Halaman

Jumaat, 19 Julai 2024

Baja Tinja Ayam.

 


Tinja ayam sebagai baja utama tanaman termasuk getah pekebun.

Najis ayam adalah sumber nitrogen, fosforus, dan kalium yang sangat baik, beserta mikronutrien penting lain terutama magnesium, menjadikannya baja organik yang sangat baik untuk pertanian termasuk tanaman getah.

Berikut adalah beberapa petua untuk menggunakan najis ayam dalam penternakan:

1. Najis ayam segar mengandungi ammonia yang tinggi dan boleh membakar( mencederakan) tumbuhan terutama akar aktif, jadi ia perlu berumur sekurang- kurangnya enam bulan sebelum digunakan sebagai baja( mesti dibiarkan dahulu jika ia diperolehi yang baru).

Proses peraman membolehkan ammonia hilang dan memecahkan najis menjadi unsur tanah yang kaya dengan nutrien.

2. Pengkomposan baja ayam adalah cara yang baik untuk menguraikan lagi najis, mengurangkan patogen( sumber penyakit), dan mencipta baja yang lebih stabil.





Untuk mengompos najis ayam, campurkan dengan bahan kaya karbon seperti jerami padi, hampas tebu, sabut , sekam padi atau daunan kering, pastikan timbunan lembap, dan balikkannya dengan kerap untuk pengeudaraa.

3.Setelah baja najis ayam sudah matang atau selesai dikompos, ia boleh ditabur ke tanah.

Taburkan baja secara merata ke atas kawasan dada tanaman getah.Sebaiknya diratakan baja najis pada musim daun baru gugur secara sederhana, juga bila bila masa yang dirasakan tanaman memerlukan disebabkan penuaian kita yang intensif dan kerap.

4. Najis ayam adalah bernutrien tinggi, jadi adalah penting untuk tidak menggunakan secara berlebihan.

Sebenarnya ia adalah baja penting dalam tanaman tembikai, jagung, buahan, dan sumber utama dalam pembuatan baja organik bermutu cuma ia perlu diproses dengan sempurna untuk mengelakkan kecederaan tanaman kita.

Kalau tuan tuan malas boleh cuba sedikit dahulu dan lihat perbezaannya.

Terlalu banyak nitrogen boleh membakar tumbuhan dan merosakkan kualiti tanah.

Kesimpulannya, menggunakan baja najis ayam dalam pertanian adalah cara terbaik untuk meningkatkan kesihatan tanah dan menyediakan nutrien penting kepada tumbuhan.

Dengan mengompos najis ayam dengan betul dan menggunakannya secara sederhana, tuan tuan boleh menikmati hasil getah yang baik dan lumayan dengan kos yang tidak mahal.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan