responsif teks foto

Jumaat, 21 Mei 2010

Lawatan ke Bosch Training Centre

cerita dari Lipis
Sesi Taklimat

Cerita dari Lipis blog
Percubaan salah satu peralatan

Minggu lepas saya berkesempatan mendengar taklimat oleh Mr Cheng di Bosch Training Centre Petaling Jaya. Taklimat tersebut mencerita serba sedikit berkenaan dengan sejarah, keselamatan, cara menguna, dan kelebihan peralatan yang dikeluarkan oleh Syarikat Bosch.

Boch diasaskan oleh Robert Bosch berbangsa Jerman pada tahun 1886. Pada mulanya beliau membuka sebuah bengkel mesin kejuruteraan elektrik di Stuttgart Germany. Bengkel tersebut berkembang hingga menjadi sebuah pusat pengeluaran mesin kegunaan tukang untuk edaran seluruh dunia. Pada hari ini terdapat beberapa negara seperti China, India dan Malaysia yang telah mengeluar dan ‘mereka cipta’ peralatan Bosch. “Peralatan bosch tidak akan digunakan untuk tujuan peperangan. Bosch merupakan sebuah syarikat yang membantu masyakat dunia untuk keamanan”ujar Mr Cheng.

KOMEN

Salah satu cita-cita Tun Dr Mahathir adalah mahu mewujudkan sebuah syarikat di Malaysia seperti Syarikat Bosch maka beliau telah mengilhamkan Proton, Pewaja, MEC dan lain-lain yang mengunakan kepakaran anak tempatan untuk membangunkanya. Di Bosch hampir 80 peratus sainstis dan pekerjaanya bukan orang Jerman. “Di Malaysia nak buka UiTM kepada bukan bumiputera pun kita dah jadi kelam kabut...”

Tiada ulasan:

AddToAny