responsif teks foto

Ahad, 6 Oktober 2019

Pengunaan Penghawa dingin di rumah.

Tenaga elektrik sekarang sudah menjadi satu keperluan dalam kehidupan harian kita, tetapi ramai kini merungut tentang kenaikan tarif elektrik di mana ada yang mengatakan ia membebankan. Sebagai contoh bila anda tidak mengunakan aircorn purata bil elektrik sekitar RM 70-80 sebulan bila mengunakan aircornd ianya akan mencecah RM 200 keatas maklumat tersebut semua kita tahu dan semua pernah alami.

Ada diantara kita sanggup berhabis ratusan malah ribuan ringgit untuk membeli barangan yang kononnya menjimatkan tenaga dan ada yang sanggup mengupah juruelektrik untuk mengubahsuai sius utama yang sudah pasti salah di sisi undang-undang.

Peralatan elektrik yang menyebabkan bil elektrik melambung adalah penghawa dingin. Tahukan anda, sebenarnya anda boleh menjimatkan elektrik di rumah secara mudah iaitu seperti berikut:

1. Tutup lampu bilik apabila tidak digunakan. Cahaya lampu menghasilkan haba yang akan menyebabkan penghawa dingin bekerja dengan lebih kuat. - Memang kami tidur dalam gelap patutlah save yer.

2.  Elakkan pancaran sinaran matahari terus kepada penghawa dingin yang sedang berfungsi -.memang terlindung dari cahaya matahari sebab aircond tak mengadap tingkap.

3.  Kurangkan pergerakan masuk - keluar melalui pintu. Ini akan menyebabkan kehilangan udara sejuk dari dalam kawasan yang sejuk.- kitorang biasa pasang sejurus nak tidur. So memang tak keluar lah. Nak mengencing pun dalam bilik jugak.

4.  Jangan letakkan peralatan pemanas berhampiran dengan penghawa dingin. - seb baik tak de pemanas

5  Tetapkan suhu pada 24-26 Darjah Celcius. Penyejukan bilik kepada suhu yang lebih rendah daripada 20 Darjah Celcius akan menyebabkan kemasukan haba dari luar dengan cepat. Ini akan meningkatkan penggunaan tenaga elektrik. - Lepas ni kena naikkan suhu la sket supaya lagi jimat

6.  Bersih dan tukar penapis udara (air filter) secara terjadual - Yang ni tukang pasang tu dah ajar kat kita  cara bagaimanan nak bersihkan.

Tenaga Solar

Panel solar dipasang di atap rumah


Satu lagi cara mudah dengan mengunakan tenaga solar, sudah banyak rumah-rumah kediaman yang telah mengunakan tenaga tersebut, harga memang mahal pada mula hanya sekitar 48V RM 2,490.08 tapi kita tidak perlu membayar tiap-tiap bulan pada TNB. Peralatan lengkap tersebut ada selalu keluar pada iklan-iklan Google Alibaba.com.

Ali baba.com

Untuk pemahaman anda hari ni saya nak berkongsi dengan anda semua satu video yang menerangkan cara panel solar berfungsi untuk jimatkan elektrik di rumah. Tenaga solar adalah salah satu cari terbukti untuk kurangkan bil elektrik. Dengan memasang panel solar, cahaya terik dari Matahari akan membuatkan sel photovoltaic mengeluarkan tenaga elektrik. Kalau anda tak faham, anda boleh tengok video ini.

Video di bawah menerangkan cara tenaga elektrik digunakan dalam rumah dan bagaimana menghasilkan sedikit keuntungan dengan menjual tenaga elektrik yang dihasilkan kepada TNB.




Selepas pasang panel solar


RM100 X 12 bulan = RM1200/setahun

RM1200 X 25 tahun=RM30 000

Sebelum pasang panel solar

RM300X12 bulan=RM3600/setahun

RM3600X25 tahun=RM90 000

Penjimatan selepas 25 tahun= RM90 000-RM30 000

=RM60 000

Sekiranya anda berminat untuk memasang panel solar, contact No 014 9099471 atau email di ihsan@pathgreen.com.my. Beliau merupakan Solar Panels Sales Engineer menyediakan perkhidmatan perundingan untuk memasang panel solar di Malaysia.



Berbaloi Ke guna Aircond Guna Solar...???




Tiada ulasan:

AddToAny