responsif teks foto

Rabu, 12 November 2008

Dua wakil rakyat tewas di Lipis



KUALA LIPIS 10 Nov. - Dua wakil rakyat tewas dalam perebutan jawatan pada persidangan perwakilan UMNO Bahagian Lipis yang berakhir di sini malam tadi.

Dua wakil rakyat tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benta, Datuk Soffi Tan Sri Razak dan Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamed Shahrom Osman.

Pada persidangan yang dihadiri 336 perwakilan daripada 84 cawangan itu, Soffi gagal mempertahankan jawatannya sebagai Ketua UMNO Bahagian Lipis selepas tewas kepada timbalannya, Abdul Rahman Mohamed.

Soffi mendapat 146 undi, manakala Abdul Rahman yang juga ADUN Padang Tengku memperoleh 188 undi.

Mohamed Shahrom yang mendapat 129 undi tewas kepada Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Datuk Suhaimi Ibrahim yang memperoleh 204 undi bagi jawatan timbalan ketua bahagian.

Pembantu Khas kepada Menteri Besar Pahang yang juga ahli jawatankuasa UMNO bahagian, Mustapha Long yang memperoleh 197 undi memenangi jawatan naib ketua bahagian selepas mengalahkan Setiausaha UMNO bahagian, Zulkifli Mohamad yang mendapat 137 undi.

Pengumuman keputusan itu dibuat oleh Ketua UMNO Bahagian Paya Besar, Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman selaku wakil Badan Perhubungan UMNO negeri di Dewan UMNO Lipis pukul 8 malam tadi.

Abdul Rahman ketika ditemui berkata, kemenangannya berasaskan kepercayaan perwakilan yang inginkan perubahan dalam UMNO Bahagian Lipis.

''Ahli di akar umbi mahukan perubahan khususnya dalam menangani kebajikan penduduk luar bandar termasuk projek pembangunan yang masih belum direalisasikan di daerah Lipis," katanya.

Beliau berkata, tugas utamanya kini ialah mengembalikan keyakinan dan kesetiaan golongan muda terhadap perjuangan UMNO terutama dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

''Saya yakin komitmen dan kerjasama Timbalan Ketua Bahagian yang baru yang berpengalaman luas dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta Mustapa selaku pakar dalam bidang motivasi boleh memantapkan jentera parti khususnya perubahan pemikiran golongan muda di Lipis,'' katanya.

Sementara itu, Suhaimi mengucapkan berterima kasih kepada perwakilan kerana memberi kepercayaan kepadanya untuk menerajui kepimpinan bahagian Lipis - Utusan Malaysia

NGUPINGTRUS

Komen
Tidak dapat dinafikan sebelum ini terdapat suara yang menyatakan YB Aman tidak layak menjadi Betua Bahagian kerana beliau Wakil Rakyat biasa, tiada gelaran Dato', tidak mempunyai pelajaran tinggi, tiada hubungan dengan istana dan berbagai lagi tetapi dalam politik itu tidak penting yang penting kita berkerjasama dengan semua AJK Bahagian, Pemuda,Wanita dan Puteri serta mendapat sokongan padu dari akar umbi. Tidak guna kita pandai tetapi akar umbi membenci kita. Pada pengamatan saya buat masa ini UMNO Bahagian mempunyai satu barisan yang sangat mantap gunalah kesempatan ini untuk memajukan tempat kita buang harsad dengki, tikam menikam dan bertaut kembali, yang kalah perlu menyokong yang menang, itu yang dikata demokrasi sebenar.

Tiada ulasan:

AddToAny