responsif teks foto

Rabu, 27 Mac 2019

Allahyarham Lt Adnan

Gambar rare. Pada 1937. Sebelum perang dunia kedua meletus. Ketika ini Lt Adnan berpangkat CQMS (“Company Quartermaster Sergeant”). Sebelah beliau merupakan Bintara Muda Mohamed Bin Haji Yunos, Navy British berpangkalan di Singapura.

Mereka merupakan insan istimewa yang terpilih untuk menghadiri majlis pertabalan King George VI di England di mana sekarang merupakan ayahanda kepada Queen Elizabeths.

Pada petang hening, 14 Februari 1942. Sekujur tubuh kaku kelihatan tergantung di sebatang pokok di atas puncak Bukit Chandu, Singapura.

Mayat yang memakai uniform Askar Melayu ini ditikam bertubi-tubi tanda balas dendam dan marah kerana anak muda berpangkat Leftenan inilah yang mengetuai barisan gagah, ampuh, berani dan hanya maut yang membuatkan mereka berhenti dari mempertahankan Bukit Chandu, pertahanan terakhir British di Singapura sebelum ditawan Jepun.

Lehernya dikelar, dan isi perutnya terburai dimamah bayonet Tentera Jepun. Mayatnya dilarang diturunkan, buat pengajaran untuk para penentang Maharaja Jepun.

Terima kasih atas jasa kalian berjuang habis-habisan hingga ke titisan darah terakhir. Al-Fatihah buat Allahyarham Lt Adnan dan pasukan.-MalDef-

Tiada ulasan:

AddToAny