responsif teks foto

Khamis, 19 Oktober 2017

Jual Air Untung RM7k Sebulan...!

Air Balang
Siapa sangka? Hanya dengan jual air buah sahaja, brader ni boleh untung sehingga RM7k sebulan!

Lebih menarik lagi, dia cuma jual di satu tempat sahaja! Bukannya ada cawangan atau stall di banyak tempat!

Lagi pelik.. dia cuma jual 3 balang air je!

Pelik tak pelik!?

Mesti ada teknik & strategi rahsia macam mana dia boleh untung sebegitu banyak dengan hanya menjual 3 balang air di satu tempat sahaja!

Berita menariknya! Selain berniaga air.. brader ni juga rajin menulis!
Jadi, dia dah tulis sebuah ebook yang menceritakan pengalaman dia berniaga air selama 10 tahun!

Macam-macam dia cerita dalam ebook tu... dari start cara nak mohon tapak niaga! cara nak pilih lokasi niaga! cara nak buat air yang sedap! cara nak tarik pelanggan!  Semuanya dia cerita..

Kalau anda berminat nak tahu cerita serta pengalaman brader ni!....


Anda boleh lawati website dibawah...  klik je link dibawah ni!


Isnin, 9 Oktober 2017

Kenangan bersama 10 Bgd Para : Pengalaman Kursus APT Siri 2/ 01

PADA mulanya saya berkhidmat di dalam Angkatan Tentera di penempatan Pejabat Perisikan Tentera (PPT) Kedah/Perlis seterusnya ke PPT Pahang selama 10 tahun. Pada 2001 saya telah ditukar ke Markas 10 Briged Para. Sebelum berkhidmat ke pasukan ini saya tidak pernah menjalani latihan yang lasak. Penempatan PPT disetiap negeri hanya ditugaskan membuat pemantauan dan mengikuti perkembangan ancaman semasa dalam negeri, yang mana tidak memerlukan tenaga fizikal yang banyak. Pengalaman untuk menghadiri kursus Payung Terjun memang tidak dijangka apatah lagi untuk memakai beret merun yang dianggap gah oleh lain-lain pasukan.

Kusus Asas Payung Terjun siri 1/2001
Dalam pesawat  Hercules  C130
Latihan selama 2 minggu telah diadakan di 8 RRD Para sebagai latihan pemanasan bagi mempersiapakan diri sebelum berangkat ke tempat kursus sebenar. Saya telah ditunjuk ajar oleh jurulatih dari 8 RRD Para yang berpengalaman dan menpunyai kursus jurulatih payung terjun. Selama 2 minggu kami hanya membuat persediaan fizikal dengan lari 2.5 kilometer setiap 7 pagi, dan 3 petang disamping aktiviti-aktiviti yang lain-lain.

Pada 10 Februari 2001 merupakan hari yang mendebarkan. Saya telah bertolak ke Pusat Latihan Peperangan khas (PULPAK) di Kem Kamondo Sungai Udang, Melaka. Berbagai cerita yang didengar dari mereka yang pernah mengikuti latihan di kem ini seperti di ‘rangging’(Buli). Apabila kami sampai sahaja di pintu masuk sudah terpampang kata-kata yang menyambut kami “KEDATANGAN ANDA TIDAK DIUNDANG ,JIKA RAGU SILA PULANG”. Hati saya berkumcuk dan mula rasa menyesal tetapi cepat saya kuatkan hati semula semangat terutama apabila mengenangkan ada seorang kawan saya mencabar saya semasa di PULARIS.

Sampai sahaja di kem tersebut kami telah diasingkan tempat tinggal dimana `senior rank` dikehendaki menetap di Wisma Bintara. Setibanya di wisma saya telah disambut oleh PMC Wisma Bintara dari Rejimen Gerak Khas dengan baik dan kami diajar bagaimana untuk mengunakan kemudahan yang terdapat disitu. Saya juga dapat berkenalan dengan ‘senior rank’ yang datang dari pasukan lain yang turut hadir untuk mengahadiri kursus tesebut.

Keesokan harinya kami memulakan latihan bersama dengan 133 anggota dari PASKAL, Pasukan Udara Tentera Darat malahan dari Rejimen Gerak Khas sendiri. Pada hari pertama kami telah diperkenalkan dahulu kepada jurulatih dan ditunjukkan peralatan asas yang perlu ada pada setiap kali dikehendaki untuk membuat penerjunan. Kami dibahagikan kepada kumpulan dimana seorang pegawai dikehendaki menjaga satu rangkai yang menpunyai jumlah anggota seramai 11 orang anggota lain-lain pangakat. Saya tugaskan menjadi penolong ketua rangkai ke 10 dari kumpulan A.

