Ahad, 11 April 2010

Sejarah Ringkas Hugh Clifford



The Sultan of Pahang Sir Hugh Clifford & their entourages

Hugh Clifford dilahirkan pada tanggal 5 March 1866 di Landon. Ia adalah anak tertua Colonel Henry Clifford dan Josephin Anstice. Dari ayahnya ia mewarisi darah tentera dan ibunya menurun bakat menulis. Setelah pengunduran diri dari memasuki Sandhurst pada tahun 1883 ia pergi ke Malaya ditahun itu juga dan menjadi cedet dalam Perak Civil Service. Pada masa itu bapa saudaranya Frederick Weld menjadi Governor. Dalam tahun 1887 Clifford dikirimkan ke Pahang untuk memujuk Sultan Ahmad meminta mengadakan perjanjian dengan Inggeris. Hingga tahun 1888 ia menjadi ejen Inggeris di Pahang. Pada tahun 1889 ia dilantik menjadi Superintendent Ulu Pahang dan kemudian menjadi acting British Resident sehingga tahun 1903 ia meninggalkan Malaya dan menjadi Colonial Secrettary of Trinidad Governor Ceylon Pantai Emas dan Nigeria. Ditahun 1929 terpaksa bersara dan kembali ke Landon dimana ia meninggal dunia pada tahun 1941.`

Clifford merupakan tokoh yang didatangkan khas untuk mengambil negeri Pahang menjadi salah satu negeri jajahan British. Tugas pertama beliau apabila menjejak kaki di Pahang pada tahun 1887 adalah mewujudkan Majlis Negeri sebagai sebuah badan penasihat kepada Sultan.

Rujuk:
Jang Aisjah Muttalib – Pemberontakan Pahang 1891-1805

KOMEN

Apa yang menyebabkan Hugh Clifford berjaya mentadbir Ulu Pahang.

1 ulasan:

Desa Abu Hassan berkata...

salam- pandangan saya sebab kelemahan orang melayu ketika itu, mungkin termakan janji atau pertelagahan pemimpin menjurus kearah persetujuan tersebut.
wallahualam