responsif teks foto

Khamis, 31 Mac 2022

KWSP : Permohonan Pengeluaran Khas

 


Pencarum yang berhasrat mengeluarkan simpanan RM10,000 daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di bawah kemudahan pengeluaran khas diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 16 Mac lalu, boleh membuat permohonan melalui portal khas.

Bagaimanapun, dana persaraan itu menggalakkan pencarum menyemak baki simpanan KWSP mereka melalui i-Akaun, aplikasi mudah alih i-Akaun atau kios KWSP sebelum membuat permohonan pengeluaran berkenaan.

Permohonan Pengeluaran Khas akan dibuka bermula 1 April 2022.

Dapatkan maklumat lanjut mengenai Pengeluaran Khas di bawah.

Semak Sekarang.

https://pengeluarankhas.kwsp.gov.my/




Skim pinjaman tanpa faedah Negeri Pahang.

 



Kerajaan Pahang peruntuk 20 juta kepada lebih 2,500 usahawan yang terjejas akibat Covid-19 di Pahang.

Skim pinjaman tanpa faedah dan moratorium selama setahun itu boleh dipohon bermula 1 April sehingga 30 April 2022.

Pinjaman bermula dari RM3,000 sehingga RM10,000 ini merupakan satu inisiatif kerajaan negeri yang telah dibentang dalam Belanjawan 2022 Negeri Pahang.

Tempoh setahun pertama tidak perlu membayar pinjaman (moratorium)
  • Berikut adalah syarat yang ditetapkan untuk memohon:
  • Rakyat Pahang
  • Berumur 18 tahun dan ke atas
  • Bermastautin di Pahang lebih 10 tahun.
  • Perniagaan lebih dari 1 tahun (sebelum atau pada Mac 2021)
  • Berdaftar dengan SSM
  • Mempunyai lesen perniagaan atau permit sementara PBT.
  • Tidak Muflis
  • Golongan B40
  • Peniaga terkesan Covid-19 diutamakan.
Permohonan boleh dibuat di laman sesawang Sistem Maklumat Usahawan (SMU) Pahang  



Selasa, 29 Mac 2022

Pengalihan Kubur Lama Tanjung Betong Lipis

 




Pengalihan Kubur Lama Tanjung Betong, Kampung Kuala Telang, Kuala Lipis, Pahang

Tanah perkuburan lama Tanjung Betong berdekatan Kampung Kuala Telang dekat sini, yang berusia 170 tahun diancam runtuhan tebing Sungai Jelai berikutan kesan bencana banjir tahun lalu dan sebelum ini. lebih 10 kubur di tebing sungai tersebut bila-bila masa boleh hilang bersama runtuhan tebing sekiranya musim hujan dan paras air sungai naik.

Pihak JKKK telah merujuk pada Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tentang kaedah pemindahan kubur lama tersebut. Pada hari ini 29 Mac 2022 usaha pengalihan telah dilakukan oleh penduduk setempat bersama Sukarelawan dan agensi terbabit.

Antara yang menarik ulama Pahang, Habib Hassan al-Attas dan kadi Pahang yang pertama, Kadi Ibrahim Abu Hurairah Berhala Gantang di makamkan di sini.

Salawat sejahtera pada junjungan Nabi Muhammad s.a.w. Doa pada ibu/bapa kaum kerabat yang telah pergi meninggalkan kita.

Ya Allah, ampunilah dan rahmatilah kami yang masih hidup ini dan semua saudara mara kami yang telah tiada. Semoga mereka semua yang telah pergi sedang bahagia di taman syurgaMu dan bahagia bersama dengan kami nanti. Kematian dan Alam Barzah semua akan tempuhi. Amin..

Allah SWT berfirman:

وَ هُوَ الَّذِيْۤ اَنْشَاَ كُمْ مِّنْ نَّفْسٍ وَّا حِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَّمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْاٰ يٰتِ لِقَوْمٍ يَّفْقَهُوْنَ

"Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam)."

(QS. Al-An'am 6: Ayat 98)

FB : MyAdam Aris



Ahad, 27 Mac 2022

Kuatkan Antibodi Kucing

 


SEJAK AMAL BITACAT, KUCING SAYA SEMBUH DARI SELESEMA TERUK!

Seronok bila tengok kucing kesayangan kembali sihat dan aktif!

Kita sebagai pencinta kucing pastinya nak yang terbaik untuk kucing kesayangan kan.

Kalau kucing sakit, pastinya akan resah.

Dengan BITACAT, kucing anda akan semakin sihat dan susah untuk dijangkiti penyakit bahaya!

Sistem imunisasi dan antibodi kucing akan semakin meningkat selepas amal BITACAT.

Hanya perlu 1 SUDU sehari je. Dicampurkan dengan makanan kucing. Kucing akan makan bersama makananya. SENANG KAN?

APA KELEBIHAN BITACAT?
  • Menguatkan dan menjaga kesihatan jantung dengan lebih OPTIMUM.
  • Menjaga, Memelihara dan Menguatkan ginjal dari terkena batu karang.
  • Memelihara, merawat dan menyihatkan kulit kucing dari pelbagai penyakit kucing.
  • Menghalang keguguran bulu kucing dan menggebukan lagi bulu kucing.
  • Menguatkan sistem pertahanan badan kucing dari pelbagai jangkitan penyakit bahaya.
  • Mnghalang kucing daripada penyakit karang gusi.
  • Memberi kesan kepada kucing 10x GANDA!
MACAM MANA NAK ORDER?

