responsif teks foto

Sabtu, 5 Oktober 2019

Kad Pengenalan Hilang

Semasa anak saya berlajar di Kuantan, beg duit sekali dengan Kad Pengenalan dia telah dicuri orang semasa bersukan. Dia melapurkan kehilangan tersebut dibalai polis berdekatan. Semasa membuat memohon Kad Pengenalan baru di UTC Kuantan dia dikenakan caj sepuluh ringgit.

Contoh Kad Pengenalan 2001

Semasa dia berkerja di Sungai Buloh dia kehilangan sekali lagi beg duit bersama kad pengenalan dan memohon sekali lagi kad pengenalan baru di Pejabat Pendaftaran Raub, kali ini dia dicaj sebanyak RM 100. 

Kali ketiga pula dia kehilangan sekali lagi Kad Pengenalan, semasa memohon kad pengalan baru di Pejabat Pendaftaran Kota Damansara dia di kenakan caj sebanyak RM300 kali ini disoalsiasat oleh Pegawai pendaftaran.

Akibat kecuaian ini kita berhadapan dengan masalah untuk membuat kad ATM dimana-mana bank, selama 6 bulan kita mengunakan kad pengenalan sementara yang merupakan kertas separuh A4 dan menyusahkan kita untuk menyimpan untuk dibawa kemana-mana. Oleh itu berhati-hatilah menjaga dokumen pensendirian ini sifarkan kecuaian.

Cerita kedua, oleh kerana saya selalu memegang kad pengenalan isteri bersama kad akaun bank dia, satu hari dia balik kampung di Kedah seorang diri menaiki bas tanpa membawa Kad Pengenalan. Nasib baik tidak ada apa-apa berlaku seperti ada permeriksaan polis dalam perjalanan.

Cerita ketiga sahabat saya mempunyai dua orang isteri.  Isteri pertama beliau  memegang kad pengenalannya  hingga menyukarkan beliau  untuk bergerak, pernah sekali polis menahannya dia  terus berterus terang dan bagi kad pengenalan photostat...kelakar juga..""

Ramai daripada kita pergi kemana-mana tanpa membawa kad pengenalan diri, Alasan cukup mudah. Takkan nak kekedai, kerumah jiran, berisiar-siar dikawasan dekat rumah pun nak bawa kad pengenalan. Lecehlah..”

Undang-Undang

Dibawa seksyen 6, Peraturan-peraturan Negara 1990, secara ringkasnya dinyatakan sesiapa yang sudah mendapat kad pengenalan tapi malas membawanya, kalau diperiksa dan sabit kesalahan boleh dikenakan penjara tidak melebihi dua tahun atau denda tidak melebihi RM3000 ribu atau kedua-duanya sekali.

Ini termasuklah kad pengenalan gantian atau dokumen sementara. Tapi ada beberapa orang yang dikecualikan daripada peraturan ini, iaitu:

1. Yang di-Pertuan Agong.

2. Raja mana-mana negeri dan Yang Dipertuan Negeri.

3. Kanak-kanak dibawah umur 12 tahun.

4. Pelancong yang ada dokumen perjalanan yang sah dan boleh tinggal di Malaysia tidak melebihi dua bulan atau dalam tempoh transit.

5. Para diplomat, konsulat atau yang ada kad pengenalan organisasi antarabangsa.

6. Angota tentera dan seAngkatan dengannya.

7. Mana-mana pegawai Polis kecuali pegawai polis khas, konstabel khas.

8. Mana-mana orang yang dapat pengecualian daripada Menteri sama ada secara mutlak atau bersyarat.

Seksyen 8(4) pula menetapkan hukuman yang sama kepada mana-mana orang yang menyimpan kad pengenalan orang lain. Contoh, Limah telah menyelokar beg duit Melah. Dia terjumpa kad pengenalan Melah, Limah telah mengambil Kad Pengenalan tersebut secara senyap. Sebenarnya perbuatan itu merupakan satui kesalahan. Jika tertangkap, dia boleh disabitkan kesalahan dalam seksyen 8(4) terpakai.

Contoh lain, Atan memminta Manan menyimpan kad pengenalannya, dalam situasi ini Manan tidak berhak berbuat begitu, jika disabit kesalahan, Manan boleh dijatuihi hukuman seperti Limah.

Malahan hukuman sama turut dikenakankan ke atas mereka yang rajin tidak bertempat. Seperti membuat penandaan, catatan, memadam, mengubah dan sewaktu denganya pada kad pengenalan seseorang kecualilah dia berkerja sebagai pegawai pendaftaran yang bertugas. Ini telah termaktub dibawah sekyen 10 peraturan ini.

Sebagai contoh Badar telah mengambil kad pengenalannya dan tiba-tiba dia bakar kad pengenalan tersebut. Walaupun Badar musnahkan kad pengenalannya sendiri, jika sabit, Badar tidak boleh lari daripada hukuman ini.

Seksyen 13(1) memberitahu sesiapa yang sudah mengetahui kad pengenalannya hilang atau musnah tapi tidak membuat laporan polis, hukumannya adalah sama. Malah anda juga akan disabitkan kesalahan jika melaporkan maklumat palsu kepada pihak berkuasa.

Kita sebagai rakyat Malaysia harus bersyukur, ramai orang luar sana hendakkan Kad pengenalan Malaysia. Hinggakan pada hari ini kita dikejutkan berkenaan jual kad pengenalan dan beberapa individu telah disoalsiasat dan akan dibawa ke mahkamah.

Rujuk:
Majalah Harmoni 2008 m/s 81

Jual MyKad, sijil lahir: Pengkhianatan besar negara

Tiada ulasan:

AddToAny