responsif teks foto

Ahad, 5 Februari 2012

Catatan Dari Seorang Guru

Pada satu hari aku ke pasar sehari di FELDA Sungai Koyan. Felda Sungai Koyan adalah satu penempatan FELDA yang agak unik kerana beberapa sebab. Pertama, setiap peneroka mendapat 14 ekar tanah ladang sawit, manakala Felda lain hanya menerima 10 ekar ladabg sawit sahaja. Mereka telah menerima geran hak milik tanah semenjak tahun 1994 lagi. Aku pernah hadir mewakili SMK (F) Sungai Koyan ke majlis penyampaian geran hak milik tanah itu.

Sek Men Keb Sungai Koyan 
Kedua, Felda Koyan 2 di teroka oleh 'Bekas Tentera' begitu juga Felda Koyan 3. Manakala Felda Koyan 1, penerokanya adalah orang dari kampung tradisional. 

Ketiga Felda Koyan 2 ada dua kawasan, Koyan 2 A dan Koyan 2 B. Antara kedua-dua kawasan ini diletakkan Felda Koyan 1. Keadaan ini ada sejarahnya yang tersendiri. Aku harap ada dikalangan anak peneroka Felda Sungai Koyan yang dapat menulis tentang perkara ini. 

Keempat, ditengah-tengah tanah Felda ini terdapat tanah geran hak milik yang bukan dipunyai oleh peneroka Felda sebaliknya merupakan bekas kampung tradisional tetapi kini sudah dijual kepada orang persendirian.

Kelima, Felda Sungai Koyan merupakan kawasan ladang sawit, tetapi tiada kilang sawit. Dulu sebelum kawasan ladang dibuat tanam semula, ada kilang sawit. Masa aku mengajar di SMK (F) Sungai Koyan, aku masih ingat setiap pagi kita dapat menghidu bau busuk dari kilang sawit yang tidak jauh dari kawasan sekolah. 

Keenam, pernah satu setika minyak masak tidak dijual dimana-mana peniaga di Felda Sungai Koyan. Pelik bin Ajaib….. Tempat penghasil kelapa sawit tiada bekalan minyak masak yang ditapis dari minyak kelapa sawit.

Hasil  Sungai Koyan 
Negara yang mengeluarkan minyak sawit terbesar di dunia, tidak cukup bekalan minyak masak bagi kegunaan penduduk negara ini, sedangkan minyak masak diproses dari minyak sawit. Inilah gambaran bahawa betapa teruknya pengurusan negara ketika ini. Berbagai dalih bodoh diberikan oleh menteri yang bertanggung jawab. Akhir sekali mereka kata ini fenomena global. Harga barang naik ini berlaku seluruh dunia. Takkanlah barang yang dalam kawalan negara kita, hilang dari pasaran merupakan fenomena global juga… Ini yang sangat celaru!!! Mengapa???


Itu sebabnya pihak pemerintah tak pernah nak jawab kemana perginya duit mengalir keluar negara secara haram sebanyak RM888 billion… Ada mengalir keluar kerana proses rasuah, ada juga yang digurup secara haram dan berbagai lagi… Negara yang dikurnia segala kekayaan oleh Allah SWT tetapi rakyatnya menderita apabila bahan yang dihasilkan oleh negara sendiri tidak dapat dinikmati oleh penduduk setempat…. Fikirkanlah….

Lombong Selising  Koyan 
Ketujuh… Dalam tanah di kawasan Felda Sungai Koyan dikatakan terdapat emas..!!! Bukan sahaja di kawasan ladang tetapi juga di kawasan tapak perumahan… Ini cerita lama!! Dulu dah pernah heboh dalam akhbar. Kini kesah itu sudah sejuk. Kalau sekali sekala kita ke Sungai Koyan kita akan bertemu dengan pekerja dari Syarikat Lombong Emas Selinsing. Selinsing ini adalah satu kawasan lombong yang ditinggalkan oleh British dan kini dibuka semula… Koyan tak jauh dari Selinsing.. Selingsing ada emas, Koyan pun ada emas juga. 

 Sekian kiriman ini dari blog wadah orang kampong : Celaru de Koyan


95 peratus emas Malaysia dari Lipis

India nak berhenti membeli sawit kita

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada keistimewaan koyan...berada dalam daerah Lipis, Parlimen Cameron Highlands, Poskod Raub...Pendidikan di Lipis, JKR, TNB bawah Raub...

Nan Zul berkata...

"betul sangat tu..."

cikgu tecit berkata...

best ke dk lipis?

Tanpa Nama berkata...

Lipis memang best sebab tanah kebun ku disini, rumah ku di sini

AddToAny