responsif teks foto

Sabtu, 29 Mei 2010

Banjir 1971: Jangan leka biasanya sejarah akan berulang.

Jalan Jelai berhampiran Tokong Cina
Jalan Jelai berhanpiran tokong

Jalan ke bukit Kerani

Jalan ke bukit Kerani
Bumbung rumah di aras air.

Jalan Jelai
Jalan Jelai

Sejarah banjir paling besar pernah melanda negara kita berlaku pada bulan Januari 1971 sehingga kerajaan terpaksa mengisytiharkan darurat setelah hampir seluruh negara ditenggelami oleh air, akibat hujan lebat yang turun tidak henti-henti selama hampir 1 minggu

Perdana Menteri Malaysia, Tun Abd.Razak telah memanggil sidang kabinet tergempar setelah mendapati laporan banjir mula melanda seluruh tempat di Malaysia. Dalam Mesyuarat kabinet telah memutuskan untuk mengisytiharkan darurat banjir di seluruh negara berkuatkuasa bermula 5hb Januari 1971. Serentak dengan itu juga dua buah jawatankuasa kabinet bantuan dan pemulihan banjir di mana Perdana Menteri sendiri menjadi pengerusinya.
Sebuah lagi jawatankuasa untuk menaksir kerosakan dan mengarahkan lengkah-langkah pemulihan ekonomi dan sosial. Kuala Lumpur merupakan tempat yang paling teruk dilanda banjir di mana hampir 60% kawasannya ditenggelami air sehingga dapat dilihat di ibu kota Kuala Lumpur bagaikan berada di tengah lautan.

Walaupun banjir pernah berlaku sebanyak 2 kali iaitu pada tahun 1926 yang dipanggil "Bah Besar" dan sekali lagi melanda dalam tahun 1946, tetapi banjir yang melanda negara pada tahun 1971 ini adalah terbesar dan terburuk dalam sejarah negara.

Banjir yang melanda pada tahun 1971 ini surut dalam masa seminggu kemudian dengan mengorbankan 24 orang dan kerugian harta benda dianggarkan melebihi RM 84.7 juta. Banjir ini turut meninggalkan kesan kesan kerosakan yang paling teruk, ramai kehilangan tempat tinggal dan harta benda. Ramai yang terpaksa tinggal sehelai sepinggang, setelah semua harta benda dihanyutkan oleh banjir.

Peristiwa Banjir Besar 1971 yang tidak diketahui umum:-

  1. Beratus-ratus kereta dan lori tersadai selama 3 hari apabila jambatan dekat Maran runtuh.Feri terpaksa digunakan untuk membawa kenderaan tersebut menyeberangi sungai.
  2. Sultan Abu Bakar (Sultan Pahang) hampir mati lemas apabila bot yang baginda bersama rombongannya untuk meninjau keadaan banjir telah dinaiki air di Sungai Pahang dekat daerah Pekan. Bagaimanapun Baginda dan rombongannya terselamat apabila dua buah bot nelayan muncul dan memberi bantuan. Speed bot baginda yang berharga RM 60,000 itu karam pada pukul 10.30 pagi.
  3. Hamzah bin Haji Salleh ( berusia 23 tahun) dari Kampung Pasir Baru, Petaling Bahagia, muncul sebagai "hero banjir" kerana berjaya menyelamatkan 20 orang yang terperangkap dalam banjir besar ini.Walaupun peristiwa ini telah lama berlalu, namun peristiwa ini tetap terpahat dalam lipatan sejarah sebagai banjir paling besar yang melanda negara kita.





9 ulasan:

Perentas masa berkata...

hanya mendengar cerita tentang banjir besar tahun 1971 dimana pada waktu itu kakak dilahirkan ketika air sungai jelai mula melimpah.kalau tak silap ia berlaku setelah banjir tahun 1970 saya cuma mengalami pengalaman banjir 1988 di kuala lipis bila rumah ditenggelami air

Nan Zul berkata...

"Terjadi darurat terbentuklah kampung-kampung baru. Belaku tragedi 13 Mei terbentuklah Felda,Felcra . Belaku banjir pula terbinalah penempatan kampung banjir seperti di Kuala Medang, Penjom dan beberapa tempat di Pahang...."

kelompen berkata...

salam rodong
koi kenan nengok gambo boh de lipis ne, cukup nostalgik.
terimakasih kongsi

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerana mengutarakan cerita banjir besar 1971, masa tu saya berusia 7 tahu, awrah ayah menunaikan haji di mekah menaiki kapal laut...agak lewat dihantar ke sekolah mela oleh ibu setelah banjir surut...namun peristiwa banjir itu masih segar dalam ingatan...

danial berkata...

Bah besar tahun 1926 tu mengikut cerita arwah wan,naga umbang nak menghilir ke laut china selatan untuk berlawan dengan naga siput setelah menamatkan pertapaannya di lubuk kg kuala serau kuala medang.

Tanpa Nama berkata...

seumur hidup keh mmbesor dilepeh,x pernoh lg terjadi bah besor,cuma tragedi ribut yg agak kuat pda tahun 2003 x silap keh, penoh berlaku..apa2pn..gmbar ineh nostagik abihh..

Unknown berkata...

xpernah mengalami banjir beso,tp pade gambar jalan ke bukit kerani tu sekarang ade kuarters jkr pernah juge tinggal bumbung mase banjir tahun 1988,waktu tu abah belum duk situ,pernah tengok gmbr dari rumah jiran sahaje..

Tanpa Nama berkata...

Banjir December 2014 juga sangat teruk...tapi taklah setinggi air banjir 1971...terima kasih sudi berkongsi gambar.

Rozaimi Rafli berkata...

Ketika Banjir Besar 1971 berlaku,kami tinggal di Bukit Resident.Kawasan bukit tersebut jadi macam pulau.Makan Sardin dan Quacker Oats berhari hari.Sampai sekarang saya menyampah tengok Quacker Oats.Lebih seminggu x pergi sekolah di SK Clifford (Darjah 4).Pada tahun 2019 balik tengok tempat kelahiran,dapati Bukit Resident sudah tiada.

AddToAny