Sebelum tu, nak bagitahu BARANG SAMPAI BARU BAYAR tau.

Tak perlu nak risau dah barang lambat sampai ke tak sampai ke.

FREE GIFT akan diberikan kepada yang grab sekarang!

Dapatkan Sekarang https://bit.ly/3iCo4rs



Selasa, 22 Mac 2022

Bantuan i-Fitri Terengganu bernilai RM56 juta

 


Bantuan i-Fitri Terengganu bernilai RM56 juta dibayar 17 hingga 23 April ini.

Bantuan dana raya, i-Fitri bernilai RM56 juta dibayar kepada 148,700  ketua isi rumah (KIR) di negeri ini yang layak mulai 17 hingga 23 April ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri, Hanafiah Mat berkata, bantuan RM400 diberikan kepada 128,450 isi rumah miskin manakala RM250 pula kepada 20,250 isi rumah berpendapatan antara RM2,500 hingga RM5,000.

Kerajaan Pas Terengganu mengembalikan pemberian dana raya yang diperkenal Barisan Nasional (BN) bagi meringankan beban rakyat terutama menjelang Hari Raya Aidilfitri.

Mereka yang layak boleh memohon bantuan berkenaan melalui portal di bawah bermula esok hingga 31 Mac.


Pemohon yang layak mestilah menetap dan mengundi di Terengganu disamping berdaftar dalam sistem Profil Rakyat Terengganu 2020 (PRT20) dengan pendapatan seperti ditetapkan dalam kedua-dua kategori tersebut.

Bagaimanapun, katanya, semua penjawat awam dan lantikan kerajaan yang menerima elaun tetap bulanan, kontraktor berdaftar serta peniaga berlesen tidak layak untuk memohon bantuan berkenaan.

Sumber : utusan.com.my ,



Bahaya Racun Furadan

 


PERHATIAN : Pengharaman Racun Carbofuran Pada 1 Mei 2023

Bahaya ke FURADAN ini? Ya, sangat bahaya dimana ia merupakan racun yang sangat toksik yang boleh membawa kepada kematian. Menurut laporan berita, di Kota bharu,Kelantan Kanak-kanak tiga beradik dimasukkan ke hospital selepas dipercayai terhidu serbuk racun jenis ‘Furadan’ ketika bermain ‘masak-masak’ di belakang rumah mereka di Kampung Berangan Pondok, Tumpat. “Ibu mereka mendapati ketiga-tiga anak terbaring dengan badan yang lemah dan muntah-muntah di ruang tamu rumah,” katanya ketika dihubungi. Ini baru kes terhidu, belum lagi ‘pest residue’ yang terdapat di dalam sayuran atau buah-buahan yang kita makan sekiranya ia disembur oleh FURADAN. Pelbagai impak buruk yang akan berlaku.

Racun FURADAN Racun Furadan berbentuk pasir, biasanya berwarna ungu. Biasanya digunakan untuk membasmi serangga perosak, nematod dan ulat perosak. Kalau seekor burung/tupai termakan sebutir pun dah mati. Kalau manusia termakan setengah sudu kecil ‘kfc’ pun dah boleh menyebabkan nyawa melayang. Furadan (carbofuran) adalah racun sistemik maksudnya racun ini bila disiram akan diserap ke dalam sistem pokok. Batang, daun dan buah semuanya ada racun kalau ia digunakan. kesan racun furadan TIDAK AKAN HILANG walaupun selepas 3 BULAN. Jadi kalau kita gunakan racun ini untuk tanaman kontan (yang boleh dituai hasil dlm 2-3 bulan) maksudnya racun tu masih ada kan?


Ada laporan menyatakan bahawa furadan digunakan dalam penanaman tebu, tembikai dan jagung bagi tujuan mengawal serangga pengorek. Ada yang menyatakan racunnya tidak masuk ke buah. Furadan ini adalah racun jenis sistemik, maknanya racunnya cair dalam air dan diserap masuk keseluruh bahagian pokok, mustahil ia berhenti mengalir hanya di tangkai buah. Sudah pasti ia mengikut masuk ke dalam buah.

Jika kita pula makan buahan yang tercemar, sisabaki racun ini juga akan memasuki tubuh badan. Sisabaki racun terkumpul dalam badan tahun demi tahun. Jika anak kecil disuapkan buahan tercemar, bayangkan bahaya yang mendatang.

Sistem Maklumat Racun Perosak (SISMARP)

Sistem Maklumat Racun Perosak (SISMARP) telah diwujudkan semenjak tahun 2001 bertujuan untuk memberi maklumat mengenai pengesyoran racun perosak bagi sektor pertanian. Petani, pengusaha ladang serta agen pengembangan pertanian boleh membuat rujukan melalui SISMARP untuk mendapatkan maklumat racun perosak berdaftar yang disyorkan untuk tanaman atau kawalan perosak yang tertentu.

SISMARP versi kedua ini telah ditambah baik dari versi terdahulu di mana versi ini mesra pengguna, paparan yang menarik, kaedah pencarian yang mudah, hasil carian boleh disimpan / dimuat turun dan boleh dicetak. Semua maklumat akan dikemaskini setiap tiga bulan.

