responsif teks foto

Ahad, 13 September 2020

Perlu tahu Pengairan dan Penyiraman Durian

Pengairan Durian 

Air merupakan salah satu daripada keperluan asas untuk tanaman durian daripada udara dan tanah. Keperluan air merupakan salah satu factor utama untuk meningkatkan tumbesaran pokok dan pengeluaran buah durian.  Dengan adanya pengurusan air yang  berkesan, pengeluaran, hasil dapat dipertingkatkan 50 peratus.  Selain daripada itu, ia juga dapat mengurangkan  kematian pokok terutamanya di peringkat awal pertumbuhan.

Terdapat beberapa jenis system pengairan yang boleh digunakan untuk tanaman durian.  Diantaranya adalah system pengairan titisan, system pengairan mikro dan system pengairan renjis.  Pemilihan jenis pengairan bergantung kepada kedapatan sumber air, kualiti air, Bentuk muka bumi, kecerunan dusun, perbezaan aras tinggi dan terendah serta modal kos pembangunan.

Secara am, system pengairan yang sesuai digunakan untuk membangunkan  dusun durian adalah system pengairan titis.  Jika dibandingkan sistem pengairan  yang lain. System pengairan titis adalah sangat cekap dan tidak mahal dari segi kos pembangunan, pengendalian dan penyelenggaraan.  Selain daripada menyalirkan air tanaman durian, kegunaan system ini juga boleh dipelbagaikan untuk tujuan membaja, mengawal kelembaban tanah, mengawal suhu di dalam tanah dan di dusun.


Water Pump yang sesuai untuk pekebun : https://invol.co/cl58cjh

Paip Penyedut 2 inch Suction hose (Belalai gajah) : https://invol.co/cl5bsuq

Penahan air paip sedut pam air Water Pump Foot Valve Metal 2"/2 Inch/Foot Valve Suction Hose/

https://invol.co/cl5bsy1

Getah Paip Hos 100m 2" 3" 4" dam 6" : https://invol.co/cl5c9wi

Sistem pengairan sangat diperlukan semasa pokok durian matang, terutamanya semasa pokok bunga dan berbuah.  Kegunaanya boleh diperluaskan kepada menjalankan kerja pembajaan, mengawal kelembaban tanah, mengawal suhu persekitaran dusun dan dalam tanah.

Komponen utama yang terdapat didalam system pengairan titis adalah sumber air, rumah pam, enjin/motor, penyuntik baja, alas penapis, system paip, tiub high density polythene dan tiub low density polythene dan tiub low density polythene’,  Reka bentuk system pengairan bagi setiap dusun durian bergantung  kepada potential evapotranspiration rate, jenis tanah, bentuk muka bumi, kecerunan dusun, jenis tanaman, jarak tanaman, jenis paip dan tiub, jenis penyebar,perbezaan aras tertinggi dan terendah serta system pengendalian.

Dalam operasi system pengairan titis, faktor utama yang perlu diambil kira adalah kualiti air, Walaupun alat penapis yang digunakan mempunyai kemampuan menapis yang digunakan mempunyai kemampuan menapis dan mengakibatkan system pengairan titisan tersumbat.  Oleh yang demikian, rawatan di kawasan sumber air adalah sangat mustahak untuk mengurangkan kos penyelenggaraan.



HISAKI/Depro 7.0HP engine with HISAKI local 3" submersible pump   https://invol.co/cl58ssw


2'' or 3" or 4" inch METAL FOOT VALVE FOR WATER PUMP SUCTION

 HOSE  https://invol.co/cl6ty84


Penyiraman untuk tanaman durian selalunya dibuat pada sebelah pagi dan petang. Ini adalah untuk mengelakan penyejatan yang berlaku di waktu tengahari, mennigkatkan kecekapan pengairan dan menentukan supaya air yang dibekalkan bukan air panas yang terkena kepada cahaya matahari.  Secara am, jangkamasa pengairan setiap hari untuk tanaman durian bergantung kepada keluasan zon akar, faktor tanaman, isipadu akar, keupayaan pegangan air bagi tanah, jenis tanah, jumlah penyebar setiap pokok, kadar air setiap penyebar dan peringkat pertumbuhan pokok.  Jangkamasa pengairan setiap hari untuk dusun yang mempunyai tekstur tanah sederhana adalah seperti dibawah:


Bagi kawasan durian yang ditanam ditempat yang curam, masalah saliran timbul pada permulaan kawasan tersebut dibuka.  Penebangan pokok-pokok dan pembersihan kawasan akan mendedahkan tanah tersebut kepada hujan dan menyebabkan hakisan tanah berlaku.  Oleh itu adalh disyorkan bahawa kerja penyediaan permukaan tanah dibuat pada musim panas, Sekiranya ters dibuat di kawasan tanah curam yang dibuka, penanaman penutup bumi hendaklah dibuat dengan segera bagi mengawal hakisan tanah.

Kredit : Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia 2004



Tiada ulasan:

AddToAny