responsif teks foto

Ahad, 14 Oktober 2018

Tanam Durian klon Musang King

Potensi Eksport Durian
Menurut Kementerian Pertanian dan Asas Tani, Malaysia menghasilkan 300,000 tan durian setahun yang mana 23 peratus adalah Musang King. Data Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula menunjukkan eksport durian ke China meningkat secara purata sebanyak 35 peratus setiap tahun. Anggaran nilai perdagangan pula sebanyak RM4.5 bilion pada 2017 meningkat RM1 bilion berbanding sedekad lalu.

Unjuran Pengeluaran Durian Musang King

Pada 10 Okt 2018 saya mula menanam durian klon musang king yang dibeli di nursery batu 5 Kuala Lipis dengan harga RM 20 sepokok. Sebelum itu saya telah menanam 25 pokok durian baka durian kampong berkemunkinan apabila sudah besar saya akan kahwinkan dengan klon musang king atau lain-lain klon yang popular. Jarak yang saya tanam 30’ x 30’ atau 9m X 9m,  Perkara yang sangat penting sebelum menanam saya akan pastikan pagar elektrik yang menggunakan kuasa solar berfungsi dengan baik dan boleh digunakan. Kalau ada cadangan oleh pakar tanam durian boleh tolong komen dibawah saya akan ambil perhatian atas cadangan tersebut. Sekian terima kasih.

Bateri 12V 9AH, Solar Controller, Energizer@ibu pagar elektrik 
Tukar 'Solar Charge Controller' Digital Harga $ 21 Dollar US



'Solar Charge Controller' berfungsi dengan baik walaupun mendung.."



Banyak burung walet di sini patut lah mereka dapat 7 kilo sebulan

Panel Solar 100 Watt 

Panel Solar 100 watt 

Durian klon kampung

Pagar elektrik pancang PVC




Mata tunas 
Nursery Belahat Jeli : Musang King Jeli
Musang King Jeli harga RM 30.00: Tanam pada 20 Okt 2018


Musang King 17 Jan 2019

22 Okt 2019 Baja Yara Mila 16:16:16

Sebulan sekali tabur banja Organik//Humus  N 8: P 8 : K8 : TE 2 : MGO-3


Kahwin Baji

balut dengan plastik




Penyebab gagal sambung dan sisip durian

Musang King 2019 di Ulu Dong Raub


Tambah lagi 4  pokok 14 April 2019

Klon Durian Ochee(Duri Hitam) 18 Mei 2019

Klon Durian Mothong 27 Mei 2019 beli di Pekan sari Jerantut


5 bulan Musang King


IOI  Hajah Hasmah tanam 18 Ogos 2019 beli dari Zamri Farm Ulu Dong Raub

Duri Hitam 17 Dis 2019 (cantum Baji) beli  di nusrey Kg Jelu Raub

Tabur Dolomite 4 Jan 2020

4 Jun 2020 

22 Jun 2020

22 Jun 2020 MK 


Tanam pada 12 Nov 2020 harga RM 50

Tanam pada 15 Jan 2021 harga  RM 50


Musang King Tanam 7 Feb 2021 harga RM 17.00


Inthorrachit harga RM 30  tanam pada 5 Okt 2021



Chanee Harga RM 30 tanam pada 5 Okt 2021



Klon Beserah 22 Okt 2021   RM 30


Pokok durian 10 Feb 2022






Cantum Mata Tunas 'Musang King'










Pokok Lain

Pokok-pokok lain yang terdapat di sini adalah dua pokok nangka madu dan dua pokok petai klon rendah

Nangka Madu beli di Bentong
Benih Petai dari Pokok Sena Kedah Harga RM 5.00 sepokok tanam 23 Okt 2018
Limau Kasturi 9 Okt 2019
Durian Belanda
Serai Kayu

Nangka Madu mula berbuah
Petai klon rendah beli di Jeli




"Puas nak hidupkan pokok Palas benih berasal dari Kedah...











Pengurusan Tanah untuk Dusun Durian



2 ulasan:

Kiena berkata...

Hi, just nak share. Bapa saya ada kebun di kajang. Bapa saya dulu bekerja di jabatan pertanian. Mula tanam pokok 40 tahun yg lepas kebanyakannya pokok durian. Yg sedap macam D24 masih ada. Skrg sgt popular durian musing King. Saya dah cuba rasa. Pada pendapat saya durian musang King rasa x hebat mana. Durian D2, durian Temerloh, durian siam original lebih hebat. Bapa saya ada juga durian D99 dan D16. Tapi kalau dapat durian Temerloh, rasa lagi sedap byk drp musang King. D2 pun sy amat syorkan sbb bentuknya yg tirus dan jarang2 sekali mengkal, isi byk yg tebal sbb bijinye pipih. Kulit pula amat nipis banding D24. D2 lebih sdp drp D24. Utk harga jualan blh jual harga yg lebih tinggi banding D24. Ni aje ulasan saya buat masa ini.

Nan Zul berkata...

Baka Durian ada saya tanam
MUSANG KING ada
DURI HITAM ada
MOTHONG ada
NOKKRACIP ada
PUANGMANEE tiada
TEKKA ada
CHANEE ada
IOI ada
UDANG MERAH ada
KANYAO tiada
BUNGA MERAH tiada
BESERAH ada

AddToAny