responsif teks foto

Rabu, 19 Jun 2019

Rumah Rakit


Pertemuan Sungai Lipis dengan Sungai Jelai
Sejarah rumah rakit Sungai Jelai Kuala .Lipis menberi kenangan nostalgia bahawa kehidupan sekarang bukan lahir dari keadaan yang senang bak kata org tua-tua sakarang Api berpetik, air berpulas, celik mata semua terhidang. Saya salah seorang yang menempuh segala kesusahan dari zaman jepun masuk malaya, darurat, tragedi 13 may, komunis. Bersyukur lah ank muda yang dapat hidup dalam keadaan negara aman damai. 

Saya harap anak muda jangan lupa sejarah.


Rumah Rakit
Inilah Jeti Sungai Jelai tempat persingahan bot-bot orang kampung menbawa hasil dikampung untuk dijual di bandar Lipis. Susahnya orang dulu-dulu  untuk menbesarkan anak dan keluarga.

Di hadapan Jelai Street 

Gambar rakit sungai jelai ini saya ambil dangan phone untuk simpanan bila saya jumpa dalam album kawan. Rakit ini terletak betul-betul depan kedai jelai street, Untuktk pengetahuan Semua Rakit yang ada moto bot itu lah. Rakit Pejabat Dearah dan tanah Lipis untnk urusan dgn orang kampung

Kenangan ini tidak pernah aku lupa...

tangga batu Kuala Lipis
Gambar ini katanya diambil tahun 60an sebelum banjir 1971.  Medan Tangga disinilah lahirnya Pulut Rendang Arwah Tuan Hj Mahmud. Lepas tu turun ke Arwah Hj Malik, lapas tu turun ke Jamil Pulut. Sebab dari Arwah Hj Mahmud lagi Jamil Pulut dah berkerja.

Kredit : Lee Cine

"Aki-aki kita dengan kereta masa tu..."

2 ulasan:

Unknown berkata...

salam sy mula kerja diHospital KLipis.unit Penyediaan Makanan tahun 1981..
mase tu ada lg rumah rakit.

Nan Zul berkata...

masa kecik emak bawa perut kat klinik ibu dan anak Lipis umur 2 tahun abah pindah Felda Koyan masa tu nak balik kampung jauh kena melalui Raub baru sampai Kuala Lipis

AddToAny