responsif teks foto

Selasa, 18 Mei 2010

Etika Rangkaian Sosial


keratan akhbar



1. Semua awam - Pastikan anda tidak masukan segalanya di dalam laman web sosial anda kerana apa yang anda paparkan akan menjadi terbuka kepada awam. Ketahui setelah anda masukan ke dalam web (contoh: facebook)anda pasti tidak dapat mengawal.

2. Segala dimeterai – Jika anda mengunakan rangkaian sosial walaupun anda cuba menjadi orang yang tiada nama (anonymous) anda pasti akan dapat dikesan kerana jejak anda di dalam internet pasti meninggalkan kesan seperti tapak kaki di dalam pasir. Anda juga secara tidak langsung terikat dengan sebarang perjanjian pengunaan yang anda setuju semasa pendaftaran.

3. Tidak semua jujur dan benar – anda hendaklah tahu yang bukan semua di dalam internet itu benar dan betul. Mungkin orang itu mengunakan gambar orang lain untuk Facebooknya dan juga maklumat yang dipaparkan juga palsu. Ingat segalanya mungkin di dalam Internet.

4. Tapis diri anda sendiri – Pastikan apa yang anda taipkan dalam laman web itu tidak menganggu atau mengugat orang lain. Jangan taburkan fitnah atau jangan lepaskan geram anda secara langsung terus kepada individu. Berkiaslah jika perlu.

5. Tidak semua perlu tahu- Anda tidak perlu memasukan segalanya di dalam web. Pastikan yang maklumat yang anda sampaikan itu sesuai untuk umum atau tidak. Jika ia merupakan maklumat sensitive pastikan ia tidak terkeluar.

6. Asingkan – Jika anda ada rakan yang ramai anda boleh buka sebuah laman web peribadi dan asingkan segala kandungannya berbanding dengan lawan web kerja atau profesion anda. Jangan masukan bahan-bahan kerja anda dalam lawan web peribadi anda – rujuk MP

1 ulasan:

desa abu hassan berkata...

salam terima kasih atas info..

AddToAny