responsif teks foto

Selasa, 22 Jun 2010

HANYUT bersama U-Wei

Filemnya, "Kaki Bakar" pernah menjadi filem Malaysia pertama yang ditayangkan di Festival Filem Cannes pada tahun 1995. U-Wei Haji Saari, yang turut mengarahkan "Perempuan, Isteri dan ..." (1993) dan "Jogho" (1997) bukanlah seorang pengarah filem yang biasa anda temui. Cukup berbeza dengan pengarah filem tempatan sedia ada seperti Profesor Abd. Razak Mohaideen, Yusof Haslam dan juga Ahmad Idham. Filem-filemnya juga bukanlah seperti yang biasa kita tonton di pawagam.  Namun inilah keistimewaan U-Wei.

Kembali dengan filem terbarunya yang bertajuk "Hanyut", U-Wei dikatakan mampu menaikkan nama Malaysia sekali lagi apabila dia berharap dapat menghantar "Hanyut" ke festival filem terkenal itu. Filem yang diadaptasikan daripada novel Joseph Conrad ini bakal menelan belanja sebanyak RM20-25 juta ini telah memulakan penggambaran  di Kuala Lipis dan Pekan, Pahang.

"Hanyut" bakal menampilkan pelakon dari Australia, Peter O'Brien, Diana Danielle, Sofea Jane, Khalid Salleh, Adi Putra, Patrick Teoh, Sabri Yunus dan juga Bront Palarae. – mytupai.blogspot.com

KOMEN

Baru ni balik Kuala Lipis berselisih dengan van yang ditulis dengan perkataan ‘hanyut’, ingatkan ada hotel baru yang bernama ‘hanyut’; tanya kawan-kawan,  pengarah terkenal kelahiran Temerloh U-Wei tengah bikin filem baru yang bertajuk ‘hanyut’ disekitar Sungai Jelai Lipis. Kalau begitu kita tunggu filem tersebut yang sudah  tentu berlainan dari filem-filem karyawan statik Malaysia.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak sabar menanti hasil karya ini. pasti hebat.

AddToAny