responsif teks foto

Sabtu, 24 Ogos 2019

Kebenaran Zakir Naik.. "

Mujahid.. Tak faham maksud menghina agama lain.
Dr. Zakir Naik

Bukan menghina agama lain sebenarnya, tetapi sikafir yang sesat itu takut DZN mendedahkan kebenaran yang ada dalam kitab agama mereka sendiri. Selama ini mereka jahil terhadap isi kitab sendiri. Jahil itulah yang hina, bukan orang yang membongkar kejahilan.

Selama saya mengikuti klip kip video ceramah beliau.. Saya dapati setiap kali beliau mengutip ajaran dan menerangkan maksud sebenarnya dalam agama berbeza, ternyata amat jauh antara amalan, kefahaman dan praktik oleh penganut semua agama.

Rupa rupanya apa yang mereka praktikkan dalam upacara keagamaan itu langsung tidak bersangkut paut dengan kehendak asal agama mereka. Kesemuanya adalah reka cipta pemuka pemuka agama, rahib, sami atau rabai yang seumpamanya.

Entah kerana malas, entah kerana dihalang membaca dan mengkaji kitab.. mereka mengiyakan saja apa yang dikatakan oleh pembesar agama. Akhirnya, agama mereka secara perlahan lahan menjadi agama paganisma keberhalaan menurut hawa nafsu semata mata.

Kerana itulah DZN sering melaungkan kata katanya yang sangat menggerunkan; bahawa dia lebih hindu dari hindu atau lebih kristian dari kristian!. Beliau sangat berjaya dalam membuktikan adanya percanggahan yang amat serius antara ajaran kitab mereka dengan ritual yang mereka kerjakan.

Seringkali beliau menyatakan, apa yang mereka ikuti itu adalah ajaran gereja, bukan bible. Atau ajaran sami, bukannya ajaran veda dsbnya. Manakala kitab mereka sebenar sentiasa menunjuk kepada jalan kebenaran yang sepatutnya berakhir dengan beriman kepada Nabi Muhammad saw.

Oleh kerana terang benderangnya maksud yang dijelaskan oleh DZN itu, tidak ada sesiapapun yang berani menentang hujahan beliau. Jadinya DNZ hanya mengungkapkan kebenaran yang sedia ada di depan mata mereka. Beliau membongkar kepalsuan pemuka agama yang menipu penganut untuk kepentingan diri mereka. Inilah yang tak digemari.

Orang-orang yang mula sedar akan hakikat penipuan ini, akhirnya kembali kepada agama fitrah. Betapa mereka selama ini telah dihina dan diperbodohkan. Yang tetap nak tinggal terus menuruti jalan yang salah.. Itu bukanlah salah DZN, tetapi salah diri mereka sendiri yang lebih cenderung memilih kesesatan dari kebenaran.

Al Quran banyak sekali mendedahkan bentuk bentuk penipuan golongan pemuka agama ini serta penyelewengan mereka. DZN hanya mengambil inspirasi darinya dengan mengajak manusia supaya berlaku jujur kepada diri mereka sendiri.

Hakikatnya, DZN tak perlu menggunakan al Quran dan Hadith pun untuk membuktikan bahawa anutan mereka itu salah. Cukup dengan kitab agama mereka serta berbekalkan lojik akal buat yang mendewakan akal.

DZN tolong mengangkat kembali sisi sisi mulia agama berdasarkan apa yang tertulis di dalam kitab mereka. Dalam masa sama membersihkannya dari fahaman fahaman salah yang dianuti sehingga mencemarkan kesucian agama. Apakah mengangkat dan membersihkan ini kerja menghina?..

Beliau mengharmonikan antara agama melalui titik persamaan antara agama. Andai maksud ini tercapai.. Manusia akan mengenal damai dan tidak lagi bermusuhan antara agama dan pengikutnya.

Mendamaikan antara agama dan penganutnya.. adalah kerja mulia yang sangat diperlukan oleh dunia yang semakin sarat dengan sengketa. Apakah ini kerja hina?. Kehinaan sesungguhnya bukanlah terbit dari mana atau dari individu tertentu.. tetapi terbit dari diri sendiri yang menolak kebenaran.

Agama seringkali dirujuk sebagai sumber persengketaan, walhal agama itu hakikatnya adalah bertujuan mendamaikan. Apabila manusia tidak merasa damai kerana agama.. itu adalah kerana dua sebab. Pertama..
. Kerana salahnya cara agama itu diajar.  Kedua.. Kerana manusia itu salah memilih jalan yang bukan dari ajaran agama.

Bagi saya.. penghina agama yang sebenarnya adalah..

☺️ Yang menutup kebenaran agamanya sendiri dari pengetahuan umum.
☺️ Yang menghalang agama dari dipelajari dan diketahui maksudnya yang sebenarnya.
☺️ Yang menghalang agama mereka dari diamalkan sebagaimana yang sepatutnya.
☺️ Yang meninggalkan ajaran kitabnya dan mereka cipta ajaran sendiri, tetapi disandarkan kepada agama.
😚 Yang mencampur adukkan agama dengan ritual paganisma sehingga menghilangkan ruh agamanya yang asal.

Adakah ini yang dilakukan oleh DZN sehingga menyebabkan beliau dituduh menghina agama lain?.

Tiada ulasan:

AddToAny