Adalah diharapkan usaha ini akan memberi manafaat kepada semua yang terlibat bagi memastikan bahawa racun perosak yang digunakan adalah berkesan dan selamat sebagaimana maksud ianya perlu digunakan. Ini akan membantu ke arah mengurangkan masalah sisa baki racun perosak yang dibenarkan pada hasil tanaman dan masalah pencemaran alam sekitar.

SEMAK : SISTEM MAKLUMAT RACUN MAKHLUK PEROSAK

Bahagian Kawalan Racun Perosak
Jabatan Pertanian

Sumber: myagri.com.my

Ahad, 20 Mac 2022

Kerjaya PDRM boleh dimohon melalui e-Pengambilan PDRM

 


Untuk makluman sahabat - sahabat semua, sekiranya anak-anak / saudara mara / rakan-rakan / kenalan rapat berminat untuk menyertai pasukan Polis boleh membuat permohonan melalui e-Pengambilan PDRM.

Cara memohon

Semua permohonan jawatan di PDRM hendaklah dibuat secara online dengan menggunakan laman sesawang terkini yang telah disediakan oleh pihak PDRM iaitu E-Pengambilan PDRM.

Bagi pengguna pertama kali membuat permohonan melalui laman sesawang E-Pengambilan PDRM anda hendaklah mendaftar sebagai pengguna baru dan mengisi segala maklumat yang diminta dengan lengkap dan tepat.

Semak Status Panggilan Melalui e-Pengambilan PDRM
Jika anda ingin menyemak status permohonan, klik pada menu Semak Status Permohonan.

Masukkan No.KP Baru dan klik pada butang Semak.
Status Pengambilan akan dipaparkan.
Sila cetak surat panggilan tersebut.

Sebarang pertanyaan lanjut boleh berhubung di talian help desk 03-22668348 / 8350 / 8351 seperti yang tertera di Info IG dan FB Unit Pengambilan PDRM.

Untuk maklumat lanjut dan iklan jawatan terkini, sila rujuk laman web rasmi Polis Diraja Malaysia

Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022 bayar 28 Mac

 



BKM mula dibayar 28 Mac, ringankan beban rakyat sambut Ramadan - PM

Pembayaran Fasa 1 Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) kepada 8.6 juta penerima akan diberikan secara berperingkat bermula 28 Mac 2022.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, penerima akan mendapat bayaran sebanyak RM100 hingga RM300 berdasarkan kelayakan setiap penerima.

“Setiap penerima yang layak akan menerima bayaran secara berperingkat mulai 28 Mac 2022 (Rabu) melibatkan peruntukan berjumlah hampir RM2.0 bilion.

“Pembayaran ini juga bagi meringankan beban kewangan rakyat terutamanya dalam menyambut bulan Ramadan 1443H,” kata beliau dalam satu kenyataan pada Ahad.

Menurutnya, isi rumah, warga emas dan individu bujang akan menerima bayaran pada 28 Mac 2022 hingga 8 April 2022 yang akan terus dikreditkan ke akaun bank mereka.

Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank (termasuk di Sabah & Sarawak), bayaran akan mula diterima pada 30 Mac 2022 melalui cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Semak :   https://bkm.hasil.gov.my 

Dibayar Pada 
Fasa 1 Mac 2022 
Fasa 2 Jun 2022 
Fasa 3 September 2022 
Fasa 4 Disember 2022

Khamis, 17 Mac 2022

Klon-klon Durian yang sedap

 


Durian merupakan sejenis tumbuhan yang dipercayai berasal dari hutan Borneo dan buah-buahan paling digemari seluruh lapisan masyarakat.

Keunikan buah ini adalah baunya yang amatkuat, rasa sedap dan berlemak serta mempunyai duri yang tajam.Durian berbuah sekali atau dua kali dalam setahun secara bermusim.

Di Malaysia, penanaman durian semakin diminati ramai kerana harganya yang melambung tinggi di pasaran terutamanya di luar Negara seperti China. 

Bagi anda yang ingin menanam durian secara suka-suka mahupun secara skala besar, di dalam video di atas saya bawa senarai beberapa klon durian popular yang wajib anda tanam.




Selasa, 15 Mac 2022

Makanan Yang dilarang dijual di Kantin Sekolah




Tahukah tuan/puan bahawa terdapat jenis-jenis makanan yang dilarang dijual di kantin sekolah?
Makanan yang di larang di jual ini telah di masukkan ke dalam Garis Panduan Kantin Sekolah Sihat yang telah dipersetujui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) & Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Sesekali cuba tengok di kantin sekolah anak-nak tuan/puan masih adakah makanan sebegini di jual untuk anak-anak kita.

Ayuh mari sama-sama ambil peduli dan sama-sama bantu untuk memberikan pendedahan mengenai kepentingan pemakanan sihat untuk kanak-kanak. Lets fight obesity

Makanan sihat untuk anak-anak  https://invol.co/cl9psc5


Makanan diproses termasuk sebarang penyediaan makanan mengandungi produk ini

Gula-gula dan Coklat

Makanan yang telah dijeruk


Makanan yang melampaui tarikh luput


Produk produk Mee, Bihun, Kue tiau segera.

Makanan ringgan

Makanan yang berkrim atau bersalut guna

Makanan yang berupa mainan atau dijual bersama mainan.

Produk kompeksi ais dan ais krim.

