responsif teks foto

Rabu, 8 April 2009

Realiti di Port Weld





Kuala Sepetang adalah nama asal Port Weld. Nama rasminya yang disiytiharkan oleh Kerajaan Negeri Perak adalah Kuala Sepetang terletak di kuala sungai yang menghadap Selat Melaka di sebelah barat. Tempat tersebut berhampiran dengan Matang, Au Long, Kamunting dan Taiping.

Dikenali sebagai Port Weld sempena nama seorang Governor, Frederick Weld. Terletak berhampiran kuala sungai dan berada dalam daerah Taiping di Perak, ia bermula sebagai tempat perkampungan nelayan.

PRK P 059 Bukit Gantang 7 April 2008 penduduk Port Weld yang majoriti kaum cina telah menyebabkan PAS menang selesa dengan undi PAS 1,947 berbanding BN 364. Kampung Melayu Port Weld iaitu kampung Menteri juga kencudang ditangan PAS yang sebelum ini dimenangi BN.

Selepas penamaan calon saya tinggal lebih seminggu di kawasan tersebut bercampur dengan penduduk kampung melihat dan berpendapat dalam politik era baru ini rupanya manusia pada hari ini sangat pandai berpura-pura mengalahkan pelakon filem. Jika mereka berbaju BN, bertopi BN, belum tentu memangkah BN. Penyokong BN belum tentu memangkah BN. Itulah realiti pengundi hari ini.

Tiada ulasan:

AddToAny