Sepanjang 3 minggu tersebut kami telah diberikan pelbagai latihan yang berkaitan dengan cara-cara penerjunan yang baik. Dua minggu pertama kami diajar dengan perkara seperti teknik mendarat dan terjun yang betul, tindakan yang perlu dilakukan jika payung berada dalam keadaan yang tidak diingini, teknik membuka payung kedua (cadangan), tatatertib ketika berada dalam pesawat, tindakan yang perlu dibuat setelah mendarat saperti jika terseret oleh angin atau lain-lain dan juga cara mengemas payung setelah mendarat. Setiap hari Jumaat diadakan satu ujian pra-syarat untuk melayayakkan kami menerima sayap penerjunan di mana kami kami mesti melepasi tahap masa 16 minit ke bawah dalam larian 3.2 km, memanjat setinggi 6 meter, mendagu sebanyak 8 kali, tekan tubi sebanyak 35 kali dalam masa 1 minit, sit-up juga dalam jumlah yang sama dan bawa rakan mendukung sejauh 100 meter.



Pada minggu ketiga pula kami dilatih dengagan latihan yang lebih mencabar lagi seperti terjun menara kipas iaitu terjun dengan ketinggian 32 kaki ke bawah, terjun menara ‘exit’ yang mengayatkan itu, ini adalah latihan sebelum penerjunan sebenar dan memikul beg seberat 40kg selama 45 minit didalam model pesawat yang sangat panas dan sempit. Minggu keempat kami bertolak ke Gong Kedak Pasir Putih Kelantan untuk menjalani penerjunan sebenar. Sepanjang perjalanan hati saya sentiasa berdebar- debar. Kami dibahagikan kepada dua trip iaitu satu trip iaitu satu trip iaitu satu trip kumpulan B bergerak dengan menaiki trak tentera 3 tan dan satu kumpulan lagi iaitu kumpulan A bergerak dengan menaiki pesawat Hercules C130 dan secara tidak langsung saya dihendaki menaiki pesawat tersebut dan kami berlepas melalui Lapangan terbang Gong Kedak. Keesokkan harinya adalah merupakan hari yang paling di tunggu-tunggu iaitu hari untuk terjun dari kapal terbang. Saya dipilih untuk mengetuai kumpulan pertama membuat penerjunan. Setelah semua kelengkapan siap dipakai dan diperiksa dengan teliti,maka kami pun dibenarkan menaiki pesawat terbuka ketakutan kami makin terselah dan bayangkan dalam pesawat yang berhawa dingin tetapa kami masih berpeluh. Setelah itu seorang demi seorang dilepas untuk melakukan penerjunan. Ketika hampir untuk saya

10 Bgd Para
persiapan untuk membuat penerjunan
membuat persiapan penerjunan, saya rasakan segala yang diajar ketika di waktu latihan dahulu hilanfg dan jadi kelam kabut akibat ketakutan yang tidak dapat dibendung lagi. Segala ayat suci yang saya ingat macam- macamsaya baca. Selepas itu, tanpa banyak cerita terus terjun dan ketika itu terus terang saya katakan saya hilang ingatan seketika. Kewarasan saya kembali ketika payung payung tersebut menyentapsaya keatas dan mengembang dengan sempurna dan selepas itulah barulah saya lakukanapa yang perlu saya buat sebelum payung tersebut kembang. Ketika berada terapung di udara, saya rasa kagum dan rasa macam satu keajaiban yang saya berpelungan melakukannya. Ketika saya mendarat saya telah tersilap membaca arah angin dan kakisaya terseliuhdan bengkak tetapi denagan semangat yang kental saya tahan kesakitan tersebut. Begitulah pada hari-hari yang berikut dimana saya kehendaki membuat penerjunan sebanyak 7 kali termasuk 2 kali dengan alatan berat termasuk senjata. Selepas penerjunan kali pertama, saya dapat mengawal fikiran dan tindakan saya. Waktu inilah saya dapat lihat pelbagai pengalaman termasuk melihat dengan depan mata sendiri.