Dibancuh mengunakan cordial/Krimer/Manisan sebuk 3 dalam 1/ Sebuk Manis/ Whipping Krim

Teh dan Kopi

Minuman Tenaga/ Isotonic berkarbonat, Jus buah komersial.


Isnin, 14 Mac 2022

Baja organik daripada Alam di sekitar kebun.

 





JADAM adalah satu kaedah pertanian organik dari Korea. Pengasasnya Youngsang Cho menamakan kaedah yang beliau asaskan ini sebagai JADAM yang bermaksud bekerja bersama alam semula jadi.
Lebih baik membiak microorganism lokal yang berada berhampiran kebun dari microorganism asing, seperti EM 4 yang dibeli dengan harga mahal.

Cara membuatnya.
  • Nasi atau Kentang 4 biji direbus
  • Garam 2 sudu (dapatkan Garam Laut)
  • Dedaun Reput/ Kompos/ tahi cacing 1 genggam
  • Air biasa tanpa klorin
Peralatan
  • Stoking
  • Tong Sampah
  • Tali Rafia
Cara Membuat
  • Masukan kentang ke dalam stoking dan ikat hujung stoking buat seperti bunjut
  • Ulang langkah 1 untuk dedaun reput
  • Isi air sehingga memenuhi tong sampah. Sebolehnya tinggalkan ruang sekitar 5 – 10 dari paras atas tong
  • Masukan bunjut tersebut agar perlahan-lahan keluar bahan di dalam bunjut tersebut.
  • Masukan garam ke dalam air
  • Biarkan pemeraman selama 12-24 jam.
  • Biasanya sekitar 12-24 jam kita akan dapati nampak bebuaih muncul di pemurkaan air. Ini tanda mikrob telah membiak dengan banyak. Gunakan sehingga tanpa tinggal sisa.
Cara Guna
  • Siram terus ke atas tanah yang ingin kita tanam.
  • Jika kita ingin siram pada pokok, cairkan 30-200. Contoh 100ml LMB campur dengan 3L air biasa atau 20 liter air biasa. Kadar untuk cair ini bergantung kepada ketahanan pokok kita. Kadang ada pokok dengan nisba cair 1 : 30. Kalau kita dapati pokok macam terbantut selepas siram cairkan lagi CMB dengan nisbah 1:200
  • Eloknya kita buat tiga kali sebulan bagi melembut dan menyubur tanah.





Ahad, 13 Mac 2022

Ibu Bapa boleh tahu keputusan peperiksaan anak

 


Bagi ibu bapa yang mengesyaki anak-anak mereka menyembunyikan atau menipu keputusan peperiksaan, anda boleh menggunakan laman SAPS.

Anak tak mahu tunjuk keputusan peperiksaan? Ibu Bapa boleh guna cara Ini SAPS merupakan sebuah laman web yang diwujudkan oleh kerajaan untuk memudahkan guru mengisi markah peperiksaan dan ibu bapa membuat semakan keputusan peperiksaan anak-anak secara dalam talian.

Oleh yang demikian, ibu bapa yang mahu pengajar anak-anak, berikut merupakan cara untuk membuat semakan keputusan peperiksaan sekolah melalui SAPS :

Pertama sekali, anda perlu melayari laman web Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS). Selepas itu, anda perlu memasukkan nombor kad pengenalan atau sijil lahir seperti dalam gambar di atas.

Periksa Sekarang


Sabtu, 12 Mac 2022

Membina pendapatan Pasif.


Membuat Blog

Blog adalah salah satu cara paling tradisional untuk membuat duit dalam talian secara pasif. Orang yang suka menulis sesuai bermula dengan blog khusus (niche) seperti blog tentang kereta, permainan video, teknologi dan sebagainya dengan fokus yang sempit supaya dapat menarik khalayak yang tepat dan berdedikasi.

Apabila anda memulakan blog anda, penekanan pada kata kunci yang sangat tepat dengan tumpuan yang sempit adalah penting sebelum meluaskan niche ke kategori lain yang berkaitan. Teruskan menulis artikel yang berkualiti tinggi untuk blog anda supaya dapat membina pengikut yang setia yang akan kembali ke blog anda dengan kerap.

Terdapat beberapa cara untuk membuat wang melalui blog antaranya ialah pautan affiliate yang boleh disertakan dalam setiap artikel anda. Anda juga boleh menjana pendapatan di tapak blog anda menggunakan AdSense dengan meletakkan iklan secara strategik di laman web anda.

Artikel yang ditaja adalah cara biasa digunakan oleh blogger untuk mendapatkan wang daripada penaja tertentu. Anda juga boleh menggunakan blog untuk membina pengaruh anda dan mengembangkannya ke dunia televisyen dan radio.

Buat Blog
https://www.blogger.com/go/createyourblog


Saluran YouTube

Katakan anda pakar dalam mana-mana topik atau mempunyai hobi yang digemari ramai seperti memancing, anda mungkin boleh mempertimbangkan untuk memulakan saluran YouTube. Selebriti YouTuber ialah mereka yang membina pengaruh sendiri melalui penciptaan kandungan video yang menghiburkan atau yang bertujuan untuk mendidik.

Saluran YouTube anda harus menumpukan perhatian pada topik tertentu (niche) jika anda ingin mewujudkan pengikut yang setia. Antara saluran niche yang anda boleh pertimbangkan ialah ulasan permainan video, fesyen, kembara dan lain-lain. Saluran YouTube boleh menjana wang pasif walaupun tidak mempunyai berjuta-juta pelanggan. Potensi pendapatan anda ditentukan bukan sahaja oleh bilangan pelanggan dan tontonan tetapi juga oleh tahap penglibatan anda dan niche yang anda sediakan.

Antara cara anda dapat menjana pendapatan pasif di saluran YouTube ialah melalui pengiklanan, tajaan dan penjualan produk anda sendiri seperti video kursus menulis buku. Anda boleh menjana pendapatan melalui pengiklanan di saluran YouTube selepas saluran anda melepasi jumlah 1,000 pelanggan dan 4,000 jam tontonan.

Daftar di You Tube
https://www.youtube.com/

TikTok

50 tahun yang lalu, buku adalah cara yang paling popular untuk belajar. 20 tahun lalu, ia digantikan dengan internet dan Wikipedia. Hari ini, semakin ramai orang muda mencari maklumat dalam apa yang pada asalnya dianggap sebagai platform hiburan: TikTok. Kemungkinannya, anda juga menggunakan TikTok - tetapi adakah anda tahu ia juga tempat anda boleh mendapatkan petua kewangan yang berguna?

Pada tahun 2021, TikTok dikatakan telah mengalu-alukan pengguna ke-1 bilionnya. Dengan begitu ramai pencipta dan pengguna, anda boleh menemui semua jenis kandungan pada platform – daripada tarian yang rumit hinggalah kepada orang yang menternak katak di kolam kanak-kanak. Tidak menghairankan, video pendidikan juga telah mendapat populariti: mereka membentangkan maklumat berguna dalam ketulan bersaiz gigitan dan membenarkan pengguna mempelajari sesuatu sambil mereka menatal, tanpa pernah merasa benar-benar belajar

Daftar di Tik Tok.
https://www.tiktok.com/login

Honeygain juga boleh menghasikan pendapatan Pasif.

Jika anda ingin mula menjana pendapatan pasif, Honeygain ialah tempat yang sesuai untuk bermula. Bukan sahaja ia sangat pantas untuk disediakan, tetapi ia juga hampir tidak memerlukan usaha – apa yang anda perlu lakukan ialah memastikan apl berjalan pada peranti Windows, macOS, Linux, Android atau iOS anda (anda boleh mempunyai sehingga 10 peranti aktif setiap akaun!) semasa ia disambungkan ke internet!




Peopleperhourco




Hei, saya telah menyertai rangkaian bernama Peopleperhourco dan memperoleh $25.00! Anda dibayar untuk menguji apl percuma baharu dan menyiarkan di media sosial. Daftar dengan pautan saya dibawah untuk bonus pendaftaran $25 segera


https://peopleperhourco.xyz/8861975538930



 

Jumaat, 11 Mac 2022

Permohonan kemasukan ke Institut Pendidikan Guru(IPG)

 



PERMOHONAN PISMP AMBILAN TAHUN 2022
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP)


Pelajar yang berminat boleh membuat permohonan secara dalam talian (online) di alamat talian berikut;



Permohonan akan dibuka mulai 15 Mac 2022 hingga 15 April 2022 (11.59 malam)


Khamis, 10 Mac 2022

Website menghasil Wang pasif.

 




Dapat wang $569 USD Paypal = RM 2,369.70 Cara Menghasilkan wang dari Internet Website Pasif Income.
 
Honeygain ialah aplikasi pertama yang membolehkan pengguna menjana wang dalam talian dengan berkongsi sambungan internet mereka. Pengguna kini boleh mencapai potensi penuh rangkaian mereka dengan mendapatkan kembali wang tunai ke dompet mereka!
Ia adalah pendapatan pasif sebenar - dengan mudah!

Muat turun dan Pasang.

Rabu, 9 Mac 2022

Semakan Wang Tak Dituntut

 


Apa Itu Wang Tak Dituntut?

Wang tak dituntut atau WTD merupakan wang yang sepatutnya dibayar kepada seseorang namun gagal dibayar dalam tempoh setahun.

Contohnya:
  • Gaji, upahan, bonus, komisen dan wang lain yang kena dibayar kepada kakitangan;
  • Dividen;
  • Keuntungan yang diisytiharkan untuk dibahagikan;
  • Tuntutan insurans yang telah diluluskan untuk bayaran;
  • Draf bank, cashier’s order, dan dokumen lain yang mempunyai fungsi yang serupa di mana tempoh sah lakunya telah luput;
  • Simpanan tetap (tanpa arahan pembaharuan automatik) yang telah matang;
  • Cagaran dan deposit apabila tujuan wang itu dikutip telah tercapai;
  • Pemiutang pelbagai atau penghutang pelbagai berbaki kredit.
Selain itu, wang dalam akaun yang tidak aktif selama tujuh tahun termasuk dalam WTD.

Contohnya:
  • Akaun simpanan;
  • Akaun semasa;
  • Simpanan tetap (yang mempunyai arahan pembaharuan automatik).

Semak Wang Tak dituntut
Untuk membuat semakan WTD secara dalam talian. Orang awam boleh membuat semakan pada bila-bila masa sahaja. Untuk kelancaran sistem, orang awam dinasihatkan agar tidak terburu-buru membuat semakan WTD.

Semak Sekarang https://egumis.anm.gov.my/

Isnin, 7 Mac 2022

Pengenalan kepada Baja Shivansh


Kebanyakan penduduk di India adalah petani  mereka tidak dapat hidup dan menjaga keluarga mereka. Kami telah menemui cara untuk membantu mereka membuat menyara hidup dengan mengajar mereka membuat baja sendiri secara percuma dalam masa 18 hari.
  • Kekurangan air yang diperlukan untuk pengairan
  • Tanah dapat menahan air dengan lebih baik dengan Baja Shivansh
  • Kurang baja dan racun perosak
  • Baja Shivansh membekalkan nutrien dan kekuatan kepada melawan penyakit mengurangkan rumpai dan tenaga buruh
  • Pertumbuhan rumpai ditindas dengan Baja Shivansh Pendapatan tinggi
  • 15-40% hasil lebih tinggi
  • Kurang perbelanjaan untuk bahan kimia, air dan tenaga buruh
Satu ekar tanah memerlukan lapan longgokan baja purata. Selepas penuh pertama permohonan, anda boleh mengurangkan penggunaan urea anda sebanyak 50%, dan mengurangkan baja MOP. Permohonan kedua boleh menjadi 100% Baja Shivansh. Jika anda tanah rosak teruk dan terdegradasi, kemudian gunakan dua kali lebih banyak.

Proses ini mengubah sisa ladang percuma menjadi baja kaya yang menyediakan semua
nutrien yang diperlukan oleh tumbuhan.

Petani boleh mengurangkan pergantungan tanah mereka kepada bahan kimia yang mahal, menggunakan lebih sedikit air, dan membebaskan diri mereka daripada kemiskinan dan hutang. Beribu-ribu ladang di seberang India menggunakan Baja Shivansh untuk memperbaiki tanah mereka dan meningkatkannya pendapatan.

Kita cuba pula di Malaysia kerana kos baja kimia telah meningkat dengan begitu ketara. Baja kimia jika ianya diguna dengan terlalu banyak menyebabkan tanah akan berasid dan mati.



Tutorial Pupuk "Shivans" dalam format pdf ,tersedia secara percuma  di sini

Sabtu, 5 Mac 2022

Tersalah transfers duit ke dalam akaun orang lain..? Cara hendak dapatkan semua wang tersebut

 


Dengan kecanggihan teknologi zaman hari ini, transaksi kewangan boleh dilakukan dengan mudah sekali iaitu dengan hanya menggunakan perkhidmatan perbankan dalam talian, melalui komputer dan telefon pintar anda.

Tetapi kadang kala akan berlaku kesilapan apabila seseorang itu tersalah memindahkan wang ke akaun bank orang lain yang tidak dikenali. Perkara sebegini jarang berlaku sekiranya anda seorang yang peka dan berhati-hati, tetapi ia tidak mustahil juga akan terjadi.

Tambah kalau pemindahan wang itu melibatkan wang yang beribu-ribu banyaknya. Boleh jadi tergamam dan hendak menangis dibuatnya.

Jadi, bagaimana cara ingin dapatkan wang itu semula? Kerana untuk pengetahuan anda memang ada cara mendapatkan semula wang seperti perkongsian di Facebook berdasarkan pengalaman Puan Zarina Jalaludin.

Panduan sekiranya anda tersalah pindah wang ke dalam akaun orang lain yang wujud dan tidak dikenali.

Langkah pertama sekali anda perlu bertenang dan jangan panik. Dan ikuti Langkah kedua:

Tangkap layar atau 'screenshot' atau cetak transaksi butiran akaun yang anda telah tersilap transaksi wang.

Ia mesti mengandungi:
  • Nama pemilik akaun tersebut
  • Nombor akaun tersebut
  • Tarikh dan masa slip yang tersilap pindah wang
  • Penama akaun yang sepatutnya anda lakukan transaksi wang.

Langkah ketiga:

Laporkan kepada pihak polis dengan pergi ke balai polis cawangan berdekatan.

Setelah anda sedar tersalah pindahkan wang, pastikan anda membuat laporan polis. 

Sangat penting untuk anda tulis selengkap-lengkapnya pada laporan itu. 

Laporkan bagaimana anda telah tersalah pindahkan wang, bila wang itu dipindahkan dan sebagainya, dan sertakan bukti seperti dalam butiran langkah kedua.


Langkah keempat:

Bawa laporan polis itu kepada bank yang berdekatan, pada waktu bekerja.

Terangkan perkara tersebut kepada pegawai bank yang bertugas. 

Jangan lupa minta bantuan pihak bank untuk dapatkan kembali wang yang telah dipindahkan secara tersalah tersebut.

Langkah kelima:

Tunggu pihak bank hubungi pemilik akaun dan dapatkan persetujuan mereka.

Bukan bermakna bila anda berhubung dengan pihak bank, anda boleh terus dapatkan wang anda semula dengan serta-merta. Anda perlu bersabar kerana kecuaian dan kesalahan memindahkan wang itu adalah daripada anda.

Pihak bank mestilah menghubungi pemilik akaun bank yang anda telah salah pindahkan wang. 

Langkah keenam:

Tunggu tindakan pemilik / penama akaun yang anda tersalah pindahkan wang. Dia mungkin akan meminta butiran lain seperti e-mel, nombor telefon dan lain-lain dokumen memandangkan semua pihak kena berhati-hati di zaman ‘scammer bermaharajalela’ ini.

