Ahad, 20 Disember 2009

Angin Kencang Di Pantai Timur Hingga Selasa


KUALA LUMPUR, 18 Dis [3.34 pm] - Jabatan Metereologi hari ini mengeluarkan amaran hujan lebat peringkat kuning iaitu hujan sekejap-sekejap kadangkala lebat yang turun dari semasa ke semasa di Perak dan Kedah bermula hari ini, dijangka berterusan sehingga 20 Disember. Di Kedah daerah yang terlibat adalah Padang Terap dan Sik manakala di Perak daerah yang terlibat adalah Hulu Perak dan keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah seperti berhampiran tebing sungai. "Manakala keadaan yang sama dijangka berterusan hingga 22 Dis di kawasan pantai timur iaitu di Kelantan, Terengganu dan Pahang," kata jabatan itu. Di Kelantan kawasan yang dijangka mengalami keadaan itu adalah jajahan Tumpat, Kota Bharu, Bachok, Pasir Puteh, Machang, Tanah Merah, Jeli dan Kuala Krai. Manakala di Terengganu kawasan yang terjejas adalah Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun dan Kemaman, dan di Pahang daerah yang mengalami keadaan demikian ialah Kuantan, Pekan dan Rompin. Kenyataan itu berkata angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer (km) sejam dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang berlaku di perairan Samui (Kelantan dan Terengganu), Tioman (Pahang dan Johor Timur) perairan Condore, Wilayah Persekutuan Labuan, Sabah (Pantai Barat dan Kudat) Reef North, Layang-layang dan Palawan di Laut China Selatan dijangka berterusan sehingga 23 Disember. Sehubungan itu, katanya, kawasan pantai di pantai timur Semenanjung terdedah kepada kejadian kenaikan paras air laut sepanjang tempoh itu. "Keadaan angin kencang dan laut bergelora ini adalah berbahaya kepada bot-bot kecil, kegiatan sukan dan rekreasi laut," kata kenyataan itu.
[Kenyataan yang dibuat oleh Jabatan Metereologi ini seolah-olah ada kebenarannya. Difahamkan, seluruh bandar Kuantan mengalami hujan mulai awal pagi tadi. Kejadian yang sudah dianggap baik selepas edisi banjir baru-baru ini. Apakah banjir akan berlaku lagi untuk kali kedua di negeri ini agaknya?. Apapun kepada semua rakyat Pahang yang mendiami kawasan berisiko banjir, diharap dapat bersedia bagi mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku. Pastikan segala dokumen penting disimpan dan diletakkan ditempat yang selamat. Ikut arahan pihak polis dan jangan sesekali memandai-mandai untuk menunjukkan kehebatan. Kita tidak mahu lagi mendengar ada mangsa yang meninggal dunia].

Jumaat, 18 Disember 2009

Bolasepak: "Tahniah Malaysia"


Saya pasti berjuta rakyat Malaysia termasuk saya sendiri sangat
teruja dengan kemenangan yang tak disangka-sangka ini.
Semua orang tahu pasukan Vietnam dengan mudah kalahkan
Malaysia 3-1 pada saingan kumpulan. Mereka juga kalahkan
pasukan favourite, Singapura dengan jaringan agak besar,
4-1 di separuh akhir. Tup, tup, Malaysia kalahkan mereka
pula dengan jaringan tipis 1-0. Setahu saya,sejak tahun 2002,
inilah kemenangan pertama Malaysia ke atas Vietnam.

Pada pendapat kawan-kawan, apa agaknya yang membuatkan
team Malaysia dapat beat Vietnam kali ni? Kekuatan Malaysia atau
kelemahan pada Vietnam tu sendiri?

Saya bukanlah seorang peminat tegar bola sepak. Tapi melalui
perlawanan kali ni, saya dapat rasakan team Malaysia kali ni
mempunyai daya tahan lebih tinggi. Kalau dulu, bila dah masuk
minit ke-60 tu, ramai player dah start jalan je, tak larat dah
nak berlari ke sana, ke mari. Mereka nampak lebih berazam
dan bersemangat walaupun kurang skill daripada pemain-
pemain Vietnam. Semakin lama permainan berlansung, makin
jelas penguasaan Malaysia dalam game kali ni. Lagi satu,
saya tak faham mengapa jurulatih Vietnam masih tak nak
tukar golkeeper yang dah tercedera tu? Ini mungkin kesilapan
taktikal oleh jurulatih Vietnam.

Oklah, saya tak nak ulas panjang sangat pasal bola
ni. Nak puji banyak sangat pun tak elok juga, takut pasni terus
merudum, hehe.. Apa-apahal pun, tahniah buat team Malaysia
dan jurulatihnya, Rajagopal.

Isnin, 7 Disember 2009

Merapoh destinasi persinggahan






Oleh ALI MAHMOOD

KUALA LIPIS 6 Dis. - Kedudukan strategik Merapoh yang menjadi penghubung antara Kota Bharu di Kelantan dengan Kuala Lumpur, membolehkan kawasan itu berpotensi dibangunkan menjadi pusat sehenti dan bandar baru.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, Merapoh kini menjadi destinasi persinggahan lebih 300 buah ekspres setiap malam sama ada untuk berhenti makan atau berehat.
Bagaimanapun kata beliau, kehadiran begitu banyak bas ekspres yang membawa bersama ramai penumpang hanya memberi manfaat kepada segelintir pengusaha gerai makan dan restoran yang beroperasi di kawasan tersebut.
''Sedangkan, kedudukan Merapoh yang strategik dan terletak di tengah-tengah laluan Kota Bharu-Kuala Lumpur secara tidak langsung boleh menjadi sebuah bandar baru yang bakal pesat membangun.
''Dengan kelebihan tersebut saya menggesa penduduk Merapoh bijak merebut peluang perniagaan yang wujud di kawasan itu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Abdul Rahman turut menyarankan supaya Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Merapoh membangunkan kawasan sekitar stesen minyak miliknya sebagai pusat sehenti yang menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti kawasan rehat dan rawat (R&R), mesin pengeluaran wang automatik (ATM), restoran, gerai makan, cenderamata dan kraf tangan.
Tambahnya, PPK juga boleh membangunkan kawasan tersebut dengan lebih terancang bagi menarik bas-bas ekspres berhenti di situ seterusnya membantu penduduk meningkatkan taraf ekonomi mereka.
''Pusat sehenti ini dapat memberikan peluang kepada para pesertanya berniaga bagi memasarkan pelbagai produk pertanian, makanan, makanan ringan, kraf tangan dan sebagainya," katanya.
Abdul Rahman yang juga Ketua UMNO Bahagian Lipis berkata, penduduk Merapoh juga dijangka terus bertambah berikutan pembinaan kilang simen yang akan beroperasi tidak lama lagi yang menawarkan kira-kira 1,000 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan dan orang luar.
Beliau berkata, difahamkan Kerajaan Pusat juga akan menaik taraf jalan Lipis-Gua Musang dengan membina laluan empat lorong menerusi projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) bermula dari Pelangai, Bentong sehingga ke sempadan Gua Musang, Kelantan dalam usaha menjana pertumbuhan ekonomi setempat.
"Dengan pelaksanaan projek tersebut, saya berharap Merapoh akan turut menikmati hasil limpahan ECER dan menjadi sebuah bandar baru selain menjadi pintu masuk ke Taman Negara yang menawarkan pelancongan bertaraf dunia," katanya.

http://taman-negara-merapoh.blogspot.com/

Isnin, 30 November 2009

POLITIK MEDAN CARI MAKAN?



Mengapa ramai orang berebut rebut masuk politik? Mengapa mereka berebut mencalonkan diri mahu jadi pemimpin? Sedangkan apabila sudah jadi pemimpin jadilah dia hamba.Ia itu hamba rakyat? Benarkah ada orang kata siapa ingin glamor dan kaya masok lah politik.Kerana sekarang medan politik sudah jadi macam MLM, tempat skim cari kekayaan.Tempat skim jadi jutawan,bukan lagi gelanggang perjuangan tetapi sudah jadi gelanggang tempat cari makan.Apabila di conggak conggak jadi PM dapat gaji mahal? Jadi MB pun mahal gaji? Jadi MP pun mahal gaji? Jadi Adun pun mahal gaji? Jadi MP dan Adun Pembangkang pun dapat gaji mahal.Itu belum kira lambakkan lain lain "side income".Gaji? Mereka tidak heran sangat.Tetapi ini lah benda utama yang mereka idam idamkan.Side income" dari sumber "ghaib" !!???.

Politik yang kotor sudah jadi bertambah kotor bagaikan tempat pelacuran, kerana ianya sudah jadi medan politik wang.Modalnya Rakyat.Rakyat di jadikan alat dan tempat di perjudikan.Siapa yang berjaya dalam medan ini seolah olah mendapat ladang yang amat luas.Seolah olah mendapat sebuah kilang yang besar yang tidak putus putus mengeluarkan wang .Di situ dia boleh jadi jutawan tanpa buat kerja.Macam MLM income masok melalui downline.Downline dia siapa? Pembodek dan Pemberi rasuah!

