responsif teks foto

Isnin, 26 Ogos 2019

Trump, Xi Jinping dan Narendra Modi

Antara Trump, Xi Jinping dan Narendra Modi: Siapa lebih layak didampingi Malaysia?

Benar ke Modi India adalah proxy Israel? 
Xi Jinping dan Narendra Modi
Trump dan Narendra Modi

Paul Kennedy dalam bukunya 'The Rise and Fall of Great Powers' (P Kennedy:1987) menyifatkan antara kuasa dan empayar yang masih belum melakukan genocide/attrocities/mass massacre (pembunuhan beramai-ramai) adalah kerajaan China.

Malahan Paul menyifatkan bahawa negara baratlah termasuk Israel yang paling banyak melakukan attrocities terhadap bangsa lain di dunia termasuk Shabra & Shatila camp Palestine (5 ribu nyawa)

Situasi serantau kini melihat negara bangsa India pimpinan Modi telah memulakan keganasan agama di Jammu-Kashmir. Modi sebelum menjadi Perdana Menteri dikatakan telah melakukan penghapusan penganut agama Islam di konstitusinya dengan mengapi-apikan penganut Hindu dan kini melarang orang Islam menyembelih lembu dan makan daging lembu di India sebagai taktiknya dalam penghapusan penganut Islam

Sejak 3 tahun pemerintahan Modi jenayah attrocities semakin meluas oleh terroris radikal Hindu dan sudah pasti mengancam rantau sebelah Selatan dan Timur Asia sekaligus mengancam Malaysia, yang juga bermestautinnya penganut Hindu dan juga Islam yang kebanyakanya berasal dari India. Sasaran Modi juga seorang pendakwah Islam Zakir Naik memungkinkan Modi akan terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam kancah domestik negara ini. Mentelah lagi dengan terdapatnya kepimpinan radikal Hindu tempatan yang senada/bersama dengan 'behavior' Modi dalam isu ZN

Dari sudut kacamata kita, tidak semua India dan cuma hanya sebilangan penganut Hindu di negara ini yang terpengaruh dengan situasi di India oleh Modi. Namun sejak kebelakangan ini nampaknya ancaman radikal pengganas Hindu sudah mula bertapak sejak tertubuhnya 'radical' Hindraf di negara ini. Insiden Adib di Seafield temple adalah antara 'tips of the Iceberg' yang telah berlaku dan dinaungi oleh WM. Bagaimana mungkin dalam suasana negara yang aman, tiba-tiba pasukan penyelamat boleh terbunuh atau dibunuh?

Di persada global pula kita diperlihatkan 'Trade War' antara US-PRC semakin hebat dan memungkinkan kesan kepada ekonomi dunia. Trump sibuk dengan super-egonya merancang menyerang memusnahkan Iran menekala Modi kini mendekati Israel sedang sibuk menyekat perkembangan Islam di India dengan memusnahkan struktur sosial dan ekonomi mereka dengan memperkukuhkan struktur Hindu ala 'ethnic cleansing' perloporan Israel terhadap Palestin. Lawatan pemimpin radikal Hindu Malaysia ke India juga menjadi suatu fenonena dan mungkin bakal mengancam keselamatan negara ini.

Justeru, jelas kita perlu menjauhkan diri dari Modi dan Donald Trump (mereka US dan India tidak sesuai didampingi) bagi memastikan negara tidak diancam dengan keganasan mereka.

Sebaliknya di PRC Xi Jinping sibuk membina OBOR/RBI dan struktur ekonomi bagi kesejahteraan (rahmatan lilalamin) Asia dan dunia. Maka jika benar Nabi Muhamad SAW menggalak umat Islam belajar sehingga ke negeri China, maka inilah negara yang patut kita dampingi, walaupon suatu ketika dahulu mereka pernah melindungi Chin Peng, (mungkin fokus Xi Jinping) kini sudah berubah kepada yang lebih baik selari mengikut sudut pandangan Islam Rahmatan Lilalamin.

VPN melihat dari sudut keselamatan Global, 'regional'/serantau dan domestik, negara perlu melaksanakan suatu perubahan polisi luar dan domestik yang mampu menstabilkan negara dari pengaruh dan ancaman luar yang sangat 'fragile' ini. Sekatan dan pengawasan terhadap hubungan pimpinan radikal Hindu dalam negara ke India perlu dilakukan bagi mengelakan aktiviti subversion, espionage dan sabotage menjadi suatu ancaman terhadap kerajaan baru PH.

VPN juga mencadangkan agar negara mendekati/berdamping dengan Xi Jinping dengan asas PRC kini lebih banyak menganjurkan kebaikan. VPN berpandangan pemimpin Cina tempatan juga lebih berdisiplin dan kuat kerja dan kesetiaan mereka tidak perlu dipersoalkan. Namun harus juga berhati-hati. Malaysia juga boleh mengangkat semula 'ping pong diplomacy' yang dipelopori Tun Abd Razak. Sekian. Selamatkan Negara.

"Selangkah menuju kepada sebuah Negara Maju"

Sani Royan

Tiada ulasan:

AddToAny