Dalam kes Puan Zurina, pemilik akaun itu telah meminta pihak bank e-melkan segala butirannya sebelum dia memulangkan semula wang berjumlah RM14,011.

Sekiranya persetujuan kedua-dua pihak telah dicapai, urusan ini akan menjadi mudah apabila pihak bank akan melakukan proses pemulangan wang anda kembali dengan

Bagaimana sekiranya pemilik akaun enggan bersetuju?

Jika pemilik akaun terbabit yang menerima wang itu tadi enggan bersetuju untuk memulangkan wang anda, perkara terakhir yang anda perlu lakukan adalah membawa kes ini ke mahkamah.

Jika amaun yang telah dipindah kurang dari RM5,000, anda perlu memfailkan writ ‘Small Claim Procedure‘ di mahkamah majistret yang hanya boleh dilakukan jika tuntutan tidak melebihi RM5,000. Anda tak perlukan peguam di mahkamah.

Manakala untuk tuntutan yang melebihi RM5,000 pula, anda perlu menggunakan khidmat peguam untuk dapatkan semula wang anda dengan memfailkan ‘Letter of Demand’ (LOD).

Ini adalah panduan dan cara sekiranya anda tersalah memindahkan wang ke dalam akaun orang lain tidak dikenali. 

Walau bagaimanapun, prosedur pemulangan wang bergantung kepada pihak bank, dengan info bahawa anda memang boleh mendapatkan semula kesemua wang yang telah tersalah pindah ke dalam akaun tidak dikenali.

Untuk tidak memikirkan urusan menjadi rumit-rumit, doakan yang baik-baik semoga semua urusan anda dipermudahkan.

Kredit FB : Zarina Jalaludin.

Jumaat, 4 Mac 2022

Jawatan Kosong Terkini Lembaga Getah Malaysia Dibuka “Minima PMR Layak Memohon!!!!

 


Jawatan Kosong Terkini 2022 Lembaga Getah Malaysia  Kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan, sila baca dan fahami dengan teliti kehendak bakal majikan sebelum memohon.

Pengambilan calon dibuka kepada seluruh warganegara Malaysia yang berminat dengan jawatan kosong yang disenaraikan pada rajah diatas. Sila pastikan anda baca syarat yang dikehendaki dengan teliti sebelum memohon jawatan tersebut.

Maklumat Iklan Kerjaya

1. Kepada calon yang berminat, calon hendaklah menghantar maklumat permohonan secara lengkap merangkumi resume rasmi anda disertakan pengalaman bekerja yang lepas (jika perlu).

2. Syarat dan terma bagi permohonan ini perlu dirujuk di laman web pengambilan jawatan jobstreet (halaman penuh pengiklanan jawatan).

3. Calon juga hendaklah menghantar resume yang lengkap pada link di bawah.

Sila Lihat Pautan : APPLY 

Sekiranya calon merupakan individu yang berkelayakan dengan kelulusan Ijazah, Diploma, Sijil Persekolahan (PMR, SPM, STPM, “A” Level, Pra-Universiti) atau Kelayakan Professional yang diiktiraf oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, anda adalah di pelawa bagi mengisi kekosongan jawatan di atas. (Sila rujuk iklan dan syarat kelayakan di bawah terlebih dahulu)

Selain itu calon memiliki kelebihan sekiranya mempunyai ciri-ciri berikut :
  • Kemas
  • Berpengetahuan am
  • Mempunyai ciri kepimpinan dan lain-lain (rujuk kelayakan permohonan pada iklan)
  • Kelebihan :
  • Gaji dengan pelbagai imbuhan menarik
  • Cuti Tahunan
  • Cuti Sakit dan lain-lain (rujuk iklan permohonan kerja kosong di bawah)

Bagaimana Memohon

Permohonan kerja kosong terbaru di atas boleh dilakukan secara atas talian. Sila ikuti arahan seperti di bawah.

Klik pada pautan “Apply Sini” di atas dan rujuk pada maklumat permohonan, syarat dan tarikh tutup permohonan jawatan tersebut.

Bagi permohonan kali pertama, pemohon perlulah mendaftar terlebih dahulu sebelum melakukan pengisian maklumat yang diperlukan oleh sistem.

Pemohon disarankan bagi mengemaskini maklumat-maklumat terkini yang diperlukan di dalam sistem ini. Calon yang disenaraikan pendek akan dipanggil temuduga.

Jawatan Yang Ditawarkan :
  • Pegawai Tadbir (Ekonomi) N41
  • Pegawai Tadbir N41
  • Pegawai Teknologi F41
  • Pegawai Penyelidik Q41/Q43/Q47/Q51/Q53
  • Penolong Pegawai Penyelidik Q36
  • Penolong Pegawai Teknologi Maklumat FA29
  • Penolong Jurutera JA29
  • Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29
  • Pembantu Tadbir (Kewangan) W19
  • Pemandu Kenderaan H11
  • Pembantu Awam H11
  • Dan Banyak Lagi...
Nama Majikan : Lembaga Getah Malaysia(LGM)

Tarikh Tutup : 08 Mac 2022


Effective Microorganism EM4 penting dalam Pertanian.

 

5 Liter

Effective Microorganism 4 atau lebih dikenali sebagai M4 adalah cecair yang mengandungi campuran beberapa mikroorganisma hidup yang berguna untuk proses penguraian dan dapat membekal nutrien kepada tanah. Cecair yang berwarna coklat dan berbau segar ini adalah EM4, yang mengandungi bakteria fermentasi, bermula dari genus Lactobacillus, kulat fermentasi, fotosintesis Actinomycetes, bakteria larut fosfat, dan ragi.

EM4 memberi manafaat kepada kesemua sektor pertanian termasuk tanaman, ternakan dan perikanan.

Faedah-faedah EM4 ;

  • Menambah dan meningkatkan kualiti hasil tanaman
  • Memproses fermentasi bahan organik.
  • Membaiki sifat-sifat organik, fizikal dan kimia tanah.
  • Menstabilkan pH tanah dan kolam, menjernihkan air dan menyah bau air kolam.
  • Memperkayakan mikrob-mikrob baik pada tanah
  • Meningkatkan nutrien, sebatian yang diperlukan oleh
  • tumbuhan / ikan dari tanah
  • Mengurangkan keperluan baja dan racun perosak.
  • Meningkatkan hasil ternakan
  • Mengurangkan penyakit ternakan secara drastik
  • Meningkatkan kualiti susu (kuantiti dan kualiti)
  • Menghidarkan bau kandang
  • Merangsang pertumbuhan ternakan
  • Mencegah algae dan fungus
  • EM4 adalah selamat kepada manusia dan mesra alam

CARA PENGGUNAAN:

PERTANIAN Pokok dan tanah: 10ml dicampurkan dengan 1 liter air(tanpa klorin) Waktu optimum semburan: 8-10 pagi, atau 5-7 petang. Cara optimum semburan: Di bawah daun pokok dan di tanah/media tanaman Kekerapan : 2 X SEMINGGU TERNAKAN Sebagai campuran minuman: 10 ml dicampurkan dengan 1 liter air (tanpa klorin) Cadangan Pemberian: 2 X sebulan atau 1 X seminggu Sebagai pembersih kandang dari masalah bau dan lalat: 20 ml dicampurkan dengan 1 liter air (tanpa klorin) *sebaiknya biarkan seharian sebelum disembur. Sembur di lantai ternakan dan kawasan yang berbau dan berlalat Kekerapan: 2 X sebulan AKUAKULTUR KOLAM TERNAKAN KOMERSIL 20 ml dicampurkan dengan 1 liter air (tanpa klorin), biarkan seharian sebelum dituang ke dalam kolam ternakan. Tuang atau siram di keliling kolam Kekerapan: bergantung kepada keperluan AKUARIUM & TANGKI KECIL 5 ml dicampurkan dengan 1 liter air (tanpa klorin) Siram atau sembur pada filter tangki atau akuarium Kekerapan: 1 X sebulan / bergantung pada keperluan..  SILA GONCANG SEBELUM GUNA   1BOTOL 5 LITER EM4

Dapatkan Sekarang

https://invol.co/cl9h19h

Khamis, 3 Mac 2022

iYouth Camp : Kem Modal Insan Belia

 


Kem Modal Insan Belia

18 - 20 Mac 2022

Kem Wawasan Negara, Kuala Lipis, Pahang

Terhad untuk 40 orang belia berumur 18 - 30 tahun.

Penginapan dan Makanan disediakan.

Anjuran bersama iLead Strategy Training and Consultancy dan Kem Wawasan Negara Lipis

Sebarang pertanyaan, hubungi :-

0189103770 (Ridzhuan)



Selasa, 1 Mac 2022

Pagar Cyclone Lembu Kambing dan Silaj

 


Pagar Lembu Kambing Cyclone Fence Pagar Kebun 50m (158kaki) Galvanised Quality
Terhad dari Logistik (Satu Gulung Satu Order atau Dua gulung dalam Satu Order)

Pagar ini sesuai untuk kandang dan semua jenis kebun:
  • Lembu
  • Kambing
  • Sayur-sayuran
  • Buah-Buahan
  • Kebun Sawit
  • Kebun Durian
  • Cantik dan Kemas
  • Menjimatkan Kos Pagar
  • Mengelakan Serangan Binatang luar
  • Tahan Karat Masa Yang Lebih Panjang
Nak beli Pagar Cyclone tapi tak tahu nak kena beli berapa gulung.
Ini lah masalahnya, nak kira sendiri tak tahu macam mana, nak tanya malu pula..

Nak beli Pagar Cyclone ni, Kita kena tahu berapa keluasan kawasan yang hendak dipagar supaya senang lah kita membuat kira -kira. Tak adalah terlebih atau terkurang.
  • 0.5 ekar = 4 gulung
  • 1 ekar = 6 gulung
  • 2 ekar = 8 gulung
  • 3 ekar = 10 gulung
  • 5 ekar = 13 gulung
  • 10 ekar = 18 gulung
Dapatkan Sekarang : https://invol.co/cl9dzf6

RAMUAN BUAT SILAJ


Buat 'Silaj Napier' makanan kambing/lembu
160 batang Napier 80kg yang diracik (1 tong drum)
  • Molasses 800gram 1 %
  • Garam 800gram 1%
  • Urea 400gram 0.1%
  • Air 3.2kg 4%
  • EM 1 liter 1%
Selamat mencuba

Dapatkan Molasses sekarang https://invol.co/cl916k7


AddToAny