responsif teks foto

Khamis, 15 Ogos 2019

Transformasi Dusun Durian

Durian yang juga dikenali dengan nama saintifiknya Durio zibethinus merupakan raja segala buah. Ia antara tanaman buah-buahan yang semakin terserlah nilai komersial kerana mendapat permintaan tinggi dalam kalangan penggemar durian dari dalam dan luar negara.

Sehingga kini, sebanyak 204 varieti durian telah didaftarkan di bawah Jabatan Pertanian. Antara varieti durian yang popular ialah varieti Durian Raja Kunyit (D197) atau lebih dikenali dengan nama Musang King, D24, varieti Hjh. Hasmah atau IOI (D168), Udang Merah (D175) dan varieti Duri Hitam (D200).

Jabatan Pertanian telah mengambil inisiatif dengan memperkenalkan beberapa projek untuk meningkatkan pengeluaran buah-buahan negara seperti Projek Pembangunan Kluster Durian dan Projek Tanam Semula Buah-Buahan Terpilih.

Dengan permintaan yang tinggi di pasaran tempatan dan eksport, kualiti dan varieti durian yang baik serta penjenamaan Malaysia sebagai pengeluar durian terbaik di dunia, industri ini dilihat boleh memberi pendapatan yang besar kepada usahawan tempatan. Ia dilihat berpotensi menjadi sumber kekayaan baharu yang memberi manfaat besar kepada sosioekonomi petani.

Kilang Pemprosesaan Durian Sejuk Beku

Sudah wujud kilang memproses durian sejuk beku untuk di eksport keluar negara di Jalan Sungai Chalit Sungai Ruan Raub Pahang.



Rider sorang-sorang di Jalan Sungai Chalit seronok tengok peraih
durian yang begitu banyak

Zamri Argo Farm Ulu Dong



1 ulasan:

Abam Kie berkata...

semoga Malaysia bakal menjadi pengeksport utama durian nanti..

done follow your blog.
www.zukidin.com

AddToAny