Orang politik sekarang bukan sahaja bertarung dengan parti lawan.Mereka bertarung sesama sendiri.Bertarung sesama sendiri di dalam parti untuk menguasai parti, kerana di situ pun ada kekayaan tanpa perniagaan dan boleh jadi jutawan.Maka berlakulah tikam kawan sendiri, khianat mengkhianati, jatuh menjatuhkan. Dan di sesetengah negara lain ada bunuh membunuh.

Maka daripada medan politik kotor inilah lahir pemimpin pemimpin negara yang menjaga negara dan rakyat, agama dan bangsa.Maka lahirlah mereka ini sebagai penyangak penyangak negara, agama dan bangsa yang bertauliah! Lahirlah lanun lanun terhormat! Pencuri pencuri berlesen.Mengaut wang rakyat dan negara!

Setiap musim piliharaya rakyat memilih pemimpin mereka, dari parti pilihan mereka agar lahir pemimpin pemimpin pembela rakyat dan cinta agama dan negara, agar nasib mereka terbela.Jawapannya sama juga.Pemimpin baru dari parti yang baru tidak ada beza.

Begitulah nasib rakyat di negara demokrasi.Hanya mengharap dan mengharap.Harapan tidak kunjing tiba.Begitulah terjadi di setiap plihanraya nasib rakyat tetap tidak terbela.Yang senang hanya segelintir.Yang susah dan menderita itulah yang ramai.

Sedangkan pemimpin pemimpin terus jadi kaya melalui perniagaannya di medan politik.Duit dari sumber "ghaib" masok dan terus masok! - Amri el Wahab

KOMEN

“Ada yang status Dr sanggup tinggal klinik (pesakit) hanya sekadar nak beri kain pelekat/hamper kat pengundi…”

Politik Malaysia akan menuju kehancuran kalau beginilah pemikiran pemimpin dan rakyat : kita dengar luahan Dr Mahathir.

Rabu, 25 November 2009

TV 1 bersama Parlimen Lipis



Program tentang Parlimen Lipis. Khabar Malaysia. 25hb.11.09. Jam 9.30 malam di TV1. Jom tonton.

"MALAM INI: jangan lupa..."

Khamis, 12 November 2009

INFO: Pembukaan Gelanggang Silat


Warga lipis yang masih belum menyaksikan bagaimana upacara pembukaan gelanggang Silat dilaksanakan bolehlah datang menyaksikan di tempat berikut:

Tarikh 13 Nov 2009 (Jumaat)

Masa : 05.00 Petang

Tempat : Bangsal Silat Kg Kuala Lanar (Jeti Kuala Lanar)

Kehadiran anda untuk memberi semangat kepada anak muda supaya mereka meminati seni mempertahankan diri warisan melayu.

Sekian Terima Kasih.

Selasa, 10 November 2009

FIKIR-FIKIR : Hendak Ke mana Anda...?


Walaupun kita selaku manusia diberikan akal oleh Allah, kita jarang mahu menggunakannya untuk berfikir dengan mendalam, untuk bertanya kepada
diri kita sendiri erti kehidupan: “... HENDAK KE MANA AKU?”

Kita TIDAK ADA MASA untuk memikirkannya. Kita TIDAK MAHU untuk memikirkannya. Kita MENGELAK daripada memikirkannya.

Pelbagai cara dibuat, secara sedar atau tidak sedar untuk MENGHALANG kita dari memikirkannya. Apa yang menyebabkan kita lalai? Apa yang melalikan
kita? Kenapa kita tidak ada masa? Apa di sana ada perancangan musuh Islam untuk melalai dan melalikan kita??

Terang dan jelas bagi kita, salah satu sumber utama ialah...HIBURAN. .Kita dilalikan dan dilalaikan dengan hiburan yang berpanjangan. . Hampir keseluruhan hidup kita diselubungi, dihantui, dikelabui oleh hiburan. Untuk berhibur kita perlukan set tercanggih..

- Kita sanggup bergadai bergolok untuk mempastikan rumah kita mempunyai set TV, Hi-Fi, DVD paling canggih... Tidak cukup dengan saluran TV percuma...
- kita merasa perlu pula untuk melanggan puluhan saluran satelit berbayar..

Untuk pastikan kita tidak perlu berfikir dalam kereta...- Kita berlumba melengkapkan peralatan audio paling mahal dalam kereta, lengkap dengan DVD player, agar
anak-anak kita tidak terlepas rancangan hiburan kegemaran mereka.

Tidak cukup dengan itu...- Kita penuhkan fikiran dengan pelbagai rancangan
import; filem Hollywood, American Idol, Survivor, Fear factor, Extreme Makeover etc ,

- Kita serabutkan hidup kita dengan rancangan hiburan tempatan, ada yang diciplak 90%.- Malaysia Idol, Akademi Fantasia, Muzik-muzik, Musik-musik, Mencari
Cinta etc. Jika rancangan drama tempatan tidak cukup menarik... - Kita semakkan hidup kita dengan drama dan telenovela dari Amerika Selatan, Filipina, Indonesia, Thailand etc. Agar kita tengelam dalam alam fantasi tanpa perlu berfikir...- Kita biarkan isteri, suami dan anak-anak kita dibuai dengan produk-produk Bollywood yang tidak
berputusan.. . - Kita ajak keluarga kita lepak di Padang dengan Konsert Sure Heboh biarpun Mufti mengharamkannya. . ahh! pedulikan itu semua!

Sekiranya kita ada sedikit masa luang untuk berfikir, orang lain sudah menjadualkan kita untuk berhibur... - Pelbagai konsert telah diatur seolah-olah secara
berjadual sepanjang tahun, agar kita tidak ada masa untuk berfikir lagi... konsert Hari Kebangsaan, Sure Heboh, Raya, tahun baru Cina, Deepavali, Keputeraan,
Citrawarna, Krismas, Tahun Baru dan pelbagai lagi pesta-pestaan. - Hidup kita diprogramkan dengan pelbagai Majlis anugerah dari masa ke semasa, Anugerah Industri Muzik,Oscar, Pesta Filem, Juara Lagu, Penyanyi Popular, Bintang Pujaan, Pelakon Terhebat, dan seribu satu macam lagi majlis. Maka di mana ada masa untuk kita berfikir?

Tidak hairanlah jika kitaran rutin hidup kita nerkisar di sekitar.. makan..cari makan.. BERHIBUR.. tidur..

Bilakah kita boleh keluar dari kitaran rutin ini?

catatan dari sebuah e-mel

Isnin, 26 Oktober 2009

Sejarah Orang Melayu: Krisis 18 tahun sekali

Saya tertarik dengan ucapan dan analisis Tan Sri Sanusi Junid ini "Marilah sama-sama kita dengar"

Part 1 Part 2 Part 3 part 4 part 5
"masih ingat tak cadangan tanam padi atas bumbung"

Rabu, 14 Oktober 2009

Kuala Medang Lipis

Pada tahun 1952 Kuala Medang merupakan salah satu kawasan Operasi British/Kerajaan Malaysia melawan Penganas Komunis, dengan terbukanya rancangan FELDA Sungai Koyan pada tahun 1967 kegiatan Komunis telah dapat disekat dan dimusnahkan. Tahun 1970an jalan melalui Raub, Cheroh hingga ke Kuala Medang, Kuala Lipis merupakan kawasan HITAM, pada masa itu terdapat tiga ’road block’ oleh pasukan keselamatan. Pada waktu malam jalan tersebut tidak boleh dilalui tanpa kebenaran Pejabat Polis Daerah.

Pada hari ini Kuala Medang, bukan satu nama asing bagi pelancong luar yang ingin menikmati keindahan alam semula jadi dan ketenangan hidup di kampung yang masih mengekalkan tradisi serta kebudayaan masyarakat Melayu.
Sejak mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Pelancongan untuk dijadikan sebagai salah satu produk pelancongan homestay pada 2002, Kuala Medang telah berjaya menarik ramai pelancong dari Eropah dan juga Asia untuk berkunjung ke kampung itu.

Ahad, 11 Oktober 2009

Bagaimana untuk mendaftar GDI...?

Kali ini 'sifulan' akan menerangkan bagaimana untuk mendaftar masuk ke dalam GDI seterusnya menjadi ahli yang 'efektif' untuk menjana medapat dalam bisnes internet.
"kalau tak pecahkan ruyung mana nak dapat sagunya" dipersilakan

Siri 5




Siri 6



Siri 7



Untuk penjelasan lanjut sila layari

http://cari_duit_pencen.42y.biz

"peluang hanya datang sekali masa tidak menunggu kita"

Sabtu, 10 Oktober 2009

Apa sebenarnya GDI...?

Sekali lagi 'cerita dari Lipis' membawa 'Sifu Lan' menerangkan peluang besar menanti anda apabila menyertai GDI. "musuh jangan dicari rezeki jangan ditolak" dipersilakan

Siri 5


Siri 4.

