Jumaat, 12 Disember 2008

Penurunan mendadak harga Getah

Untuk maklumat harga getah SMR 20 (Diproses dari Getah Scrap/Getah Beku) turun mendadak dari sekitar RM5 ke RM1.20 disebabkan penurunan minyak mentah yg juga secara mendadak dari USD 140+ turun hingga kini sekitar USD 48- per barrel.

Penggunaan getah dunia adalah sekitar 20 juta metrik tan setahun dimana 60% atau adalah getah sintetik dan 40% adalah getah asli. Getah sintetik bahan asas nya dari minyak metah. Oleh itu apabila harga minyak jatuh, permintaan atas getah asli berkurang apabila pengguna akan beralih kepada getah sintetik yang lebih murah. Apabila permintaan getah asli berkurang makan secara langsung harga getah turut jatuh.

Bagi Harga minyak Sawit (CPO-Crude Palm Oil) harga juga menjunam dari sekitar USD1050 per MT pada bulan August/Awal September merudum ke paras kurang dari USD550 per MT. Ia nya berkait rapat dengan penurunan harga minyak mentah Crude oil serta penurunan harga minyak kacang soya serta rapeseed oil.

Secara ekonomi bebas harga akan turun apabila berlaku kekurangan permintaan berbanding penawaran. Malaysia belum lagi mampu mempunyai kekuatan stok penimbal yang boleh mengawal harga pasaran dunia.

kalau kebun 2 ekar, harga RM 4.50 baru dapat RM 1000 sebulan,sekarang tinggal RM 300 je.....

Komen: “Apa khabar ekonomi orang Lipis ? Kebanyakan orang kampong sudah tidak sanggup untuk menoreh. Yang memajak kebun Getah sudah tidak mampu bayar sewa, nampak gaya Kebun Getah semak semula macam dulu……….”

Tiada ulasan: