responsif teks foto

Rabu, 1 Februari 2012

Bahaya kencing manis @ diabetes





Apa itu kencing manis?

Penyakit kencing manis adalah satu keadaan di mana terdapat kadar gula yang berlebihan dalam peredaran darah. Ini terjadi kerana badan kekurangan sesuatu hormon yang dipanggil insulin yang diperlukan untuk menukar gula kepada tenaga dalam badan kita. Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh organ bernama pankreas yang terletak dibawah perut. Badan kita mengeluarkan tenaga untuk menjalankan tugas harian daripada makanan. Dalam perut, makanan berkanji dan bergula yang dipanggil makanan karbohidrat ditukar kepada bahan gula yang dipanggil glukos dan masuk ke dalam saluran darah di mana ia akan digunakan oleh badan untuk menghasilkan tenaga. Glukos adalah punca utama yang memberi tenaga.

Dalam keadaan biasa, insulin membantu gula (glukos) dalam darah untuk memasuki sel-sel badan untuk ditukarkan kepada tenaga. Bagi orang yang mengidap penyakit kencing manis, organ pankreas tidak dapat menghasilkan hormon insulin dengan secukupnya atau insulin yang dikeluarkan tidak dapat bertindak seperti biasa. Akibatnya, glukos atau gula tidak dapat memasuki sel-sel badan. Kadar gula dalam peredaran darah menjadi tinggi. Gula yang berlebihan ini akan disingkirkan oleh badan melalui air kencing. Inilah sebabnya, penyakit ini dikenali sebagai penyakit kencing manis. Tanpa insulin, sel-sel badan tidak menerima bekalan glukos, walaupun kadarnya amat tinggi dalam peredaran darah. Ini menyebabkan badan akan kekurangan tenaga.

Punca Kencing Manis

(Penemuan TERBARU Dalam Dunia Perubatan Oleh Dr. Rais Bin Abdullah)



KEBOCORAN SALUR DARAH UTAMA merupakan punca sebenar penyakit kencing manis. Saluran yang dimaksudkan adalah saluran vena dan aorta yang berfungsi menyalurkan makanan yang telah diproses atau dicernakan terutamanya makanan yang membekalkan tenaga ke seluruh badan.

Oleh sebab kebocoran tersebut, tenaga tidak dapat disalurkan dengan sempurna yang mana tenaga keluar melalui kebocoran tersebut mengakibatkan badan menjadi lemah, urat saraf lemah dan mengecut. Malah, organ pankreas juga tidak mendapat bekalan tenaga yang secukupnya bagi merembeskan insulin dan mengakibatkannya menjadi tidak aktif dan mengecut. (rujuk rajah di atas).

Kegagalan organ pankreas untuk menghasilkan insulin mengakibatkan kita menghidapi penyakit kencing manis, darah tinggi, kegagalan buah pinggang, tenaga dalaman menurun dan mengakibatkan saluran jantung mengecut serta boleh mengakibatkan buta.

Kebocoran yang dimaksudkan berlaku adalah disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan dan bukannya gula yang berlebihan. Asid urik ini datangnya daripada pemakanan tidak sihat yang kebanyakkan amalkan seperti kerap memakan santan, mee kuning, makanan laut, minuman berkarbonat, cili padi dan sebagainya.

Kandungan gula berlebihan dalam badan hanya meningkatkan bacaan ketika membuat pemeriksaan kencing manis dan bukannya punca mengakibatkan kencing manis. Maka, pengambilan ubat-ubatan atau suplemen yang hanya bertindak mengurangkan kandungan gula atau mengaktifkan pancreas adalah bersifat mengawal kerana selagi masalah kebocoran diselesaikan.





Individu Yang Berisiko Tinggi

1. Individu yang mempunyai tabiat pemakanan yang tidak sihat dan gemar mengambil makanan/minuman yang mengandungi asid urik yang tinggi seperti air bikarbonat dan makanan segera serta gemar makan cili padi termasuk bijinya.


2. Berat badan berlebihan atau obesiti. Semakin berat badan anda, semakin tinggi risiko anda menghidap diabetes kerana faktor pemakanan yang tidak terkawal.

3. Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes. Namun begitu ia bukan disebabkan oleh faktor genetik tetapi faktor pemakanan yang dimakan semasa proses pembesaran dalam keluarga tersebut.

4. Berumur 35 tahun atau lebih tua. Semakin tua semakin tinggi risiko anda untuk menghidapi diabetes.

5. Sejarah diabetes pada kehamilan akhir.

6. Gaya hidup yang tidak sihat dan tidak aktif.

7. Tahap lemak atau kolesterol yang tinggi.


Komplikasi Diabetes

Keadaan kecemasan:

i) Hipoglisemia ialah apabila tahap gula dalam darah adalah rendah. Anda akan mengalami sakit kepala, rasa pening, pusing, ketar tangan dan berpeluh. Anda boleh pengsan atau di serang sawan jika kandungan gula anda adalah terlalu renda.

ii) Hiperglisemia adalah apabila tahap gula dalam darah tinggi. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedar diri.

iii) Diabetes Ketoacidos ialah keadaan serius apabila tahap gula terlalu tinggi. (Ini biasanya bermaksud anda benar-benar kekurangan insulin). Ia juga boleh di hasilkan oleh tekanan, jangkitan kuman, kecederaan, penggunaan ubatan atau kemasukan wad bagi angin ahmar atau sakit jantung. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedar diri.

Akibat dari kandungan gula yang tinggi dalam darah berlaku berpanjangan, ia kan mengakibatkan :

Mata - Katarak, pendarahan dalam mata dan menyebabkan buta.
Saraf - Kebas atau kehilangan deria rasa pada tangan dan kaki dimana pesakit boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Ini boleh menyebabkan luka pada kaki.
Otak - Angin ahmar (Strok)
Buah pinggang - Kegagalan buah pinggang
Jantung - Sakit jantung
Apakah bahaya kalau penyakit kencing manis tidak dirawat atau dikawal dengan baik?
Penyakit ini akan melarat sehingga mendatangkan akibat-akibat buruk seperti :-

Buta
Kerosakan buah pinggang
Sakit jantung dan penyakit lumpuh
Darah tinggi
Menjejaskan Keupayaan Seksual
Penyakit saraf - Ini boleh mengakibatkan pesakit hilang deria di bahagian kaki dan tangan. Ia tidak dapat merasai sakit, panas dengan itu boleh mencederakan diri sendiri tanpa disedari
Jangkitan yang menyebabkan Gangrene (tisu-tisu mati) yang boleh mengakibatkan kehilangan kaki
Tidak sedarkan diri
Kalau tidak dirawati dengan serta merta, pesakit boleh maut.

Aras Gula

Normal
Puasa (sebelum makan) 4.0 – 6.0 mmol/l
Rawak (bila-bila masa) 5.6 – 8.3 mmol/l
Abnormal
Hiperglisemia ? 11.1 mmol/l
Hipoglisemia ? 2.8 mmol/l

Rujukan: MOH Clinical Practice Guidelines Management of Type 2 Diabetes Mellitus,4th Ed (2009)


Limau kasturi salah satu Ikhtiar hindar Kencing Manis


 





1 ulasan:

Luke berkata...

Info dalam artikel ni padat dan tepat berkenaan kencing manis. Thanks.

AddToAny