Siri 3

UNTUK DAFTAR KLIK DI BAWAH
height="125">



>

Jumaat, 9 Oktober 2009

Duit Bukan Segala-2 tetapi Segala-2 memerlukan Duit.

Hari ini ‘Cerita dari Lipis’ membawa ‘Sifu Lan’ menerangkan satu Peluang Perniagaan Duit Internet Bisnis online KHAS untuk warga Lipis rakyat Pahang dan Malaysia. Mana tahu nak dijadikan rezeki kita. Tanpa membuang masa dipersilakan

Mukadimah

Siri 1

Siri 2

MENDAFTAR KLIK DIBAWAH








Akan datang ada sambung "harap tunggu"

Sabtu, 3 Oktober 2009

BUAH PERAH

Buah perah merupakan sejenis buah yang berasal dari pokok perah yang tumbuh di dalam hutan hujan khatulistiwa di Malaysia ini terutama di Daerah Lipis, Raub dan Jerantut. Buah ini akan gugur sendiri ke bumi apabila ianya sudah cukup tua atau matang.
Buah perah ini berbentuk lonjong dan berwarna hitam. Saiz buahnya agak kecil kira-kira (30mm hingga 40mm). Kulitnya keras, nipis dan licin manakala isinya pejal dan keras berwarna putih. Buah ini pada asalnya di dalam satu kepompong dan mengandungi 3 biji.
Sifatnya
Buah perah yang sudah cukup tua atau matang akan gugur ke bumi, ianya akan meletup dan berderai di udara sebelum jatuh ke bumi. Faktor angin memainkan peranan yang cukup penting dalam proses pengguguran buah ini. Selain itu faktor haiwan seperti kera atau monyet juga boleh membantu proses pengguguran buah ini.
Kulitnya sangat keras dan untuk mendapatkan isinya ia perlu diketuk bagi memecahkan kulit tersebut. Isinya jika dimakan secara mentah (tanpa diproses atau dimasak) serta secara berlebihan boleh menyebabkan mabuk atau pening kepala. Isinya bewarna putih dan keras sama seperti buah badam dan ianya boleh dimakan tetapi perlu dimasak atau diproses dengan betul. Buah ini tidak mempunyai biji.
Kegunaan
Buah ini boleh juga di buat asam rong makanan tradisional masyarakat di negeri Pahang. Selain itu buah ini boleh juga dimasak atau digoreng untuk hidangan sebelah petang.
Bagi masyarakat dahulu mereka suka menjerukkan buah ini dan disimpan hingga berbulan-bulan lamanya tanpa perlu disimpan di dalam peti sejuk. Penyimpanan di dalam tempayan atau balang besar yang diisi dengan air boleh membuatkan buah ini tahan lebih lama.

KOMEN

Apa yang menarik buah perah ini tidak dikenali oleh generasi yang tinggal bandar-bandar besar, mereka merasa pelik dan harian melihat buah ini sama ada ianya boleh dimakan atau sebaliknya. Masakan yang mengunakan buah perah(asam rom) ini sangat diminati dan digemari oleh masyarakat di daerah Lipis, Raub dan Jerantut.


GDI-INCOME FOR LIFE : MURAH MUDAH LUMAYAN


http://cari_duit_pencen.42y.biz

Rabu, 30 September 2009

BERRAYA DI KEDAH


Ikan Pekasam RM 4.00


Tasik Beris

Kali ini saya beraya di Kedah apa yang menarik saya telah pergi Empangan Beris yang teletak Daerah Sik. Tasek Beris merupakan Empangan buatan yang banyak menghasilkan Ikan air tawar untuk dijadikan ikan pekasam. Ikan Pekasam merupakan pembuka selera untuk untuk kita makan nasi. Bak kata orang “mak mertua lalu dibelakang pun tak nampak” kalau memakanya. Kalau di Lipis terkenal dengan masakan ‘ikan patin tempoyak’.Orang kedah memang tak kenal langsung masakan tersebut. Itulah orang kata lain padang lain belalang.

Menarik pada hari raya ke kedua terdapat satu Majlis Sambutan Aidil Fitri bersama Kerabat Raja Sakti Kedah di Kuala Menanti Tasik Beris Sik Kedah. Menurut cerita Raja Sakti merupakan anak angkat Raja Bersiung berkahwin dengan Puteri Mani Kemian. yang memerintah Jembal (Kelantan)1649. Maklumat lanjut berkenaan dengan Raja Sakti, salasilahnya tidak dapat ditemui dan pastikan semasa saya di sana. Penduduk di kawasan Sik pun tidak tahu menahu berkenaan dengan keturunan/salasilah kerabat Raja Sakti ini.


Sesiapa yang arif dengan sejarah keturunan Raja Bersiung ini boleh komen dan memberi maklumat di dalam rungan KOMEN. Sekian Terima Kasih.



GDI - Income For Life!!

Ahad, 13 September 2009

Bahagian Penting Kereta Perlu Dijaga



Jalan Lapan (8) Kuala Lumpur – Kuala Lipis – Gua Musang –Kota Baharu merupakan jalan sibuk bermusim terutama apabila kita akan menyambut Aidil Fitri. Sudah Banyak kemalangan berlaku di jalan tersebut, kita berharap/berjanji termasuk diri saya agar memandu berhati-hati, bersabar dan menghormati penguna jalanraya lain. Sebelum bergerak balik kampung semua penguna kenderaan terutama kereta agar membuat pemeriksaan seperti berikut:

Service Setiap 5,000 / 10,000 Km
Banyak panduan penjagaan kereta boleh diperoleh menerusi Internet, penjual kereta, ejen insuran dan Persatuan Automobil Malaysia (AAM). Bahagian komponen penting yang perlu diberi perhatian ialah enjin, aci pemacu, belt, penjajaran dan pengimbangan roda, pengalih haba, clutch, stering, sistem transmisi dan sistem bahan api.

Steering
Periksa setiap sambungan dan komponennya setiap 5,000 /10,000 km. Periksa paras minyak stering setiap minggu.

Hawa dingin
Periksa sistem penghaus dingin, saluran getah, penyambung dan kebocoran pada sistem penyejuk setiap 20,000 km.

Klac
Periksa sistem cluth bagi memastikan `free plag' kehausan penggunaannya bagi setiap 5,000 km.

Sistem transmisi/kotak gear
Periksa keadaan/paras minyaknya bagi setiap 10,000 km. Tukar minyak pada setiap 40,000 km. Bagi sistem pembakaraan/ minyak, karburator perlu dibersih dan servis setiap 20,000 km. Periksa pam minyak dan kebocoran bagi setiap 20,000 km.

Tekanan angin tayar
Perlu diperiksa setiap 3,000 km.
Seimbang dan tukar-alih tayar bagi setiap 10,000 km. Perbezaan paras. Periksa kebocoran, keretakan dan paras minyak bagi setiap 10,000 km. Tukar minyak bagi setiap 40,000 km.

Suspensi
Periksa sistem gantungan, bahagian bawah, mounting penghentak berat, penyambung bebola yang longgar, bocor dan haus setiap 20,000 km.

Drive shafts/propeller shaft
Periksa penyambung yang tidak ketat dan semakin haus bagi setiap 10,000 km.

Sistem elektrik
Periksa penyambung elektrik, swith, lampu, hos, wiper, sistem caj, perjalannan bagi setiap 10,000 km. Periksa peyambung elektrik, swith, lampu, hos, wiper, sistem caj, perjalanan bagi setiap 10,000 km.

Timing/drive belt
Ditukar bagi setiap 70,000 km atau empat tahun yang mana lebih awal. Periksa `belt' penghawa dingin, stering kuasa dan lain-lain setiap 5,000 km.

Enjin:
Enjin - tune up bagi setiap 10,000 km
Ujian tekanan (compression) setiap 40,000 km
Tukar pelincir bagi setiap 5,000 km
Tukar penapis minyak pelincir bagi setiap 10,000 km
Tukar penapis angin/minyak bagi setiap 40,000 km
Tukar palam pencucuh bagi setiap 20,000 km
Tukar `contact point' setiap 10,000 km

Radiator/sistem penyejuk
Periksa lebih kerap paras penyejuk dan saluran paip. Cuci dan ganti bahan penyejuk bagi setiap 40,000 km. Digalakkan menggunakan `coolant bagi memastikan enjin tidak terlalu panas dan membentuk karat terlalu cepat.

Sistem ekzos
Periksa kebocoran/karat bagi setiap 10,000 km, manakala pengimbangan tayar/alignment dibuat untuk keempat-empat tayar setiap 10,000 km atau enam bulan sekali, yang mana lebih awal.

