responsif teks foto

Isnin, 2 November 2020

Gaji anggota Tentera berbanding dulu

Perbezaan gaji anggota tentera yang berkhidmat sebelum tahun 1979 dengan anggota yang berkhidmat tahun 2020 ianya  memberi implikasi kepada pencen anggota tersebut.  Berbagai permohonan penyelarasan kepada pihak kerajaan hingga sekarang masih tertangguh dan belum mendapat kata putus. 


Gaji tentera tahun 1979

Untuk meningati  jasa dan sumbangan anggota semasa dulu yang terlibat dalam melawan insurgensi kerajaan telah meluluskan pemberian ‘on off’ RM 500 bersamaan dengan pengurniaan pingat Pingat Jasa Malaysia (PJM) kepada anggota yang berkhidmat masa darurat hingga perletakan senjata Parti Komunis Malaya pada tahun 1990. Cadangan untuk memberi elaun secara bulanan masih dalam pertimbangan dan kajian kerajaan.

Kenaikan gaji Tentera dengan begitu ketara bermula pada tahun 2004 bila kerajaan mengumumkan kenaikan kategori sokongan 1 perkhidmatan awam sebanyak 25 peratus dan sokongan 2  35 peratus di tambah 20 peratus bagi anggota Tentera dan Polis.  ini memberi kesan pada kenaikan gaji anggota tentera peringkat bawah(LLP) dan akan diikuti dengan kenaikan pencen.  Keratan Akhbar.


Gaji Tentera Sekarang 2020



Tiada ulasan:

AddToAny