responsif teks foto

Sabtu, 12 Januari 2008

Banguanan Bersejarah 4: Sek.Men Keb. Clifford



Sekolah Menengah Clifford

Sekolah ini pada mulanya dikenali sebagai Goverment English School dan dimulakan pada tahun 1913. Pada mulanya ia merupakan sebuah pondok kecil di Tebing Sungai Jaleh (Jalan Jelai sekarang) dan mempunyai murid sulung seramai 12 orang dan semuanya lelaki. Pada tahun 1918, jumlah murid-murid telah bertambah hingga 200 orang dan sekolah ini terpaksa dipindahkan ke kawasan sekarang.

Sekolah yang digunakan pada masa itu hanyalah bangunan-bangunan kayu dan memandangkan sekolah ini merupakan institusi pelajaran yang terbesar sekali di negeri Pahang, bangunan-bangunan Malay Hostel (1926) dan bangunan induk berbentuk D (1929) telah dibina. Perasmian sekolah ini telah dibuat dalam tahun 1929 oleh Sir Hugh liford, bekas Residen British Pahang. Beliau telah menjadi ‘Govenor’ of the Straits Settlement dan High Commisioner of the Faderal Malay States. Sekolah ini telah diabadikan dengan nama beliau selepas upacara itu.

Sekolah ini telah mencatat sejarah bagi sekolah yang pertama mengadakan School Certificate Class dalam tahun 1936. penuntut yang yang menduduki peperiksaan School Certificate ini adalah seramai 11 orang dan 9 orang daripadanya telah lulus dalam peperiksaan tersebut. Disamping kecemerlangan yang diperolehi dalam bidang akademik, sekolah ini juga mencapai kejayaan yang membanggakan di bidang sukan. Di zaman pemerintahan Jepun, sekolah ini dijadikan markas tentera Jepun dan ibu pejabat Kempeitai. Sebuah bilik darjah dijadikan sebagai bilik tahanan. Sekolah ini menempa kemajuan dari zaman ke zaman dan telah melahirkan ramai penuntut yang memberi sumbangan kepada bangsa dan negara. Antara murid-murid tertua sekolah ini ialah KDYMM Sultan Hj. Ahmad Shah Almustain Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Al-Muadzam Shah dan YB Dato’ Sri Tan sri Dr. Mohd Ghazali b. Syafie.

Tiada ulasan:

AddToAny