Terima kasih

Wassalam, Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri

Rahsia Buat Duit Dirumah Terbongkar Cuba Layari http://riah771.42y.biz

Khamis, 10 September 2009

TAHUN 1888



Masjid Negeri 1888

Sebenar saya tertarik pada ‘Tahun Peta’ di atas. Pada tahun 1888 peta Semenanjung Malaysia terdapat satu negeri yang dinamakan Patani. Loghat masyarakat Patani hampir menyamai dengan loghat masyarakat melayu di daerah Baling, Sik sedikit Kuala Nerang Kedah, Pangkalan Hulu, Gerik Perak.. Masyarakat di daerah tersebut masih lagi mengunakan loghat itu di dalam pertuturan harian walaupun terdapat pengaruh loghat Kedah. Peta itu dengan jelas menunjukkan kita mempunyai talian persaudaraan dengan masyarakat Islam Patani yang berhadapan dengan pergolakan politik yang tiada kesudahannya pada hari ini.

Bagi negeri Pahang tahun 1888 bermulanya satu sistem pemerintah yang baru membawa kesan yang besar terutama struktur politik di Negeri Pahang. Pada tahun tersebut ‘John Pickersgill Rodger’ telah dilantik menjadi residen pertama. Perlantikan ini telah mengurangkan kuasa Sultan Ahmad dan pembesar-pembesar negeri .Pada tahun tersebut, Pahang buat kali pertama telah menerima satu angkatan Polis yang terdiri daripada 50 orang Sikh dan 150 orang Melayu yang diketuai oleh Encik Syers. Tujuannya untuk mengawasi keamanan di Pahang. Perkara tersebut telah membingung Sultan Ahmad kerana dalam pentadbiran tradisi, terdapat sistem tersendiri yang menjaga keamanan negeri. Majlis Tertinggi Negeri juga ditubuh pada tahun 1888 yang mempunyai kuasa keatas pemerintahan di negeri Pahang dan Sultan Ahmad tidak dilantik menjadi Ahlinya.

Di daerah Lipis Pada tahun 1888 terbina satu Masjid Negeri yang diasas seorang saudagar Arab Yaman yang bernama Habib Hassan. Masjid ini telah dijadikan Masjid Negeri Pahang kerana Kuala Lipis merupakan ibu negeri Pahang sebelum ia dipindahkan ke Kuantan. Menurut cerita orang tua, salah satu keistimewaaan masjid ini ialah ia tidak pernah ditenggelami banjir walaupun Bandar Lipis telah beberapa kali dilanda banjir besar. Kedudukan masjid di tebing Sungai Jelai ini juga tidak menjejaskannya walaupun banjir melanda.

Rujuk : Muhamad Yusoff, Dr Aruna Gopinath Tradisi Persejarahan Pahang 1800-1930

: Majlis Daerah Lipis – Power Point.

KOMEN

Pada hari ini kita selalu memperkatakan, membincang berkenaan pergolakkan semasa (politik) yang tiadak habis-habis. Sebenarnya sejarah banyak mencerita pergolakan politik dahulu yang lebih hebat dan tragis.

Akan datang saya akan muatkan Tips Keselamatan Kenderaan semasa balik kampung.


Selasa, 8 September 2009

PANADOL MERBAHAYA

JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA

GASTRIK)

UNTUK PENGETAHUAN, ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

Sumber :- http://www.omaQ. org

KOMEN

"Kalau telan juga minum air masak/mineral water tu banyak-banyak" pesan orang tua.


Sabtu, 5 September 2009

Pasar Ramadan



Rendang Jamil RM 3.00 seketul

“Diam tak diam sudah 15 hari kita berpuasa, hampir pertengahan bulan ramadan banyak agaknya amalan yang kita buat atau sekurang-kurang sembahyang teraweh tak tinggal...”

Ramadan kali ini saya sempat juga menjengah pasar ramadan di Bandar Lipis banyak sungguh juadah yang dijual sungguh ramai usahawan bulan puasa menghasilkan produk mereka. Daripada gulai/kuih tradisional orang melayu sehingga gulai/kuih tradisional tempatan seperti gulai tempoyak ikan patin, masak lemak daging salai, dodol kukus(tahi minyak), sambal tempoyak, sambal hitam, kuih talam dan lain-lain.

Daripada cerita usahawan pula, bulan puasa kali ini mereka dapati pendapatan jualan nampak kurang sedikit daripada tahun lepas mungkin pelanggan mengawal berbelanja untuk menyambut hariraya, ditambah disebelah petang hujan hingga menyukarkan warga lipis keluar beramai-ramai seterus singgah dan membeli di pasar ramadan.

Apabila kita berjalan-jalan di pasar ramadan memang kita tertarik hendak membelinya, semua nampak sedap tengok rendang Jamil kita nak beli, tengok nasi ayam Asri kita nak beli, jumpa air soya, ‘taufu fa’ kak Wan kita nak beli, nampak kuih kak Mi kita nak beli tapi bila sampai waktu berbuka kena air segelas nasi sepingan dah tak lalu semua itu. Itulah nafsu bulan puasa.

Selamat menjalankan Ibadah Puasa



Click here to start trading

Selasa, 1 September 2009

Dato Bahaman, Tok Gajah Pahlawan Pahang.

Pada 29 Jun 1894 sepasukan polis kerajaan Inggeris menyerang kumpulan penentang Inggeris di Jeran Ampai, Kuala Tembeling. Pahang yang diketuai oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau dan Mat Kelubi.
Dalam serangan itu Pemangku Penguasa Ulu Pahang bernama Wise, terbunuh bersama empat anggota polis manakala pihak penetang di Jeram Ampai itu adalah tindak balas Inggeris terhadap ancaman terbaru penetang yang membunuh lima anggota polis dalam serangan keatas balai Polis di Kuala Tembeling.
Peristiwa Jeram Ampai ialah salah satu insiden dalam sejarah penentang pejuang pembebasan Pahang terhadap Inggeris di negeri ini selepas 5 tahun insiden pembunuhan Orang Kaya Haji. Berikutan itu Sir Hugh Clifford, Residen Bristish di pahang melancarkan serangan besar-besaran menelan belanja $ 7,393.83, memburu mereka hingga ke Terengganu dan Kelantan.
Gerakan itu dihentikan pada bulan November 1995 apabila Datuk Bahaman, Pawang Nong dan Mat Lela dikatakan menyerah diri kepada kerajaan Siam tetapi diberi tempoh perlindungan dan ditempatkan di Chiengmai pada awal 1996, manakala Tok Gajah dan Mat Kilau diberitakan meninggal di Terengganu.
Cerita versi Anok Pahang
Semasa di Hulu Sat @ Machang, Long Mansur (cucunda Baginda Long Gaffar ) banyak menghabiskan masa dengan kegemarannya iaitu menjinakkan gajah yang diambil di Hulu Lebir (Hulu Kelantan). Pada satu masa, ketika baginda berada di sana, datang rombongan Dato’ Bahaman bersama keluarga dan pengikutnya bagi meminta perlindungan di Kelantan setelah melarikan diri dari buruan Inggeris di Pahang. Pemberontakan Dato’ Bahaman di Pahang bermula pada 8 Oktober 1891 selepas beliau dilucutkan jawatan sebagai Orang Kaya Semantan oleh Sultan Ahmad kerana enggan menurut perintah Inggeris yang melarangnya mengutip cukai. Beliau dikatakan telah melarikan diri ke Kelantan pada akhir tahun 1894 selepas gagal dalam pemberontakan tersebut. (Sejarah DarulIman,m.s241).
Semasa kejadian peristiwa ini, pemerintahan Kota Bharu bertukar kepada Sultan Mansor. Dato’ Bahaman dikatakan merupakan keluarga Sultan Mansor dan beliau membahasakan Sultan Mansor sebagai “Abang” di dalam percakapannya. Berita kedatangan Dato’ Bahaman ini diketahui oleh Sultan Mansor, lalu beliau datang berjumpa Baginda Long Mansor di Machang bagi memintanya supaya menjaga dan melindungi Dato’ Bahaman dan keluarganya. Baginda Long Mansor pada masa itu tidak terfikir akibat daripada tindakannya itu tadi kepada kesinambungan pemerintahan keturunan Long Ghafar di Kelantan. Tindakan Sultan Mansor tersebut adalah helah beliau bagi mengelakkan dirinya daripada tuduhan melindungi Dato’ Bahaman yang pada masa itu menjadi buruan Inggeris.

Kata Sultan Mansor, “ Pak Do tolong ambil orang kita di Hulu Lebir dan bawa balik ke rumah serta peliharalah”. Long Mansor tidak membantah, lalu tinggallah Dato’ Bahaman bersama keluarga dan pengikutnya di Machang di bawah jagaan Long Mansor. Menurut satu riwayat, beliau tinggal di sana selama 2 tahun. Menurut catatan di dalam buku Sejarah Darul Iman (m.s 240) Dato’ Bahaman serta pengikutnya seramai 12 orang telah membuat kediaman di Sungai Ampul, iaitu cawangan daripada Sungai Lebir di Hulu Kelantan pada akhir tahun 1892.

