responsif teks foto

Isnin, 10 Jun 2024

Harga getah Lantun 6 Jun 24 - RM 4.20

 





Pokok getah ibarat tabungan duit bagi pekebun yg punyai tanah disekitar.Andai tuan tuan maseh punyai pokok getah yg maseh baik usahakanlah agar :-

1.Tidak ditoreh sampai hampir kayu kerana getah akan cair kerana kandungan air dan kulit pulihan kurang sempurna dan menganggu penorehan akan datang.

2.Jangan pernah menggunakan peransang ethapon yg akan memerah atau memaksa pokok anda.Anggap pokok anda seperti teman hidup yg juga perlu rehat agar mampu terus menolong anda pada esoknya.

3.Jangan pernah meracun rumpai menggunakan racun serap spt Glyphosate yang akan rosakkan tanah kerana tanah yang subur tidak rosak apatah dengan penutup bumi hatta anak kayu sejuk dan sesuai untuk akar yang sihat.Terhalang dari panas melampau....seolah disiram setiap hari...

Cukup kelembapan sihatlah pokok...

Dalam kebanyakkan kes semak terbiar menyuburkan pokok...

Tapi lorong pokok mestilah bersih...

4.Dan paling utama anggaplah pokok sebagai teman hidup atau sahabat yg akan mrnolong anda dan perlu pastikan pokok cukup rehat.

Tidak wajar ditoreh terus menerus setiap hari..

Anda boleh menoreh pokok hampir setiap hari tetapi maksima 26 hari shj sebulan.Indikatornya bila susu yg ditoreh semakin cair atau sedikit sila rehat terutama tika mendung lebih 2 hari walau tidak hujan.Asasnya cahaya amat diperlukan untuk fotosintesis( jana makanan).

@ anda menoreh selang sehari hanya pada hari yang cuaca baik.

Yang paling disyorkan anda bahagikan kpd 3 bahagian kalau anda mempunyai cukup pokok atau kebun.Buat ABC....

Makna kata selang 2 hari dan ini mampu menjadikan kgk yg tetap baik tdk cair dan pokok mampu bertahan lama...sampai 40 tahun( anda ditoreh baik).

Kredit FB Firdhauws Alhaq




Muat Turun Aplikasi Mudah Alih JomGAP 


Muat Turun Aplikasi Mudah Alih JomGAP untuk Telefon Pintar
Pengguna Android : Google Play

Pengguna juga boleh muat turun aplikasi ini dengan mengimbas QRcode seperti berikut:



  • BMT 2024 dah boleh kemaskini sekarang tamat bulan Sept.



Tiada ulasan:

AddToAny