responsif teks foto

Ahad, 7 Jun 2009

3 Usahawan Muda usaha projek Fertigasi Cili.




Kg Dada Kering, Parlimen Lipis- 3 orang usahawan muda dari Parlimen Lipis telah berjaya melaksanakan apa yang gagal dilaksanakan oleh semua pihak di Negara ini. Menanam pokok Lada dalam Polybag dan mendapat hasil yang lumayan. Teknologi baru hasil dari bantuan MARDI dan seorang Professor tempatan serta khidmat nasihat dari Pertanian Lipis.
Teknologi ini juga sesuai untuk tanaman tomato, rock melon, terung dan cili epal.

Projek ini dilaksankan oleh 3 orang usahawan muda iaitu adik Mohd Amri b Abu Bakar, Mohd Nur Farhan Faiz dan Hazizi b Mohd Hashim.
Para usahawan ini mengatakan bahawa mereka memilih untuk menanam dan megusahakan lada kerana pasarannya adalah besar, mempunyai permintaan tinggi dan boleh dijadikan sebagai 'end product' iaitu dibekalkan ke kilang. Kilang sos di Malaysia seperti Yeo Hiap Seng, Kimball, Aminah Hassan dan lain-lain.

1 pohon lada boleh menghasilkan 4 kilo lada dan harga 1 kilo lada adalah RM 4. Kos 1 kilo lada untuk dihasilakan cuma 43 sen sahaja.
-------------------------------------------------------

YB Dato Dr Shahrum menyokong sebarang usaha yang akan membawa kemajuan dan peningkatan aktiviti ekonomi serta pertanian di Parlimen Lipis. Beliau akan membuat surat sokongan agar Pejabat Pertanian akan memberikan ruang yang lebih kepada usahawan yang telah berjaya ini terus maju lagi.
Malah, sebelum pulang beliau sempat memberi nasihat dan peruntukan agar mereka lebih bersemangat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

satu usaha yang patut diberi pujian. kongsi kejaan dengan mereka yang berminat. bangunkan masyarakat islam malaysia untuk setaraf dengan masyarakat yang lain.

Unknown berkata...

Assalamualaikum mana nk dpt vareiti Cili yg awak tanam tu

AddToAny