Berita Dato’ Bahaman mendapat perlindungan di Kelantan akhirnya telah diketahui oleh Inggeris, lalu wakil kerajaan Inggeris telah datang ke Kelantan dan berjumpa Sultan Mansor di Kota Bharu meminta supaya menyerahkan “penderhaka” tersebut. Kata Sulltan Mansor, “Kita tidak boleh buat apa-apa kerana kita di bawah takluk Bangkok. Kalau nak selesai dengan mudah minta sendiri pergi ke Bangkok minta kebenaran Raja Siam untuk tangkap keluarga Dato’ Bahaman”. Mereka kemudiannya pergi ke Bangkok bagi meminta keizinan. Raja Siam memerintahkan dengan perintahnya, “Kalau tak dapat Dato’ Bahaman, orang yang beri perlindungan kepada beliau, siapa saja akan menjadi ganti”. Maka terkenalah Baginda Long Mansor dengan tipu muslihat Sultan Mansor.

Orang-orang Inggeris itu kemudiannya kembali semula ke Kelantan bersama-sama dengan askar-askar Siam. Berita kedatangan askar-askar Siam untuk mengambil Dato’ Bahaman itu diketahui oleh Baginda Long Mansor, lalu baginda pergi berjumpa dengan Tengku Chik Tua Machang meminta nasihat. Beliau menasihati Baginda Long Mansor dengan katanya, “ Kita tak boleh lawan Siam, sebab anak kita duduk di Kota Bharu (iaitu Tengku Salleh, anak Long Mansor yang berkahwin dengan anak sultan yang bernama Tengku Tengah atau Tengku Kembang, anak Long Sulong atau Sultan Ahmad)”. Tambahnya lagi, “Jangan lawan Siam sebab seluruh keluarga kita akan dibunuh oleh Siam”.

Selepas itu Baginda Long Mansor balik dan memanggil Dato’ Bahaman mengadap, lalu menceritakan keadaan yang sebenarnya. Kata Dato’ Bahaman, “Kita hanya patuh kepada keturunan raja Melayu yang asal, kita tidak kira siapa yang memerintah, mati pun kita redha, berkhidmat kepada raja Melayu”. Baginda Long Mansor amat bersimpati akan nasib Dato’ Bahaman, lalu memintanya berundur daripada Machang. Terdapat dua cara berudur yang digunakan, iaitu;
1. Keluarga Dato’Bahaman berundur ke Kuala Berang,Terengganu.
2. Dato’ Bahaman pula, seorang diri pergi ke Menara(Narathiwat).
Pada masa Dato’ Bahaman mengadap Baginda Long Mansor itulah, askar-askar Siam telah mengepong keluarga serta pengikut Dato’ Bahaman di rumah Tengku Deraman di Kampung Kok Kiok di Bukit Bakau, Machang. Berita kepungan itu diketahui oleh Baginda Long Mansor, lalu katanya, “Dato’, keluarga Dato’ telah dikepong oleh askar-askar Siam pada masa maghrib”. Dato’ Bahaman kemudiannya terus pergi untuk menyelamatkan keluarganya yang sedang dikepong. Bersamanya dibawa lembing yang bernama “Beringin” (lembing berupa daun sireh), yang dikatakan mampu untuk memukau orang.

Apabila tiba di sana, lembing tersebut terus dipacakkan ke tanah di hadapan tangga rumah yang dikepong. Akibatnya semua askar Siam yang sedang mengepong itu dipukau dan tidak menyedari apa yang berlaku. Lantas Dato’ Bahaman menyuruh seluruh keluarganya turun dan melarikan diri ke Hulu Terengganu (Kuala Berang). Kemudian, pada malam itu juga Dato’ Bahaman melarikan diri ke Menara. Menurut Buku Darul Iman (m.s. 242), pada November 1895, Dato’ Bahaman, Pawang Nong, Teh Ibrahim, Haji Mat Wahid dan Mat Lela, telah menyerahkan diri kepada orang-orang besar Siam lalu dibawanya ke Siam. Sebenarnya Dato’ Bahaman tidak pernah menyerah diri kepada Siam. Apa yang dilakukan ialah beliau melarikan di ke Menara dan bersembunyi di sana.

Pada pagi keesokannya, askar-askar Siam itu menangkap Baginda Long Mansor dan di bawa ke Kota Bharu. Di sana tiga orang lagi ditangkap iaitu;
1. Pak Nik Ya (penghantarbungaemas).
2. Dato’ Lela Perkasa Lundang.
3. TuanTabal.
Keempat-empat orang ini dibawa ke Bangkok sebagai tahanan selama tiga tahun. Apabila genab tiga tahun, tiga orang dihantar pulang ke Kota Bharu, tetapi Baginda Long Mansor dikatakan telah meninggal dunia semasa di dalam tahanan kerana penyakit “orang baik” (barah) dan dikebumikan di Bangkok (ditanam di dalam selut). Sebenarnya Baginda Long Mansor mati dibunuh dan hal ini diceritakan oleh Tok Kancil, iaitu pengawal peribadinya yang bersama-sama baginda semasa dalam tahanan di Bangkok. Menurut ceritanya, kepala baginda disimpan dalam muzium di Bangkok sehingga ke hari ini, bersama-sama dengan kepala Tuan Lebih iaitu Raja Reman.
KOMEN
Berdasarkan catatan ini jelas bahawa Datuk Bahaman tidak mati dibunuh oleh Siam (atas arahan British)...beliau dikatakan muncul semula "lewat" kemunculan Mat Kilau....walaubagaimanapun kemunculan Datuk Bahaman (Tok Guru Peramu) tidak diiktiraf kerajaan khususnya kerajaan Pahang dipercayai atas sebab-sebab berkaitan dengan "tahta" Kesultanan Pahang....lagipun "Tok Guru Peramu" juga enggan mengaku bahawa beliaulah Datuk Bahaman...jadi kisahnya kemudiannya lenyap begitu sahaja.
Tok Gajah, merupakan individu yang pada mulanya menentang Orang Kaya Haji (mati dibunuh 1889) kerana tidak menyokong Inggeris tetapi kemudian Tok Gajah pula menjadi menentang yang hebat bersama Datuk Bahaman              apabila kuasa dan kegiatan ekonominya agak tergugat. Dalam catatan Abdul Talib bin Hj Ahmad berdasarkan cerita turun temurun seperti berikut:
Sa-telah selesai bermeshuarat orang besar itu pun mengajak Sultan Ahmad bersumpah meminum ayer Yasin dan Qur’an yang telah di-bacha mereka ditepi sungai Silan.
Maka sembah Dato’Gajah Dato’ Raja Jelai dan Dato’ Bahaman “ Jangan-lah Tuanku mungkir janji. Kalau mungkir janji nyawa padah-nya” Maka baginda dan orang besarnya pun bersumpah tidak akan mungkin janji” Peristiwa ini menunjukkan semua pembesar Pahang termasuk Sultan Ahmad mengadakan gerakan rahsia melawan Inggeris.

Selamat Menyambut Hari Merdeka

Ahad, 30 Ogos 2009

Sejarah Raub Pahang




Jari Basurek

Am

Raub adalah salah sebuah dari 11 buah daerah yang terdapat di Pahang. Daerah Raub terdiri daripada tujuh buah mukim iaitu Batu Talam, Sega, Semantan Ulu, Dong, Ulu Dong, Gali dan Tras. Raub mempunyai lebih kurang 37 buah kampung tradisional dan 9 buah kampong baru Cina . Raub berlokasi di sebelah barat negeri Pahang dan keluasannya ialah 2,271 kilometer persegi, iaitu 6.34% dari keluasan Pahang (35,823 kilometer persegi). Raub terletak antara dua banjaran, iaitu Banjaran Utama dan Banjaran Gunung Benom. Ketinggian Raub adalah 160 meter dari atas paras laut dengan purata suhu tahunan 79.5ยบ dan hujan tahunan kira-kira 200 sentimeter. Jarak Raub dengan Kuala Lumpur hanya 130 kilometer dan hanya akan mengambil masa 1½ jam untuk sampai ke pekan kecil ini melalui Lebuhraya Kuala Lumpur Karak.

Sejarah Raub Pahang

Terdapat beberapa versi mengenai asal usul nama Raub. Perkataan Raub dalam Bahasa Melayu bermaksud ‘genggam’. Mengikut sejarah, pusat perlombongan ini dinamakan Raub selepas pelombong-pelombong menjumpai seraub emas pada setiap dulang pasir. Hal ini dinyatakan dengan menarik oleh J.A. Richardson dalam bukunya, The Geology and Mineral Resources of the Neighbourhood of Raub Pahang.

Menurutnya; "People found that for every "dulang" of sand there was a handful (raub) of gold".

Raub menjadi terkenal pada awal abad ke-20 kerana hasil emasnya. Syarikat lombong emas yang mengusahakan perlombongan di daerah ini ialah Raub Australian Gold Mine (RAGM) yang didaftarkan pada 1889 di Queensland, Australia. RAGM juga dikenali sebagai Raub Gold Mine. Pada awalnya syarikat lombong ini dikenali sebagai Australian Syndicate Ltd dan kemudian Australian Gold Mining Co. Ltd pada 1892. RAGM beroperasi sehingga 1961.

Terdapat satu lagi versi cerita yang menjelaskan asal usul nama Raub ini. Menurut kepercayaan orang-orang tua daerah ini, Raub telah diteroka dan dibuka dalam kurun ke 18. Mengikut sumber-sumber yang diperolehi, dua orang pemuda bersama ayah mereka telah melalui hutan rimba serta menyusuri sebatang anak sungai. Setelah sekian lama mengembara mereka sampai ke tebat atau tebatan (satu kawasan di mana pengaliran air sungainya tersekat atau digelar empang).

Sebaik sampai di situ, si ayah mengatakan kepada anaknya di situlah tempat yang paling sesuai untuk berehat. Kelihatan pasir di kiri dan kanan tebatan itu amat bersih. Kedua pemuda itu bersetuju dengan cadangan ayah mereka. Mereka pun mula membuka kawasan itu. Sekitarnya dibersihkan lalu didirikan sebuah pondok untuk kediaman mereka. Setiap hari ketiga-tiga beranak itu memasuki hutan untuk mencari rotan, damar, getah, jelutung dan sebagainya.

Mereka juga memetik pucuk dedaun yang begitu subur berhampiran tebatan untuk dijadikan makanan.Segeralah ketiga beranak itu meraup pasir-pasir di tebing tebatan itu dengan tangan masing-masing. Setiap kali diraup, setiap kali emas diperolehi. Disebabkan emas begitu banyak dan terlalu mudah untuk mendapatkannya; hanya menggunakan tangan untuk meraup, adalah dipercaya mereka menamakan tempat itu dengan gelaran "RAUB". Sejak itu setiap hari mereka terus meraup emas. Kawasan tebatan yang pertama mengeluarkan emas tadi, sekarang ini ialah di Padang Besar Majlis Bandaran Daerah Raub. Begitulah mengikut cerita lisan orang tua di daerah ini. Bagaimanapun, jika gelaran nama Raub lahir daripada kerja meraup emas tadi, sedikit perbezaan timbul dari segi ejaan. Perkataan meraup emas lahir dari kata dasar "Raup" sedangkan "RAUB". Namun begitu, kemungkinan bahasa daerah itu lebih sesuai digunakan dengan ejaan RAUB dari ‘Raup’.

Terdapat juga pendapat yang terpencil yang menyatakan asal usul nama Raub adalah berasal dari perkataan Rao kerana suku kaum Rao telah mendominasi jumlah penduduk di kawasan terbabit sehingga digelar sebagai ‘lubuk orang Rao’. Oleh kerana peredaran masa, sebutan perkataan Rao itu telah bertukar menjadi Raub.

Sabtu, 29 Ogos 2009

H1N1 ALERT : Selsema Babi Jenis Baru Yang Lebih Serius



Salam alaik,

Diharap saudara-saudari yang disayangi berwaspada mengenai jenis selsema babi yang lebih serius. Ia boleh dijangkiti oleh orang-orang yang muda dan sihat. Amaran ini telah dikeluarkan oleh WHO ( World Health Organization ) semalam.

Sebahagian daripada amalan pelindung penyakit adalah seperti berikut:
1. Mengambil wudu sempurna sebelum bersolat 5 waktu.
2. Segera mengambil wudu' setelah tamat urusan di luar rumah atau pejabat
3. Akhiri air mandian dengan air yang dicampurkan limau nipis atau lemon
4. Minum air bercampur madu setiap hari ( pagi 1 x dan malam 1 x )
5. Minum air campuran habbatus-sauda 1 x sehari ( jika ada )

Kenali lubok segala penyakit yang telah diberitakan oleh Nabi kita sejak dulu lagi:
1. PASAR DAN BANDAR - kurangkan masa di situ dan elakkan jika tiada urusan
2. PESTA DAN KERAMAIAN LALAI - jauhkan diri kerana perkumpulan manusia yang suka berseronok biasanya adalah penyebar penyakit kepada orang lain.

Pentingnya makan yang HALAL serta juga BERSIH dan SIHAT
1. PILIHLAH kedai makan dengan lebih teliti. Jika bersih suasana restoran itu, biasanya bersih juga penyediaan makanan, bekas-bekasnya dan pekerjanya.
2. BANYAKKAN makanan sampingan berserat seperti seperti betik, jagung, pisang, korma, buah tin, oats dan sayuran hijau serta roti berserat tinggi.
3. KURANGKAN makanan/minuman kandungan gula tinggi serta makanan yang digoreng

Mohon bantuan dari langit
Para ulama' zaman-berzaman juga telah menasihatkan kita untuk membaca Ayat 5 Salam apabila berlaku wabak, iaitu 1 Ayat Salam dari Surah Yassin dan 4 Ayat Salam dari Surah As-Saffat. 3 x pagi dan 3 x petang.

Ini sebahagian daripada berita mengenai selsema babi terkini :
WHO warns of severe form of swine flu ( By Maggie Fox, Health & Science Editor )
Friday, August 28, 2009.
WASHINGTON (Reuters) - Doctors are reporting a severe form of swine flu that goes straight to the lungs, causing severe illness in otherwise healthy young people and requiring expensive hospital treatment, the World Health Organization said on Friday.-oleh Sahabat SIM

Link Berita selanjutnya : The Star

Semoga sahabat-sahabat dan ahli keluarga semua terlindung dari bencana akhir zaman ini dengan perlindungan rahmat dari Allah, Al-Waliyul Hameed.

"Untuk melindung kita semua cuba ..."

Klip di Bawah


atau



Khamis, 27 Ogos 2009

Pawang Nong



Nama penuh ialah Haji Nong bin Santan, lebih dikenali sebagai Pawang Nong. Dilahirkan di Sempiat Kampung Tanjung Besar Kuala Lipis pada tahun 1874. mempunyai isteri dua, pertama bernama Palam Mat Sama, dengan memperolehi lapan anak lelaki,iaitu empat lelaki dan empat perempuan. Isteri kedua bernama hajjah Halimah Mk Long dengan mendapat tiga orang anak iaitu satu lelaki dua perempuan. Beliau meninggal dunia pada tahun 1977 di Kampung Ulu Cheka.
Jasa beliau adalah
Membuka kampong Ulu Cheka pada tahun 1907 dengan seramai tujuh orang kawan.
Menjadi pengasas kepada masjid Ulu Cheka.
Menjadi Pengasas kepada sekolah Pawang Nong Ulu Cheka.
Sebagai Pawang pertama Ulu Cheka.
Sebagai pendekar Silat Cekak.
Merupakan penentang penjajah Komunis di Pahang yang terbilang.
Mendapat penganugerahan pingat daripada British iaitu dari Sir Gerald Templer dengan British Empayar Medal (B.E.M)
Kerajaan Persekutuan pula mengenang jasanya dengan memberi pingat AMN, manakala kerajaan Pahang menganugerahkan pingat PJK dan PKT.
Menjadi ketua Kampung pertama di kampong Ulu Cheka, sejak mula pembukaan sehingga 1966.
Merupakan Sahabat kepada Pahlawan Mat Kilau.
Pernah menjadi Pawang Di Raja semasa zaman kegembilangnya. – sinar harian
KOMEN
“Sungguh banyak jasa orang terdahulu berbandingkan dengan harta mereka. Kita berbelajaran tinggi bergaji besar tiada sumbangan sebesar itu. …………..?

Selasa, 25 Ogos 2009

Sungai Pahang.....Dimana Hulunya


Sungai Jelai



Mengalir di Sungai Pahang


Beberapa hari selepas Rodgers dilantik menjadi Residen British di Pahang dan Hugh Clifford sebagai Pegawai Jajahan Hulu Pahang (Lipis) pada Julai 1889, Sultan Ahmad Shah yang handal bermain catur cuba bermain dengan Rodgers di istana di Pekan, Pahang. Permainan ini disaksikan oleh ramai pembesar Melayu Pahang dan juga lain-lain pegawai British.

Antara pembesar Melayu yang hadir itu ialah Tengku Mahmud (putera Sultan Ahmad), Bendahara, Temenggung, Engku Muda Mansur, Engku Andak, Wan Muhamad (Maharaja Perba Jelai), Orang Kaya Chenor (Orang Kaya Indera Pahlawan) dan Orang Kaya Indera Syahbandar.

Bagi pihak British selain daripada Rodgers dan Clifford turut serta Belfield, pentadbir di Pekan; W.W. Michell, pentadbir di Kuala Pahang; A.H. Wall, pentadbir di Kuantan dan E.A.Wise pentadbir di Temerloh

Permainan

Yang tidak turut sama dalam permainan catur itu hanyalah Tuk Gajah (Rasu) dan Mat Kilau. Mereka berdua berada di Budu kerana tidak puas hati campur tangan Inggeris di Pahang.

