responsif teks foto

Selasa, 8 Julai 2008

Sejarah Orang Kaya Indera Maharaja Perba Jelai


Maaf... Tok Raja ke -10 Wan Ibrahim bin Wan Tanjung dan Tok Raja sekarang 
tak dimasukan poster ni oleh 'geni.com'.."



Sejarah Orang Kaya Indera Maharaja Perba Jelai
Di Bukit Betong Lipis iaitu di daerah Hulu Pahang telah sekian lama bertapak satu kelompok dari keturunan Raja Pagar Ruyung juga memegang teraju Orang Besar Berempat Pahang turun temurun. Yang dimaksudkan adalah keluarga Orang Kaya Indera Perba Jelai atau Tok Raja Jelai yang mengikut catatan sejarah keluarga mereka, Seri Maharaja Perba adalah nenek moyang mereka yang pertama datang dari Pagar Ruyung ke Lipis pada Tahun 1591. Nama kampong asal Seri Maharaja Perba di Pagaruyung ialah Kabung Pagar Teras.

Ikut bersama Seri Maharaja itu ialah dua saudaranya yang laki-laki iatu Maharaja Indera Pahlawan serta seorang saudara perempuan yang tidak dikenal pasti namanya. Saudara beliau yang perempuan ini berkahwin denmga ulama Tun Bandan Patani dan zuriat mereka inilah menurunkan kaluarga Maharaja Perba Jelai sehingga kini kerana Seri Maharaja Perba itu tiada berzuriat.

Rantau Hulu Pahang pernah suatu ketika terpisah dari pemerintahan Sultan Pahang di Pekan apabila tanah daerah tersebut dibeli olaeh Seri Maharaja Perba yang pertama itu daripada Sultan Abdul Ghafur Mohaidein Shah iaitu Sultan Pahang terakhir dari keturunan Melaka (1567-1614) dengan harga “ segantang ulang aling emas, satu dasar bali isi emas dan sesuku tangan baju isi emas” Disebabkan itulah Maharaja Perba Jelai sangat dihormati oleh rakyat Hulu Pahang suatu ketika dahulu sehingga terkenal dengan gelar “Raja Bukit Betong” atau Raja di Bukit “ kerana sememangnya beliau berasal dari keturunan raja Pagar Ruyung.






Ketika zaman pemerintahan Maharaja Perba Jelai Ke-6, Tok Raja Wan Idris dan Tok Raja Wan Muhamad (1776-1882), sekitar tahun 1830-an atau awal 1840-an dijemput pula sekelompuk keluarga pahlawan berdarah Raja Pagaruyung dari Minangkabau untuk menjadi panglima khusus bagi mempertahankan keluarga institusi Maharaja Perba Jelai di Bukit Betong. Rombongan tersebut diketuai seorang yang bergelar“pendekar mamat“ yang dipercayai salah seorang daripada kerabat diraja Pagaruyung yang membawa diri ke Tanah Semenanjung setelah kedaulatan yang dipertuan Rajo Alam Pagaruyung terakhir, Sultan Tunggal Alam Bagagar Shah Johan berdaulat dijatuhkan oleh penjajah Belanda pada tahun 1833. Gelar ‘pendekarnya” itu hanyalah untuk mengaburi mata orang ramai sahaja supaya jangan tahu asal usul beliau yang sebenarnya. Ketahui lagi baca buku Bingkisan Sejarah Raub.

Maharaja Perba Jelai merupakan salah seorang dari Orang Besar berempat Pahang, iaitu suatu jawatan yang amat tinggi dalam hirarki pemerintahan negeri. Kekuasaan serta pengaruhnya sangat besar di Ulu Pahang, khususnya di kawasan Jelai . Begitu tinggi penghormatan orang Jelai pada Maharaja perba atau Tok Raja bagi mereka orang jelai akan duduk menjunjung duli terlebih dahulu sebelum sebelum memulakan percakapan dengannya serta berbahasa ‘Engku’ pula pada tok Raja.