“Hari ini sudah tahun 2017 sedar tak sedar, sudah 6 tahun aku meninggalkan perkhidmatan ATM kami dikenali sebagai veteran atau pesara, kenangan bersamanya tidak dapat aku lupakan hingga akhir hayat, pegawai yang dulu bersama aku berpangkat Mejor sekarang sudah pun Mejor Jeneral, moga masa-masa yang mendatang ATM akan terus maju dengan jayanya...Selamat menyambut ulang tahun ke-23  10 Bgd Para esok... ”


C130H 
92 ATCK dan 10 Bgd Para

Dua buah buku kenangan selama 22 tahun berkhidmat dalam dua unit besar ATM semoga menjadi rujukan bagi generasi  akan datang.

Nan Zul
Dataran Para




PEGASUS


'Video Klip' ini adalah hasil kreatifviti Lt Jen Dato’ Masood Hj Zainal Abidin
 Mantan Panglima 10 Bgd Para 

10 BGD PARA

Kenangan Penubuhan 10 Bgd Para




Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad (PM Ke 4)(sekarang Tun) merasmikan penubuhan Briged Infantri ke-10 Malaysia sebagai Briged ke-10 Payung Terjun (10 Briged Para) yang berstatus Pasukan Aturgerak Cepat (PAC) di Langkawi, Kedah. Pada 10 Oktober 1994


TIADA MISI TERLALU SUKAR, TIADA PENGORBANAN TERLALU BESAR.

........'TUGAS DIUTAMAKAN'

Sabtu, 7 Oktober 2017

Dapatkan Telefon Pintar Berharga RM1 Bersama MaxisONE

Maxis hari ini tampil dengan tawaran yang berbeza dari yang lain. Jika syarikat telekomunikasi lain berlumba-lumba menawarkan pelan dengan data berganda-ganda, Maxis pula menawarkan telefon pintar berharga RM1 untuk pelanggan Pelan MaxisONE.

Pelbagai peranti ditawarkan dalam promosi terbaru Maxis ini. Lebih tinggi pelan MaxisONE yang dilanggan, lebih banyak jenis telefon pintar boleh dipilih untuk dibeli pada harga RM1 sahaja.

Contohnya, pelanggan pelan MaxisONE 188 boleh mendapatkan Huawei P9 pada harga RM1. Manakala pelan MaxisONE 158 berpeluang memiliki OPPO F1s atau Samsung Galaxy J7 dengan bayaran RM1. Atau dapatkan ZTE Blade A610 serendah RM1 bagi pelanggan MaxisONE 98.

Untuk mendapatkan telefon pintar ini pada harga RM1, pelanggan perlu mendaftar kontrak selama 24 bulan dengan pelan MaxisONE yang berkaitan. Tawaran ini juga boleh dinikmati untuk pelanggan sedia ada, yang mempunyai kontrak kurang dari 3 bulan.

Selain telefon pintar, Maxis juga menambah tawaran Pocket Wifi. Pengguna MaxisONE boleh mendapatkan rebat RM30 dengan pelan Pocket Wifi. Tetapi perlu mendaftar kontrak 24 bulan untuk pelan MaxisONE, dan kontrak 12 bulan bagi pelan Pocket Wifi.

Tidak dilupakan juga, pelanggan baru MaxisONE Home berpeluang mendapatkan Google Chromecast pada harga RM1. Bagaimanapun, ia adalah versi pertama Chromecast, bukan yang terkini.


Semua tawaran di atas, boleh mula didapati bermula hari ini. Layari laman web promosi Maxis Power of One, untuk senarai penuh peranti, kelayakan dan maklumat lanjut.

Selasa, 3 Oktober 2017

Pusat Tahanan ATM

Dera dalam pusat tahanan bukan budaya ATM - PAT

oleh : Halim 019 5740858

Kita biasa dengar tahanan mati di dalam lokap2 polis...pelbagai tanggapan dan alasan yg diberikan...kebanyakkannya tidak terbela...siasatan dr SUHAKAM pon dah dibuat....pelbagai janji utk penambahbaikkan telah dilagukan baik dr Menteri berkaitan mahu pon Ketua Polis Negara...tetapi yg sahnya si mati terus dilupakan sehingga lah kematian baru terjadi...

Sekarang perkara yg lebih keji telah berlaku di dalam perkhidmatan ATM...mangsa yg hanya melakukan kesalahan Tidak Hadir Tanpa Cuti (THTC) telah mati di dalam pusat tahanan ATM...mereka bukan perompak...bukan perogol...bukan pula pengedar dadah...nyawa mereka melayang di tangan kawan2 yg seuniform dgn mereka...amat menyedihkan...