Dalam permainan catur antara Sultan Ahmad dengan Rodgers itu, secara kebetulannya Rodgers telah bertanya kepada Sultan Ahmad akan makna menteri yang dipanggil dalam permainan catur itu. Sultan Ahmad tidak dapat menjawab pertanyaan Rodgers itu, lalu Rodgers berpaling kepada Sheikh Muhammad Saleh, seorang ulamak dari Minangkabau yang turut bersama menyaksikan permainan catur itu.

Demikian jawapan Sheikh Muhammad Salleh... "Saya tentu tahu kerana saya orang Melayu dan pertanyaan tuan pun bahasa Melayu. Ada pun erti menteri itu, tiap-tiap seorang yang telah dilantik oleh raja buat mendatangkan manfaat dan menolak mudarat yang datang kepada raja.

Inilah erti menteri." Maka Rodgers pun mengangguk-anggukan kepalanya tanda puas hati akan pertanyaan itu. pertanyaan itu. Sambil bermain catur itu Rodgers mengambil kesempatan bertanya lagi kepada Sultan Ahmad Shah mengenai Sungai Pahang. Demikian pertanyaan beliau... "Patik Tuanku sangat hairan dari hal Sungai Pahang. Di mana-mana negeri yang ada sungai tak dapat tiada nama sungai tidak berubah daripada kuala terus ke hulu jikalau banyak sekalipun cawangannya. terus ke hulu jikalau banyak sekali pun cawangannya.

Maka Sungai Pahang nampaknya tidak begitu, dari kuala bernama Sungai Pahang hingga sampai ke pertemuan Sungai Jelai dan Sungai Tembeling. Sepatutnya mana yang besar antara Sungai Jelai dan Sungai Tembeling itu dinamakan Sungai Pahang terus ke hulunya. Harap diampun tuanku apakah sebabnya yang demikian itu? dinamakan Sungai Pahang terus ke hulunya. Harap diampun tuanku apakah Pertanyaan Rodgers itu tidak dapat dijawab oleh Sultan Ahmad, hanya berkata... " Saya tidak tahu, begitulah sudah terjadi daripada orang-orang tua dahulu kala. Barangkali datuk-datuk yang ramai ini ada yang tahu," sambil Sultan Ahmad bertanya kepada datuk-datuk yang sedang melihat permainan catur antara Rodgers dengan Sultan Ahmad itu. Sultan Ahmad bertanya kepada datuk-datuk yang sedang melihat permainan Pembesar.

Semua para pembesar Pahang itu tidak seorang pun dapat menjawabnya. Lalu Rodgers bertanya pula kepada Sheikh Muhammad Salleh. Beliau lalu menjawab demikian... "Tentu saya tahu, saya orang Melayu, yang tuan tanya itu hal negeri Melayu. Ada pun nama itu tuan bukan ikut badan, kerana tuan hairankan mengapa tidak dinamakan yang besar daripada salah satu daripada Sungai Jelai dan Sungai Tembeling dengan nama Sungai Pahang.

Jikalau sebagaimana kehendak itu sepatutnya Tuan Clifford jadi Residen kerana besar badannya dari Tuan (Rodgers) dan tuan jadi pemerintah jajahan kerana badan tuan kecil." sebagaimana kehendak itu sepatutnya Tuan Clifford jadi Residen kerana besar Maka Rodgers termenung sekejap kemudian berkata: "Betul sangat kata tuan Sheikh itu....

(catatan daripada buku Riwayat Hidup Sheikh Muhammad Salleh Tongkar Minangkabau yang ditulis oleh Mohd. Saleh Mendailing, 1933. M. Rahimadiah Press, Ipoh).

KOMEN

Catatan daripada buku Riwayat Hidup Sheikh Muhammad Salleh. Setelah membaca kisah hidup Sheikh Muhammad Salleh itu, saya sungguh tertarik dengan pertanyaan Rodgers mengenai Sungai Pahang yang tidak mempunyai hulu, memang benar Sungai Pahang dari kualanya yang terletak di Kuala Pahang hinggalah mudik ke hulu, kita tidak akan bertemu dengan hulu Sungai Pahang yang sebenarnya. Kalau diperhatikan pula sungai Jelai mempunyai hulu tetapi tiada pula berkuala. Pendapat anda bagaimana........?

Sabtu, 22 Ogos 2009

Penghulu Telang



Wan Abdullah bin Wan Chik Penghulu Telang pertama dari keturunan Tok Raja


Ahmad ayah kepada Abdul Razak


DATUK SAYA SEORANG PENGHULU

Oleh: Hashim Zabidi

Datuk (aki) saya sebelah emak adalah seorang penghulu. Penghulu terakhir dari orang kebanyakan bagi Mukim Telang, Kuala Lipis bernama Tok Awang Chik bin Tok Usoh. Jawatan itu disandang setelah abangnya bernama Tok Kopak meninggal dunia. Sekarang Penghulu Tok Awang Chik sudah dilupakan orang kerana tidak banyak orang tahu selain dari faktor masa. Orang orang yang sezaman dengannya bahkan ayah dan emak saya yg boleh bercerita sedikit sedikit telah lama meninggal dunia.

Setelah datuk saya, jawatan penghulu bagi Mukim Telang telah berpindah tangan kepada puak puak Cik Wan sehinggalah jawatan Penghulu ditentukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri.

Datuk saya empat isterinya dan yang ketiga ialah nenek (wan) saya orang Budu. Dua orang anaknya iaitu emak dan emak saudara saya (aruah belaka) adalah anak Tok Penghulu dan saya semestinya cucu Tok Penghulu. Datuk saya itu ramai anaknya, bukan sekadar emak dan emak saudara saya sahaja malah dengan isteri pertama kedua dan kempat ada berbelas belas orang anaknya tetapi sayang semuanya perempuan melainkan seorang anak lelaki bernama Ahmad bin Tok Chik.

Datuk berhenti dari jawatan Penghulu bukan kerana bersara, tetapi berhenti kerana lebih suka untuk menjadi pemandu kereta (driver) Tuan Hugh Clifford Resident Pahang. Agaknya pada masa itu tidak ramai orang yang boleh menyetir kereta, maka datuk saya disebut sebut sebagai orang yang boleh dan sangat layak menjadi driver Resident. Disini kelihatan datuk seperti didorong untuk meninggalkan jawatan penghulu Mukim Telang. Ada konspirasi kot! Tidak ada siapa yang membuat andaian. Jawatan sebangai Penghulu Mukim Telang selepas itu berpindah kepada keturunan Cik Wan iaitu Tok Penghulu Wan Lela.

Diwaktu datuk hampir hampir meletakkan jawatan sebagai Penghulu, dirumahnya di Sg.Kerai dekat kampung Tanjung Jambu, didatangi oleh seorang Benggali menjual roti. Benggali itu memaki serba putih, berserban putih dan janggutnya panjang juga sudah putih, menawarkan kepada datuk tujuh buku roti. "Datuk ambillah roti ini, kasi anak anak makan . Sekarang ada tinggal tujuh sahaja lagi , saya kasi sahaja, percuma". Datuk menolaknya, mungkin perkataan percuma yang diluahkan penjual roti itu membuat datuk kurang selesa mendengarnya . Setelah tawar menawar tolak menolak dengan datuk, penjual roti itu minta diri lalu pergi dengan kata kata akhir " rugilah datuk, datuk menolak tuah." Pada masa sama, wan saya sedang berbaring mendodoi anaknya, emak saya kot!. Menurut wan, dia dengar perbualan datuk dengan Benggali roti itu persis dihujung telinga tetapi tak terdaya untuk bangun untuk turut campur. Matanya bagaikan tertutup oleh mengantuknya.

Apabila Benggali itu pergi, datuk memanggil wan lalu menceritakan keadaan yang berlaku. Wan terus bangun dan bertanyakan dimana Benggali penjual roti itu?. Wan berleter, "kenapa tak ambil, bodoh benar awok ni. Mana ada Benggali jual roti disini. Dah berapa lama kita duduk sini mana ada orang datang berjual apa apa pun". Datuk seperti baharu sedar dari mimpi, lalu terjun ke tanah mengejar penjual roti itu. Benggali itu sudah ghaib. Lepas itu datuk berungut seorang diri, macam mana boleh cepat benar Benggali itu pergi, sedangkan jalan kampung (denai) ....

Menurut Wan, aki deme menolak tuah. Menurut tafsir dan andaianya, tujuh buku roti itu menunjukkan tujuh keterunan jawatan penghulu itu tidak akan terlepas kepada orang lain. Betapa tidak! tak berapa lama selepas itu, datuk berhenti menjadi Penghulu.