Maharaja sendiri mempunyai bendera dan meriam kebesaran. Kekuasaan Maharaja Perba begitu Besar sehingga boleh menjatuhkan hukuman bunuh tanpa merujukkannya terlebih dahulu kepada Bendahara di Pekan. Tok Raja dibantu oleh beberapa Panglima dikenali sebagai ‘Apit Limpang” dan menjadi orang yang sehidup semati dengan Tok Raja dan ‘ganti mata dan telinga’ baginya.

Rujuk:

Keterangan Wan Bidin bin Wan Idris, kampong Bukit Pampong, Hulu Dong. Beliau adalah cicit Orang Kaya Maharaja Setia Raja Wan Daud bin Wan Pahang (Orang Kaya Haji)1805-1889


Norazit Selat, Pahang Dahulu & Sekarang, 1996 dibawah tajuk kecil oleh Zakaria bin Mat Dom . Wan Muhamad bin Wan Ideris’ Orang Kaya Indera Maharaja Perba Jelai ke-6 & peranan dalam perang saudara di Pahang, hlm 40-41.


Bingkisan Sejarah Raub 2007.Rao dan Pagaruyung: Pertalian dengan Raub dan Pahang oleh Zaffuan Haji Manap. hlm 05


Pengikut buku-buku sejarah Orang Lipis kebanyakannya, berasal dari Sumatera Barat (Pagar Ruyung). http://jaro.com.my

35 ulasan:

matahari_terbit berkata...

Nyatakan tajuk-tajuk buku yang berkaitan.

Awanama berkata...

salam..di merapoh terdapat jalur keturunan yang mendakwa sebagai warisan diraja pagar ruyong. moyang dikatakan membawa diri kerana tidak dilantik sebagai raja. kuburnya terdapat di merapoh manakala anak cucu terdapat di telang, merapoh dan sekitar lipis..berharap agar penulis yang mengetahui detail tentang sejarah dapat membuat kajian dan mengesahkan atau menolak dakwaan ini..wassalam (aznan 014-8113837)

Awanama berkata...

aku kuturunan maharaja perba >>>>aku cicik daripada wan dol >>>>>>selepas itu datuk aku wan ibrahim>>>dan wan mokhtar>>>lepas itu baru aku

mazru berkata...

Salam...

Keturunan diaorg ni memang dari pagar ruyuang.Berdasarkan dari chop mohor maharaja Perba juge ade kesamaan.Mereka juge adelah berketurunan minangkabau.Sebenarnya keturunan minang ini ade di serata negeri Pahang ini..dari sempadan NS hinggalah ke ulu pahang..

tuan tanpa nama.

anda yg tahu akan susur galur elok buat catitan agar dpt bersatu dgn saudara mara sebelah (pagar ruyung)minangkabau dan pahang amnye.

Warisan Perba berkata...

Salam. Terima kasih kerana saudara cuba untuk memperkatakan sesuatu mengenai SEJARAH SRI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA - ORANG BESAR BEREMPAT PAHANG - ULU PAHANG. Penulisan saudara paling tidak mesti berasaskan beberapa bacaan yang ada dalam simpanan saudara.

Meskipun begitu, penulisan yang saudara kemukakan msmerlukan rujukan silang, terutama daripada Keluarga Utama waris Maharaja Perba yang ada sekarang.

Jalur asalnya menurut salasilah yang ada memanglah dari Minangkabau, tetapi sesudah itu berlaku persemendaan melalui perkahwinan dengan kelompok bangsawan yang masuk ke Jelai dalam tempoh yang kemudian sedikit sehingga menurunkan beberapa generasi warisan Maharaja Perba. Wallahualam.

Awanama berkata...

Saya pernah cuba menjejaki Keluarga Tok Segempa Alam di Pagar Ruyung yg datang ke Pahang dalam tahun 1666. Saya berjumpa dgn seorang sejarawan Riau..

Beliau berkata yg Pagar Ruyung ada dua.. yg pertama telah musnah digegar gempa bumi.. penduduk yg selamat telah berpindah ke tempat sekarang dan menamakannya Pagar Ruyung juga..

Warisan Perba berkata...

Salam kepada warisan Wan Ibrahim bin Wan Dol ....... warisan Maharaja Setia Raja Haji Wan Daud bin Wan Pahang.

Bagus jika anda berminat kepada sejarah tempatan. Paling tidak kita cuba menjejaki asal usul nenek-myang sendiri. Itulah sepatutnya yang perlu dilakukan oleh semua ahli keluarga.

Jika tidak keberatan, hubungi saya diemel : warisanperba@gmail.com bagi tujuan bertukar informasi sejarah. Tq

Awanama berkata...

Saya cuma nak ingatkan bahawa waris2 maharaja perba ni masih lagi ada di merata2 negeri pahang termasuk kuala tembeling..cuma bezanya kaya atau miskin jer..kalau kaya mungkin lebih dikenali kalau miskin sebaliknya..
Bonda saya sepupu dengan Dato Maharaja Perba Jelai sekarang tapi bonda sudah tiada untuk merekod salasilah keluarga.

Awanama berkata...

Keluarga sy pun dikatakn asal dari keturunan ini , jd sy nk dpt kn kepastian tentang cerita ini .

Warisan Perba berkata...

Salam TANPA NAMA. SALASILAH MAHARAJA PERBA ini masih memerlukan penelitian dan rujukan silang.

Anda boleh mulakan utk merujuk silang SALASILAH MAHARAJA SETIA RAJA HAJI WAN DAUD BIN PANGLIMA PERANG WAN PAHANG. Dalam salasilah yang ada sekarang masih ada beberapa kesilapan - tidak boleh terima bulat-bulat.

Keturunan MAHARAJA PERBA ini secara dominan masih berada di KAWASAN LIPIS. Sila jumpa ORANG KAYA INDERA MAHARAJA PERBA JELAI sekarang untuk mendapatkan kesahihan.

Anda perlu jumpa lebih ramai orang yang tahu mengenai SALASILAH ORANG BESAR JELAI ini. Tq. Wallahualam.

Nan Zul berkata...

org Kaya Haji ada empat Isteri 1 Mandak Tua, 2 Mandak Muda, 3 Jah Sega, 4 Bing Lipis
Mandak tua lahirkan Wan Lingga dan Wan Da dan seterusnya.
Mandak Muda lahirkan Wan Sabun, Wan Mohd Yassin, Wan Dol dan Lain-lain
Jah Sega tiada anak
Bing Lipis Lahirkan
Wan Selat dan seterusnya
ada sambungan salasilah ini kalau ingin mengetahui.
Rujuk: Geni.com oleh Dato Iskandar

Warisan Perba berkata...

Salam NAN ZUL. Terima kasih kerana anda dapat memberi info tentang warisan MAHARAJA SETIA RAJA HAJI WAN DAUD (ORANG KAYA HAJI).

Paling tidak, informasi anda dapat merangsang warisan ORANG BESAR LIPIS ini mengesan waris-waris yang lain di seluruh Malaysia. Wallahualam.

Warisan Perba berkata...

Salam NAN ZUL. Selain 4 isteri MAHARAJA SETIA RAJA yang anda sebut,sebenarnya ada seorang isteri beliau lagi(tidak diketahui namanya) - tetapi anak2 ORANG KAYA HAJI ini tidak mengekalkan gelaran "WAN". Mereka tidak diragui masih mempunyai SALASILAH MAHARAJA SETIA RAJA HAJI. Wallahualam.

Awanama berkata...

apakah beza di antara seri maharaja perba jelai dengan indera maharaja perba jelai, yg mana satukah sebenarnya Maharaja Perba Jelai?

Awanama berkata...

Tahun 1776 - 1809 tok raja dipanggil Maharaja Perba Jelai selepas tok raja Wan Deris bersama anak Wan Muhamad membantu Sultan Ahmad melawan kekandanya Tun Mutahir berjaya menyingkirnya dari tahta pahang maka Sultan Ahmad meberi gelaran Orang kaya indera perba jelai ....

bidadari berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mazzccarrycinta77 berkata...

Assalamualaikum...saye cucucicit
Pendekar tok mamat...abah saya ismail bin awang diah...berasal dr kg gua padang tengku...macamana nk jejak susur galur keluarga tok mamat
(pendekar mamat) ni
Hubungi saye... 0169844129

Mazzccarrycinta77 berkata...

Assalamualaikum...saye cucucicit
Pendekar tok mamat...abah saya ismail bin awang diah...berasal dr kg gua padang tengku...macamana nk jejak susur galur keluarga tok mamat
(pendekar mamat) ni
Hubungi saye... 0169844129

Unknown berkata...

ada kaitan tok linggi relong ke sebab asal pagar ruyung juga tok linggi..

Unknown berkata...

SALAM SAYA BERKETURUNAN PERBA JELAI,,,SUSUR GALUR DARI ATAS DAENG CELAK.TOKWAN SAYA YANG BERNAMA WAN DIN BIN WAN CHIK BIN WAN DAUD.TAPI DALAM SURAT MENYURATNYA DILETAKAN NAMA TENGKU KAMARUDIN.MENURUT CERITA DARI NENEK,KETIKA PERTABALAN TOKWAN DI BALAI LIPIS,HABIS POKOK SEMUA TUMBANG.TOKWAN SAYA TELAH LARI KE KEDAH BERSAMA SULTAN IDRIS.SEBELUM NI SAYA DAN ARWAH ABAH ADA MENCARI SAUDARA SAUDARA DI RAUB DAN BERJUMPA DENGAN TENGKU MARIA DAN WAN BIDIN.

Pantun Melayu berkata...

kalau boleh tahu, yang pertama di mana?

koriothman berkata...

apakah perjanjian 100 tahun @ perjanjian pokok sireh itu, sahih?

Awanama berkata...

Assalamualaikum Puan, aki saya Awang Chik bin Bilal Mamat@Panglima Mamat, dikebumikan di Kuala Medang.

Unknown berkata...

saya cicit hijau dalam keturunan ini juga ke boleh pencarahan 0136503500 ijam

Nan Zul berkata...

Nak tahu buka salahsilah Org Kaya Haji atau Wan Daud dalam geni.com

FRADESY RIRITIA berkata...

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, semuanya penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Syarikat +1 (304) 997-4034
E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

AHAMAD FAUDZI ABD berkata...

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
Tel ............. +1(304)997-4034
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

Fitriani Suhesti berkata...

Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

nama ibu: Yanti Ari
nomor telepon: +62 821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
Kota: Medan
email ibu: ariy6261@gmail.com
Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

Jadi saya menasihati semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

Unknown berkata...

Betul. Ada kisah mengapa tidak dikekalkan gelaran 'wan'.

Nan Zul berkata...

Nama Org Kaya Haji hanya gelaran sahaja nama sebenarnya Wan Daud bin Wan Pahang

Erlina Tuty Sartika berkata...

Halo semuanya!!!
Salam bagimu, dan rahmat dan rahmat Allah

Data Pribadi Saya
Nama: Erlina Tuty Sartika
Alamat: Bandung
Negara: Indonesia
Telepon: +62 81319467810
WhatsApp: +62 81319467810
Jumlah Pinjaman: Rp720.000.000
Nomor Akun: 1080424653
Bank: Bank BCA
Email: erlinatutysartika15@gmail.com
Anda dapat menghubungi saya melalui kontak saya

Saya menyambut Anda semua hingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Am dari Bandung di Indonesia. Saya harap Anda semua berhati-hati di internet. Saya akan menyarankan Anda untuk tidak mengajukan pinjaman di internet tanpa sepengetahuan dari perusahaan Pinjaman karena tidak semuanya nyata, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta Anda untuk mengirim uang untuk pendaftaran, transfer, biaya asuransi dan masih Anda tidak akan mendapatkan pinjaman Anda, mereka semua adalah pencuri. Saya telah menjadi korban dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeda di sini dan saya mengirim sejumlah besar uang karena saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercaya sebagai yang pertama kali, tetapi saya tidak bisa mendapatkan pinjaman dari mereka. Anda harus sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan terkecoh seperti saya, jika Anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditor kredit yang sangat saya percayai karena setelah saya mencoba beberapa tempat dan saya tertipu, saya sangat kesakitan karena saya punya banyak hutang untuk dibayar, jadi teman saya di kantor membantu saya menemukan perusahaan pinjaman yang nyata dan sah dan kami menemukannya pemberi pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami melakukan dokumentasi yang diperlukan dengan perusahaan, jadi teman saya membantu saya untuk mengikuti semua peraturan dan peraturan hanya untuk memastikan mereka nyata dan bagi Tuhan untuk kemuliaan saya mendapat pinjaman dari sebuah perusahaan sekitar 720 juta Rupiah. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda harus menghubungi Bunda REBECCA ALMA dan mengikuti aturan dan ketentuan atau syarat dan ketentuan dan saya jamin bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau kesulitan. dapatkan pinjaman saya hanya dengan tingkat bunga 2%. Anda dapat menghubungi ibu yang baik melalui alamat email ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga dapat WhatsApp ibu Rebecca Alma di nomor ini: +1405259662

Detail Kontak Ibu Baik. Silakan hubungi dia bahwa dia sah.
Nama: Rebacca Alma
Telepon: +14052595662
WhatsApp: +14052595662
https://Instagram.com/rebaccaalma
e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
Website :https://rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Semoga Allah senantiasa menyertai Anda semua. Semoga yang terbaik bagi Anda

Erlina Tuty Sartika berkata...

Halo semuanya!!!
Salam bagimu, dan rahmat dan rahmat Allah

Data Pribadi Saya
Nama: Erlina Tuty Sartika
Alamat: Bandung
Negara: Indonesia
Telepon: +62 81319467810
WhatsApp: +62 81319467810
Jumlah Pinjaman: Rp720.000.000
Nomor Akun: 1080424653
Bank: Bank BCA
Email: erlinatutysartika15@gmail.com
Anda dapat menghubungi saya melalui kontak saya

Saya menyambut Anda semua hingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Am dari Bandung di Indonesia. Saya harap Anda semua berhati-hati di internet. Saya akan menyarankan Anda untuk tidak mengajukan pinjaman di internet tanpa sepengetahuan dari perusahaan Pinjaman karena tidak semuanya nyata, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta Anda untuk mengirim uang untuk pendaftaran, transfer, biaya asuransi dan masih Anda tidak akan mendapatkan pinjaman Anda, mereka semua adalah pencuri. Saya telah menjadi korban dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeda di sini dan saya mengirim sejumlah besar uang karena saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercaya sebagai yang pertama kali, tetapi saya tidak bisa mendapatkan pinjaman dari mereka. Anda harus sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan terkecoh seperti saya, jika Anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditor kredit yang sangat saya percayai karena setelah saya mencoba beberapa tempat dan saya tertipu, saya sangat kesakitan karena saya punya banyak hutang untuk dibayar, jadi teman saya di kantor membantu saya menemukan perusahaan pinjaman yang nyata dan sah dan kami menemukannya pemberi pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami melakukan dokumentasi yang diperlukan dengan perusahaan, jadi teman saya membantu saya untuk mengikuti semua peraturan dan peraturan hanya untuk memastikan mereka nyata dan bagi Tuhan untuk kemuliaan saya mendapat pinjaman dari sebuah perusahaan sekitar 720 juta Rupiah. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda harus menghubungi Bunda REBECCA ALMA dan mengikuti aturan dan ketentuan atau syarat dan ketentuan dan saya jamin bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau kesulitan. dapatkan pinjaman saya hanya dengan tingkat bunga 2%. Anda dapat menghubungi ibu yang baik melalui alamat email ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga dapat WhatsApp ibu Rebecca Alma di nomor ini: +1405259662

Detail Kontak Ibu Baik. Silakan hubungi dia bahwa dia sah.
Nama: Rebacca Alma
Telepon: +14052595662
WhatsApp: +14052595662
https://Instagram.com/rebaccaalma
e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
Website :https://rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Semoga Allah senantiasa menyertai Anda semua. Semoga yang terbaik bagi Anda

RIKA NADIA berkata...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

SURYANTO SURYANTO berkata...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

Ny. SISKA WIBOWO berkata...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

AddToAny