Jajaran Lebuhraya CSR, Seksyen 3H (Skop Tambahan) dari
Kampung Kechur ke Kampung Seberang Jelai Bernilai RM59.5 juta dibuka secara
rasmi
Projek Lebuh Raya Central Spine
Road (CSR) yang menghubungkan Kuala Krai, Kelantan dengan Bentong, Pahang
dijangka dapat disiapkan sepenuhnya menjelang akhir Rancangan Malaysia ke-11
(RMK11) iaitu pada tahun 2020.
Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata projek
yang dilaksanakan secara berperingkat bermula dari Rancangan Malaysia
Kesembilan (RMK9) dengan kos keseluruhan RM6.6 bilion.
"Hampir 40 peratus pembinaan kini telah siap manakala
60 peratus lagi dalam peringkat pelaksanaan," katanya selepas merasmikan
pembukaan jajaran CSR, Seksyen 3H (Skop Tambahan) dari Kampung Kechur ke
Kampung Seberang Jelai di sini hari ini.
Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas dan Alam
Sekitar Negeri Datuk Seri Mohd Soffi Abd Razak dan Ketua Pengarah Kerja Raya
(JKR) Datuk Dr Roslan Md Taha.
Antara keutamaan pelaksanaan termasuklah sepanjang jajaran
dari Mentara ke Ke Kampung Seberang Jelai, Lipis sepanjang 61.15 km dan Bentong
Bypass, Pahang sepanjang 28.5 km dengan kos yang diluluskan RM2 billion.
Projek CSR yang merupakan laluan alternatif melibatkan
pembinaan jalan raya sepanjang 350 km bermula dari Kuala Krai ke Simpang
Pelangai dengan pembinaan dibahagikan kepada enam pakej utama.
Pakej 1: melibatkan pembinaan jalan dari Kuala Krai ke
Jambatan Sungai Lakit, Kelantan (47 km); Pakej 2: Jabatan Sungai Lakit ke Gua
Musang (59 km); Pakej 3: Gua Musang ke Kampung Relong, Kuala Lipis (92.5 km);
Pakej 4: Kampung Relong, Kuala Lipis ke Raub (50 km): Pakej 5: Raub ke Bentong
(54 km) dan Pakej 6: Bentong ke Simpang Pelangai (47.5 km).
Projek berimpak tinggi ini merupakan sebahagian daripada
keutamaan kerajaan untuk menyediakan infrastruktur bermutu tinggi terutama di
Pantai Timur dan sekaligus menjadi pemangkin pembangunan ekonomi di sepanjang
Koridor Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).
Jajaran CSR, Seksyen 3H (Skop Tambahan) yang dibina dari
Kampung Kechur ke Kampung Seberang Jelai melibatkan pembinaan jalan sepanjang
3.85 km dengan kos RM59.5 juta.
Seksyen tersebut antara lain melibatkan pembinaan jalan
empat lorong dua hala sepanjang 3.85 km iaitu 3.05 km menggunakan teknologi
"Continuously Reinforced Concrete Pavement" (CRCP) dan sebuah
jambatan.
Penggunaan teknologi CRCP di Seksyen 3H itu merupakan yang
kedua di negara ini selepas projek pertama Lebuhraya Utara Selatan (Bahagian
Perak) pada 1990.
-BERNAMA-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Ulasan