Walau bagaimanapun, sekiranya penolakan datuk tidak berlaku dan tafsiran Wan itu tepat, saya tidak akan jadi penghulu juga kerana saya disebelah yang lemah. Anak datuk yang lelaki sahaja yang bernama Ahmad (aruah) ( jawatan akhirnya dengan Kerajaan sebagai Renjer Hutan) yang boleh menggantikannya. Selepas Ahmad tentulah anak lelakinya pula iaitu Abdul Razak - Razak Ahmad pelakun drama (artis). Itulah cerita nenek (wan) saya mengenai datuk kami. Datuk saya seorang Penghulu.

KOMEN

Cerita ini betul mengikut rujuk CO 273/179. Rodger kepada Gobernor, 17 March 1892. Terlampir dalam Gobernor kepada CO, 25 March 1892 : To' Muda Yusuf Telang mendapat elaun $ 240 setahun.

Selasa, 18 Ogos 2009

Kampung Tenggelan Dalam Kenangan


Tun Muhamad Ghazali Shafei bersama pimpinan mukim Telang


Kedudukan kampung Tanjung Besar Tenggelan
AM
Sejarah kedatangan gerombongan orang rawa sumatera barat ke kawasan Raub/Lipis khas kampung Tenggelan terletak di hulu Ulu Sega dan Ulu Telang sebenarnya tidak pernah dicatat secara terpeinci oleh keluarga mereka sendiri yang sudah bertaburan di merata tempat terutama di Kampung Lubuk Kulit/Beletik. Maklumat utama yang sangat diperlukan oleh pengkaji sejarah seperti tahun kedatangan mereka, nama tokoh utama, tempat asal mereka datang dan asal-usul keturunan mereka tidak dijumpai secara teratur dalam bentuk dokumen bertulis. Hanya yang ada adalah riwayat secara lisan dari mulut kemulut sahaja, sayang jika maklumat ini tidak dicatat kerana pengingat akan meninggalkan kita. Peminat sejarah yang mengkaji sejarah tersebut terpaksa berusaha gigih dan memperuntukan masa bergerak ke sana ke mari menemuramah generasi lama yang masih ada.
SEJARAH KAMPUNG TENGGELAN
Kedatangan orang sumatera barat ke tanah melayu terutama di kawasan Tenggelan lebih kurang pada tahun 1830 hingga 1840 semasa ‘perang Paderi’ 1821-1837 di Minangkabau. Kampung ini mula dibuka oleh ‘Apit Limpang’ Haji Panglima kiri Mat Daud yang dikata berasal dari Minangkabau, beliau merupakan Panglima Kiri Maharaja Perba Jelai Wan Muhamad bin Wan Deris (1882-1919) anak beliau Mat Akil, Mat Akhir dan Hjh Rahmah. Mat Akil bapa kepada Long merupakan tok empat (ketua kampung) Kampung Barus. Kampung Tenggelan ini sudah tiada lagi pada hari ini kerana penduduk kampung tersebut telah meninggalkan kampung mereka kerana ganguan Komunis pada zaman darurat 1948-1960.
‘Apit limpang’ merupakan panglima kiri, orang yang sehidup semati dengan Tok Raja hanya ganti mata dan telingga baginya. Apabila rantau Jelai berlaku petelingkahan atau ingin berperang dengan orang luar, Tok Raja akan menjemput ‘Apit Limpang’ ke Bukit Betong yang jauh dua hari perjalanan dari kampung Tenggelan melalui sungai Telang untuk menyediakan angkatan perang. Boleh dikatakan persediaan peralatan perang ini menjurus kepada ilmu kebatinan yang tidak dapat dijangkau dengan akal fikiran yang manusia tetapi itulah ilmu perang yang ada, inilah yang dipergunakan orang melayu zaman-berzaman. Jasa ‘Apit Limpang’ yang paling besar kepada Tok Raja apabila beliau berjaya membantu beliau dalam perang Pahang- Selangor 1872 bersama pembesar pahang yang lain. Peristiwa ini diiktiraf oleh Sultan Ahmad. Tan Sri Muhamad Ghazali Shafei Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri 1973-1981 juga mempunyai pertalian salasilah dengan orang di Tenggelan.
Untuk pengetahuan, Rantau Hulu Pahang pernah suatu ketika terpisah dari pemerintahan Sultan Pahang Pekan apabila tanah tersebut dibeli oleh Seri Maharaja Perba Jelai yang pertama itu dari Sultan Abdul Ghafur Mohaidein Shah iaitu Sultan Pahang terakhir keturunan Melaka (1567-1614) dengan harga “segengang ulang aling emas satu dasar bali isi emas dan sekuku tangan baju isi emas” Disebab itulah Maharaja Perba Jelai sangat dihormati oleh penduduk hulu Pahang suatu ketika dahulu sehingga terkenal dengan gelar “Raja Bukit Betong ” atau Raja Bukit Di Bukit” kerana sememangnya beliau berasal dari raja di Pagaruyung.
Jika terdapat pembetulan sila komen di ruang komen kerjasama anda sangat dialu-alukan
Rujuk:
Zafuan Haji Manap - Bingkisan Sejarah Raub Rao dan Pagaruyung Pertalian Dengan Raub Dan Pahang.
Zakaria Hitam – Asal usul Nama tempat bersejarah Negeri Pahang.
Dicerita oleh Hj Yackob bin Ishak yang dilahirkan di Tanjung Besar Tenggelan.

Khamis, 6 Ogos 2009

Satu Cerita Sejarah di Lipis


Pada masa “Perang – Saudara 1857-1863’ suatu kejadian yang amat bersejarah berlaku di hutan Pertang Mukim Gua, Lipis. Perkara itu bermula dengan perbalahan di antara Panglima Kiri Wan Embong anak Orang Kaya Maharaja Perba Jelai Wan Ideris dengan Panglima Raja Mat Ali, Teh. Sungguhpun perbalahan itu adalah secara peribadi sahaja, akan tetapi Panglima Raja Mat Ali telah melaporkan kepada Bendahara Tun Mutahir bahawa Wan Embong hendak menderhaka. Encik Engku Aman anak Bendahara yakin akan apa yang disampaikan oleh Panglima Raja Mat Ali itu. Penulis hikayat Pahang menyatakan keyakinan engku Aman itu “kerana sudah janji negeri hendak rosak dan raja hendak turun kerajaan” Dengan tidak usul periksa lagi Tun Mutahir mengarahkan supapaya Wan Embong di bunuh.

Setelah mendapat arahan dari Bendahara Tun Mutahir maka berusahalah pengikut-pengikut Bendahara mencari Wan Embnong. Wan Embong tidak berniat hendak derhaka kepada Bendahara Tun Mutahir sebab itu dia melarikan diri. Dia bersembunyi di hutan kampung Pertang. Tempat dia bersembunyi di ketahui oleh orang dan dia mati ditembak oleh Mat Seh.

Kematian Wan Embong ini adalah punca yang menyebabkan tewasnya Bendahara Tun Mutahir. Ini adalah kerana dengan kematian Wan Embong anak kepada Maharaja Perba Jelai Wan Ideris itu maka pembesar-pembesar Hulu Pahang dengan sebulat suara menyebelahi Tun Ahmad (sultan).

Di bawah ini ditekankan apa yang dirakamkan oleh Dr W. Linehan dalam Sejarah Pahang, JMBRAS. Vol XIV.pt II 1936:

“The fate of his eldest son (Wan Embong) finally determined to To’ Raja adherence to the cause of Wan (Tun ) Ahmad who, but for that support, would never have able to conquer Pahang”.

Mengikut tulisan (Tun) Suzana bt (Tun) M. Osman : Tok Raja Wan Muhamad yang telah melantik Tun Ahmad menjadi Sultan Pahang pertama pada tahun 1882. Sebagai balasan, sultan telah menganugerah beliau sebagai Maharaja Perba Jelai yang baharu dan mendapat keistimewaan mengunakan chop mohor rasmi yang tertera “ Maharaja Perba Al-wakil Sultan Ahmad Al- Muadzam Shah”

Inggeris terpaksa mengiktiraf Sultan Ahmad menjadi sultan pada tahun 1887 kerana ingin mengujudkan system residen bagi mengantikan system pentadbiran tradisi orang-orang melayu, perkara tersebut menjadi kenyataan pada tahun 1888. Pada tahun 1889 satu peristiwa besar berlaku lagi di Lipis apabila seorang yang sangat setia kepada sultan berjuang mempertahankan haknya di Lipis telah mati ditembak mati dengan mengunakan ‘peluru emas’ oleh Inggeris. Berbagai versi cerita daripada peristiwa tersebut. - sekian

Rujuk:

- Asal Usul Nana Tempat Bersejarah Negeri Pahang oleh Dato’ Haji Zakaria bin Hitam hlm 76-77

- orangkayahaji.blogspot.com oleh Wan Jamaludin bin Wan Bidin

- Institusi Bendahara Permata Melayu Yang Hilang oleh (Tun) Suzana bt (Tun ) Hj M.Othman

-Tradisi Persejarahan Pahang Darul Makmur 1880 – 1930

Oleh Prof Madya Dr Muhamad Yusoff Hashim, Dr Aruna Gopinath

- Yang Berkenaan