responsif teks foto

Rabu, 19 Disember 2012

Sejarah Batu Malim dan Cabaran

Jambatan merentang Sungai Lipis
Batu Malim adalah sebuah kampung di Hulu Sungai dalam Mukim Batu Talam. Letaknya disebelah kiri hilir Sungai Lipis. Pada hari ini ada sebuah jambatan merentang Sungai Lipis yang menyambung kiri-kanan sungai tersebut.

Apa yang diceritakan pada zaman dulu ada seorang Lebai, yang dipanggil orang Tok Malim, yang tinggal di kaki Bukit Barok. Di pangkalan Tok Malim itu ada sebuah batu besar . Batu tersebut digunakan oleh Tok Mailm sebagai tempat duduk semasa mengambil air sembahyang.

Selepas Tok Malim meninggal dunia maka batu tempat Tok Malim mengambil air sembahyang itu dipanggil Batu Tok Malim. Sesudahnya Batu Tok Malim menjadi Batu Malim sahaja. Kampung di mana Tok Malim tinggal ini diberi nama Batu Malim.

Kampung ini ada cerita sejarah semasa ‘Bintang Tiga’ bermaharajalela di Pahang selepas Jepun menyerah kalah pada tahun 14 Ogos 1945. Apabila mengetahui bahawa Jepun mengaku kalah pada Amerika Syarikat, pihak ‘Bintang Tiga’ yang mensifatkan dirinya sebagai pembela rakyat yang tertindas mengambil tindakan menankap dan membunuh orang-orang awam yang disyaki membantu Jepun. Orang-orang itu ditangkap dan dibawa ke suatu tempat. Di sana mereka ditembak mati. Ada juga yang dibicarakan terlebih dahulu sebelum di bunuh.

Setakat yang diketahui bahawa cuma di daerah Pekan sahaja ‘Bintang Tiga’ tidak sampai. Perkara huru-hara ‘Bintang Tiga’ ini berlaku selama 14 hari. Sebab itu ada orang mengelarnya ’14 hari Yang Mendebarkan’

Boleh dikatakan disetiap tempat ‘Bintang Tiga’ berkuasa semua orang yang didendaminya ditangkap dan dibunuh. Akan tetapi di Batu Malim ianya ditentang hebat oleh penduduk tempatan. Dengan apa jua senjata yang ada pada mereka yang diketuai oleh Abu Jamal telah berjaya membunuh beberapa ramai ‘Bintang Tiga dan kuncu-kuncunya hingga diceritakan, merah air Sungai Lipis dengan darah manusia.

Apabila negara sudah aman dan pentadbiran sudah pulih seperti sediakala maka kejadian di Batu Malim telah dibawa ke Mahkamah untuk diadili. Di dalam kejadian di Batu Malim ini penduduk kampung yang menentang kekejaman ‘Bintang Tiga’ telah dipersalahkan. Beberapa orang dihukum penjara termasuk Abu Jamal dipenjara seumur hidup. Dia Cuma dibebaskan beberapa tahun kemudian.

Cabaran
Aktiviti sukan air Batu Malim
Pada hari ini sejarah telah meninggalkan kita, sejarah biarkan ianya menjadi sejarah. Kampung Batu Malim merupakan laluan dari Raub menuju ke Cameron Hingland . Penduduk di sini wajar memanfaatkan peluang meningkatkan ekonomi. Aktiviti sukan air Batu Malim yang dijangka menjadi salah satu aktiviti tahunan. Kampung ini juga akan menerima peruntukan untuk memajukan kawasan rekreasi ini dan menjadikan Kampung Batu Malim sebagai salah satu destinasi riadah keluarga.

Penduduk diharap merebut peluang ini dengan mengetengahkan sebarang produk yang menjadi identiti Kampung Batu Malim atau menjalankan perusahaan kecil-kecilan bagi menjana pendapatan. Kalau dulu kita sebahagian pahlawan menentang ‘Bintang Tiga’ hari ini kita sebagai usahawan yang berjaya.

Rujuk:

Asal Usul Nama Tempat Negeri Pahang

Sinar Harian Pahang.

4 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap memilih jadi bodoh?

2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...

~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~

~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~

Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang berkurang. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul.. ( Buktikan kalau saya bercakap bohong)

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR....

~ (( Budaya Samseng )) - Ahli2 Mahu Lari Dari UMNO ~

Biarkan UMNO bersendirian... Mereka tidak mahu bersatu, kita boleh bersatu sesama kita... Mereka pentingkan perpecahan... Biarkan mereka... Mereka lebih mengutamakan keganasan untuk mengekalkan kuasa... Biarkan mereka..... Mereka hanya mahu jadi samseng... Biarkan mereka samseng selamanya....

Biarkan pemimpin2 UMNO memperbodohkan ahli2 mereka selamanya...

Unknown berkata...

Ada buah kubur di Masjid Batu Malim. Kedua2nya meninggal dalam pergaduhan kaum. Salah seorangnya ialah datuk saya. Datuk saya adalah sebahagian orang Bengkulu yang merantau membuka tanah di Pahang setelah mendarat di Malaya.

Unknown berkata...

ape kene mengena ulasan pertama tu... bodoh dan hanya baca ttg fakta.. senang ckp keybod warrior, hidup la ko ngn dapig bangsat tu...

Tanpa Nama berkata...

Mempertahankan diri dan kampung halaman pun jadi kesalahan besar?

AddToAny