Ini mmg kejam dan amat menghinakan...tetapi kita tak bole menyalahkan secara mutlak kepada ATM...ada kelalaian yg berlaku...ambil mudah...tak peka...dan sentiasa percaya pada unit naungan...
Pusat Tahanan Sg Wangi Tentera Laut Di Raja Malaysia ni letaknya terlalu jauh dr Pangkalan Utama TLDM di Lumut Perak...diletakkan di dalam kawasan Pusat Komunikasi TLDM tetapi pemerintahannya di bawah kawalan Pegawai Memerintah yg pejabatnya di LUMUT...amat pelik bukan...tp inilah hakikatnya...sebagai contoh anak2 tinggal makan minum di Bukit Bintang tetapi ayahnya tidur terlentang di Shah Alam...lalu si abg memukul si adik smp mati...tetapi ayahnya tak tahu sehingga lah si kakak menelefon ayah memberitahu adik dah mati kena jentik telinga oleh si abg...

Masyarakat tak tahu perkara ini...apakah sbb tiada idea dr pemerintah tertinggi TLDM utk mengkaji semula perkara ini...satu pusat tahanan yg jauh dr pusat pemerintahan dan yg lebih buruk lg tiada Pegawai Bertauliah yg bertugas di situ 24 jam...hanya di pantau dr Pangkalan TLDM di Lumut...lawatan hanya di buat pada jam 2000H...apa yg jd di pusat tersebut mmg di luar pengetahuan pegawai PROTELA TLDM....kalau ditipu pengawal hidup2 pon takkan diketahui ceita sebenarnya...smo bila perkara ni akan berlanjutan...nah kita serahkan kepada Panglima Tenteral Laut utk menjawabnya...

Tp syg Panglima Tentera Laut hanya berani menjawab di depan wartawan sahaja...tanya lebih2 trus jawab tak mahu ganggu siasatan polis...kenapa Tan Sri tak hadirkan diri sewaktu mangsa kekejaman di dikebumikan???sibuk sgt ke???setakat nak bg pingat pada vateran bole wakilkan saja pada Panglima Wilayah...amik tanggungjawab tu...jumpa waris2 mangsa...bukan bercakap dpn wartawan Utusan/berita harian/tv3 aje...

Satu keperluan bg perkara ini utk dipanjangkan trus pada SUHAKAM agar lawatan mengejut dibuat di smua pusat2 tahanan di bawah ATM...lebih2 lg PTAT...dr situ maka seluruh rakyat Malaysia akan mengetahui standard sebenar pengoperasian pusat2 ini....

Tahanan2 ini hanya melakukan kesalahan THTC...di waktu aman...mereka tidak berminat lg dgn perkhidmatan...so lepaskanlah mereka...biar mereka memulakan hidup baru di luar dgn lebih berjaya...ada di antara mereka sudah mempunyai keluarga...masa depan mereka di dalam Mahkamah Tentera diputuskan oleh mereka yg cuma berpangkat Mejar/Lt Kdr TLDM...tak bole menjawab...mengaku salah aje...yg jd Ahli.Mahkamah pon masih lg huru hara dlm perkhidmatan...Akta Angkatan Tentera 1972 dilaksanakan oleh ahli2 ni yg kebanyakkannya tak tahu langsung ttg kitab keramat ATM ni...dgar aje dr Pegawai Berkuasa Sidang trus jatuh hukum...mana keadilannya???

Sudah tiba masanya agar tatacara kendalian Mahkamah Tentera dikaji semula...sudah tiba masanya Akta Angkatan Tentera 1972 dikaji semula dengan penambahbaikkan yg bersesuaian....WAKE UP CALL kepada ke semua Panglima Perkhidmatan....anda smua berkhidmat di bawah panji2 SPB Yang Di Pertuan Agong...ratusan ribu anggota mengharapkan tindak tanduk anda yg telah diberikan kuasa memerintah...jgn nampak hebat di depan parti politik yg memerintah...jgn disebabkan lepas pandang dr anda smua membuatkan lebih ramai lg golongan balu dan anak2 yatim lahir di dalam kem2 tentera...bukan sebab tewas di medan perang...bukan sbb gugur dlm menjalankan tugas mempertahankan negara...tetepi terkorban dek kerana ada kepincangan dan kezaliman di dalam perkhidmatan yg sungguh mulia ini....

AddToAny