responsif teks foto

Ahad, 9 September 2018

MELAYU COCOS ISLAND




 MELAYU COCOS ISLAND ... sebuah pulau yang begitu terasing jauh dari negara jajahannya. Bagaikan anak yang terpisah jauh dari ibunya. Cocos Island yang terletak di Indian Ocean dan lebih tepat lagi berada jauh ke barat di antara pulau Sumatera dan pulau Jawa, dihuni hampir keseluruhannya orang Melayu yang asalnya dari Malaysia dan Indonesia beragama Islam berhijrah atau di bawa oleh British ke pulau tersebut bagi melakukan kerja-kerja penanaman, menjaga, memetik serta memperoses kelapa pada tahun 1880an dahulu. Lebih 150 tahun yang lepas dan akhirnya menetap di kepulauan tersebut. Mereka kini sedang memperjuangkan hak mereka dari kerajaan Australia dan mahu diiktiraf sebagai penduduk asal atau " Indigenous people" Kepulauan yang menyerupai Maldives dan mempunyai perairan yang cukup bersih dan terjaga.

Cocos Island memiliki 27 kepulauan dan penghuninya rata-rata berketurunan melayu Malaysia dan Indonesia dan generasinya masih mengekalkan budaya melayu yang kuat, berpakaian seperti orang melayu dan masih mengekalkan adat istiadat serta cara hidup yang lazimnya d huni oleh org melayu. Cuma ada sedikit pertembungan budaya Scottish yang diterapkan dalam kebudayaan seni mereka yang berkemungkinan hasil penjajahan British di kepulauan tersebut. Pada pengamatan admin jika melihat dari video dokumentari di bawah.. admin tidak nampak sesuatu yang pelik dan terasa mereka seolah-olah berada di bumi Malaysia.

KINI Cocos Island berada di bawah jajahan Australia setelah British menjual kepulauan tersebut kepada kerajaan Australia. Namun rata-rata rakyat Australia tidak mengetahui akan kewujudan pulau Cocos yang begitu cantik lagi menakjubkan itu. Andaikata ada penerbangan terus ke pulau itu, mahu sahaja admin terbang ke sana sambil menikmati pemandangan yang indah sambil bertemu saudara seketurunan serta menikmati keindahan Cocos Island. InsyaAllah, jika ada kesempatan pasti admin akan cuba menjejaki pulau ini..

MUNGKIN ADA PEMBACA YANG PERNAH KE COCOS ISLAND ATAU PENDUDUK COCOS ISLAND yg terbaca artikal ini dapat berkongsi bagaimana untuk ke Cocos Island melalui jalan laut atau udara bagi kita melihat Cocos dengan lebih dekat lagi.

* Kecik jek pulau ni dalam peta dunia dan kena zoom baru nampak. Nak kena sini, RM kena lebat sbb flight ke sini amat mahal dari Perth. Keja kuat lagi semoga RM setanding dgn AUD..kehkehkehkeh

GENG KAKIREMPIT

Kepulauan Cocos


Tiada ulasan:

AddToAny