responsif teks foto

Rabu, 21 Disember 2011

Pengganas Komunis yang berjasa kepada British.


PKM Bintang Satu
Lim Bo Seng seorang anak kelahiran Singapura, menyambung pelajaran di Universiti Hong Kong. Berasal daripada sebuah keluarga yang terkenal di Singapura sebagai pedagang biskut dan batu bata.  Semasa tentera Jepun mendarat di Kota Baharu, Lim Bo Seng terlibat sebagai peneraju pergerakan ‘Chinese Mobilization’ di Singapura dan akan menjadi orang buruan apabila tentera Jepun memasuki Singapura.

British mencadangkan supaya Lim Bo Seng berundur bersama mereka ke India. Sebelum itu Lim Bo Seng dikehendaki berlepas ke Chungking untuk menrekrut anggota di kalangan anak Cina kelahiran negeri-negeri selat untuk dijadikan agen bawah tanah.

Setelah mendapat latihan sebagai egen bawah tanah dengan segala kemahiran senjata, alat letupan. Perhubungan wireless dan sebagainya. Lim Bo Seng dihantar semula ketanah Melayu dengan kapal selam dari Pelabuhan Trincomalee, Ceylon(Sri Langka) dan mendarat di pantai Segari utara Tanjung Hantu dekat Lumut , Perak.  Pada 6 November 1943.

Lim Bo Seng yang mengunakan nama samara Tan Coon Lim di sambut oleh seorang ejen komunis Chin Peng(yang kemudian menjadi Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya) yang mengunakan nama samaran Chen Shin Sheng.  Lim Bo Seng kemudian bertemu dengan Mejar John L.H Davis(bekas Ketua Polis Daerah Kampar) di penempatan penganas Komunis di Kem Belantan dekat Pekan Bidor.

Semasa persidangan pertama antara egen British dengan Parti Komunis Malaya (PKM) diadakan di Kem Belantan, Perak pada 31 Disember 1943, ejen British yang hadir ialah Major John Davis, Major Frederick Spencer Chapman dan Captain Richard Broome dengan Lim Bo Seng sebagai pentermah.  Pihak PKM pula di wakili oleh Setiausaha Agung PKM ketika itu, Lai Te mengunakan nama samara Hong dan hadir ialah Chin Peng ketika itu Pemangku Setiausaha PKM negeri Perak.  Walaupun ‘Stay Behind Party’ tentera British bekerja sama dengan PKM melalui Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA),           

Lim Bo Seng tidak menyertai PKM kerana sebenarnaya dia adalah seorang ejen Parti Komunis Kumintang(Bintang Satu) yang sangat aktif menentang tentera Jepun di Hulu Perak.

Lim Bo Seng telah ditangkap oleh tentera Jepun di Bandar Ipoh, diseksa dengan dahsyat dan kemudian mati semasa dalam tahanan. Selepas tamat perang kerajaan British telah menganugerahkan Lim Bo Seng dengan bintang Medal of the British Empire.

Rujuk:

Tiada ulasan:

AddToAny