responsif teks foto

Khamis, 28 Oktober 2010

Ekoran laporan Audit 2009

Laporan Ketua Audit Negara 2009
Ekoran laporan audit berhubung perbelanjaan dan pelupusan eset Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) Isnin lalu didakwa 'mengesahkan' wujudnya perkara yang tidak kena dalam pengurusan harta dan kewangan badan-badan agama di negara.

laporan Jabatan Audit Negara - antaranya menyatakan hasrat MAIWP melupuskan 70 penghawa dingin yang masih baik - memerlukan penjelasan dan jawapan sejauh mana ketepatannya. "Apa tidaknya, berbilion wang zakat dan selainnya diperuntukkan untuk umat Islam, tetapi keadaan yang kita lihat di negara kita amat menyayat hati, sehingga ada keluarga yang terpaksa hidup di bawah jambatan di KL seperti yang dilaporkan media baru-baru ini. "Ke mana pergi segala peruntukan zakat ini…..?

Pendedahan audit itu amat menghairankan kerana ketika ratusan juta ringgit wang zakat dipungut, si miskin terus menderita dan merempat. "Siapa yang mencuri atau menipu wang zakat kita, sehingga yang berhak tidak memperolehinya…?

Jabatan Agama yang menguruskan  zakat perlu bermuhasabah semula sejauh mana kejujuran, kesungguhan dan ketelusan pengurusan zakat yang sepatutnya telah lama membangunkan umat Islam. Kewujudan kes seperti itu mengikis keyakinan rakyat terhadap pengurusan atau integriti Jabatan Agama.

Apa yang kita pasti laporan kemiskinan yang menyayat hati terus wujud di pelbagai negeri, sementara kemewahan PUZ (Pusat Urus Zakat) juga ternyata (berlaku) di pelbagai negeri.  

KOMEN

Adakah wujud kesungguhan untuk mereka membaiki keadaan umat Islam? Atau jangan sampai ada mereka yang mengambil kesempatan atas nama asnaf amilin (petugas zakat), sedang tugasan tidak setara mana, tapi habuan yang diambil berlebihan,

Kita berharap perkara ini tidak betul, jika betul ianya sangat memalukan terutama kepada orang bukan Islam di negara ini kerana mereka hanya memerhatikan apa yang kita lakukan. Kalau dengan orang Islam kita tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab bagaimana mana kita hendak melaksanakan tanggungjawab ke atas orang bukan Islam. Mereka akan ‘prejudice’ pada kerajaan yang memerintah dan menzahirkan dalam undi di PRU akan datang. 

rujuk
Malaysiakini

SPRM bertindak

1 ulasan:

Nizam Awang Brahim berkata...

Yang lain ter habeh de kerje.Duit zakat pun nok juge ke.Popaleh....

AddToAny