Stuart. Hugh Clifford melawat lombong pada hari jumaat, 4 Mac 1887.

Mengikut ceritanya iaitu pada mulanya lombong itu tidak begitu berjaya kerana empang yang dibina sentiasa pecah beberapa teguh dibina masih juga pecah. Kejadian yang amat luar biasa itu amat menyusahkan fikiran yang empunya lombong itu. Disebabkan empang yang dibina itu selalu pecah maka terpaksalah, orang-orang yang menjalankan kerja dilombong itu mencari pawang yang benar-benar bijak. Didalam usaha itu mereka telah berjaya mendapatkan pawang bijak bernama jaleh. Jaleh telah dijemput dan diminta membina semula empang yang selalu pecah itu.

Setelah diminta membuat demikian maka Jaleh pun membuka tanah. Kemudian dia pun memulakan pekerjaan mengempang. Dengan dibantu oleh beberapa orang lain maka empang itu siap dibina. Kali ini empang itu tidaklah pecah lagi. Oleh kerana empang yang teguh itu dibina dengan pertolongan Pawang Jaleh maka empang itu dipanggil Empang Jaleh. Maka lekatlah nama itu hingga sekarang.

Hari ini diceritakan oleh pekerja lombong emas Empang Jaleh terdapat 48 buah lori penggangkut batu berharga RM 600.000 sebuah, 4 buah kereta mengorek batu yang sangat besar.

Rujuk:
Asal Usul Nama Tempat Bersejarah Negeri Pahang (2)
– Dato’ Haji Zakaria bin Hitam.

Tiada ulasan: