responsif teks foto

Isnin, 14 Jun 2010

Perjalanan yang tidak direstu : 2


Unit Pengempur ke-6 yang diketuai oleh Cheong Chor telah sampai ke Cameron Highland pada bulan Ogos 1973 kerana Pasukan Keselamatan telah berjaya memusnahkan semua ‘food dump’ di kawasan tersebut. Mereka mula bergerak ke negeri Pahang melalui Banjaran Titiwangsa dan sampai ke Cheroh Raub pada bulan Jan 1974. Dengan asakan Pasukan Keselamatan di Cheroh seramai 25 anggota mengikut Cheong Chor berpindah pula ke Teras. Dalam perjalanan itu mereka kehabisan bekalan makanan dan terpaksa menembak monyet untuk dijadikan makanan. Pisang muda penduduk kampong pun dijadikan makanan selama sebulan, ini menyebabkan mereka menjadi lemah dan ramai mulai sakit. Keadaan meruncing siang malam mereka dihujani tembakan meriam oleh Pasukan Keselamatan.

Jejak mereka di Cheroh dihidu oleh Pasukan Keselamatan, mereka terpaksa melarikan diri berpatah balik ke negeri Perak. Mereka cuba menuju Bandar Tanjung Malim dengan merentas Banjaran Titiwangsa. Setelah kehabisan bekalan, mereka hanya dapat minum air yang dimasak yang ditambah dengan satu sudu ‘saccharin’ sebagai pemanis setiap seorang. Mereka sangat menderita semasa melintas Banjaran Titiwangsa kerana cuaca yang sangat sejuk, hujan lebat menyusahkan pergerakan. Setelah beberapa hari penuh sengsara mereka tiba di hutan Tanjung Malim rupanya tiada penyokong ‘bawah tanah’ yang membantu mereka. Pasukan keselamatan masih terus memburu mereka, Cheong Chor mengambil keputusan untuk berpecah kepada dua kumpulan menuju semula ke Teras dan berpatah balik ke Cameron Highland.

Kumpulan Cheong Chor terpaksa melintasi Banjaran Titiwangsa semula dan bergerak dengan penuh sengsara. Bekalan makanan yang sedikit sudah habis dan mereka makan tumbuhan dan buah-buahan hutan. Beberapa anggota tidak dapat bergerak lagi mereka diberi ubat tidur dan terus mati, mayat mereka dibungkus dengan plastik dan dibiar di bawah pokok tiada anggota bertenaga untuk menanamnya. Mereka juga telah meninggalkan ‘wireless set’. Setelah tiga anggota mati yang lain menuju ke Sungai Liang Raub mereka juga tidak berjumpa dengan anggota ‘bawah tanah’ atau penyokong. Pasukan Keselamatan masih terus memburu mereka. Akibat terlalu lapar enam anggota mati kerana termakan buah beracun. Empat anggota termasuk Cheong Chor dan isteri meneruskan perjalanan dan meninggalkan seorang anggota wanita yang disangkakan tidak berdaya berjalan lagi. Anggota wanita tersebut telah menyerah diri kepada pasukan keselamatan pada 18 Mac 1974 di Raub. Perjalanan yang tidak direstu ini berakhir dengan kegagalan serta penuh dengan bencana dan tragedi.

  Penyusupan masuk unit Pengempur PKM
                                             

Tragedi berdarah 13 Mei 1969 sebenar membuka jalan kepada Parti Komunis Malaya melalui unit pengempur untuk menyusup masuk ke pendalaman Perak dan Pahang kerana Pasukan Keselamatan tertumpu kepada penjaga Ketenteraman Awam di bandar-bandar. Kawasan-kawasan yang berjaya disusupi di sebelah barat adalah Gerik,Lenggong Ayer Kala, Sungai Siput, Ipoh, Gopeng, Kampar, Slim River di Perak dan Kulim, Karangan, serta Gunung Inas di Kedah.

Disebelah timur pula mereka menumpu di kawasan Batu Melintang, Lubok Bongor, Kemubu, Gua Musang, Pulai di Kelantan dan Merapoh, Kuala Lipis, Jerantut, Raub, Bentong dan Karak di Pahang kawasan gerak tindak unit pengempur PKM tersebut hanya dipisahkan dengan Banjaran Titiwangsa yang meliputi hutan tebal yang menjadi tempat tinggal Orang Asli. Mereka juga mendekati Orang Asli untuk mendapat makanan serta mendapat maklumat pergerakan Pasukan Keselamatan.

KOMEN

Ini sebenar ringkasan cerita sejarah anggota unit Penggempur PKM yang ingin menguasai Tanah Melayu (Malaysia) melalui anggota ‘bawah tanah’ dan penyokong yang dijangka akan membantu mereka. Mereka juga tidak menyangka perjalanan ini sangat tidak direstui oleh rakyat Malaysia. Semoga tidak ada rakyat Malaysia atau orang asing yang cuba menghidupkan perjuangan yang sia-sia ini pada masa akan datang.

Rujuk

BTDM Mac 2005 hlm 73

3 ulasan:

Su Hana berkata...

salam drpd org raub

kerol berkata...

teringat cerita rakan sekampong bertembung dgn komunis ketika bekerja menebang balak di hulu dong sekitar awal 80an

Nan Zul berkata...

"masa zaman sek rendah banyaklah askar yang berkhemah berhampiran kampung kami. Kami budak-budak bawalah tebu, kangkung, buah-buahan dll bagi kat askar tersebut. Mereka hulur kat kami rungsum dalam tin bukan main seronok dapat makan rungsum tersebut..."

AddToAny