responsif teks foto

Rabu, 2 Januari 2008

Bangunan Bersejarah 2: Pejabat Daerah.


PEJABAT PENTADBIRAN DAERAH LIPIS

Bangunan ini siap dibina pada tahun 1919 dan merupakan pusat pentadbiran utama bagi negeri Pahang Darul Makmur. Bangunan ini menempatkan Pejabat Residen British dan Pegawai-pegawai Pentadbiran bagi negeri Pahang di tingkat atas. Manakala di bahagian bawah pula merupakan Pejabat Kutipan Hasil dan Perbendaharaan Kerajaan British. Lipis pada ketika itu adalah daerah yang terbesar di negeri Pahang. keluasannya adalah termasuk seluruh Daerah Jerantut sekarang dan merupakan satu daerah yang kaya dengan hasil-hasil emas, bijih, hasil-hasil hutan dan getah.

Dengan wujudnya jawatan MB pada tahun 1952, Pejabat MB negeri Pahang dan Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang ditempatkan dibangunan ini. Di antara YB Setiausaha Kerajaan Pahang yang pernah berkhidmat di sini ialah Orang Kaya Syahbandar Pahang Dato’ Abdul Razak bin Dato’ Hussein dalam tahun 1952. Apabila ibu negeri pahang dipindahkan ke Kuantan pada 27 Ogos 1955, bekas pusat pentadbiran ini dijadikan Pejabat Daerah Lipis sehingga hari ini

Kompleks Pejabat Kerajaan Lipis

Kompleks Pejabat Kerajaan Lipis ini dibina dalam dua peringkat. Peringkat pertama telah dibina pada tahun 1919 (Bangunan Pentadbiran Daerah Lipis). Bangunan kedua yang merupakan satu sambungan kepada bangunan asal siap dibina pada tahun 1926. di tingkat atas bangunan kedua (31B) ialah Mahkamah Daerah Lipis yang masih wujud sehinga sekarang. Di tingkat bawah pada ketika itu ialahsebuah bank perdagangan British yang dikenali sebagai Mercentile Bank.

Dengan terbinanya bangunan tambahan ini, seluruh jabatan-jabatan kerajaan yang terdapat di Kuala Lipis dihimpunkan di bawah satukompleks. Pada masa ini terdapat sebahagian jabatan-jabatan kerajaan berada di bawahkompleks ini, rekabentuknya yang menarik mejadikan ia tumpuan orang ramai.

Tiada ulasan:

AddToAny