responsif teks foto

Rabu, 15 Februari 2023

Ternak lalat BSF protein tinggi, harga murah bantu penternak ayam, ikan

 

Makanan Ayam dan Ikan


BSF-01 | Cara Menternak Black Soldier Fly Sebagai Makanan Ternakan

BSF mampu mengurangkan kos membeli makanan haiwan ternakan yang sangat  tinggi di pasaran. Kitar hidup larva BSF atau nama saintifiknya, 'Hermetia Illucens', hidup dalam lingkungan 45 hari bermakna apabila larva itu dibela dalam tempoh 15 hingga 18 hari, hasilnya sudah boleh dituai. Kandungan Protein dan mineralnya sangat tinggi.

Berikut adalah video tentang cara memikat atau menjemput lalat BSF liar datang bertelur dengan media mudah untuk memulakan tapak semaian larva Black Soldier Fly BSF skala rumah

Cara Memancing Lalat BSF Liar Datang - Membuat Dedak Fermentasi 
sebagai Pancingan BSF Liar Bertelur


Cara Membuatnya:

Bahan yang diperlukan
  • 1 Botol Yakult
  • 4 sudu besar gula pasir
  • 1 Kg Dedak/dedak halus/ boleh juga jenama, hampas tauhu, hampas kelapa
  • 1 liter air perigi
  • 1 pek perasa (pilihan/pilihan)
Cara membuat dedak yang diperam menggunakan Yakult

1. Campurkan 1 botol yakult dan 4 sudu besar gula ke dalam 1 liter air,

2. Kacau hingga sebati, kemudian biarkan selama 5-10 minit untuk bakteria dalam yakult bertindak balas dengan gula.

3. Sediakan dedak dalam bekas.

4. Campurkan cecair yang kita buat tadi ke dalam dedak, kacau hingga rata dan cuba jangan terlalu basah dan tidak terlalu kering.

5. Masukkan / letak doh ke dalam bekas bertutup rapat - boleh masukkan ke dalam plastik tertutup rapat atau ke dalam baldi atau dram / tong yang bertutup rapat.

6. Letakkan bekas yang mengandungi dedak yang ditapai di tempat yang selamat dan tidak terdedah kepada cahaya matahari langsung

7. Tunggu 4-7 hari sehingga proses penapaian berjalan lancar

8. Selepas 7 hari buka bekas dan media sedia digunakan untuk memancing lalat BSF bertelur.






Cara Memancing Lalat BSF Liar datang bertelur dengan media dedak yang ditapai

1. Letakkan media gewang lalat bsf (dedak fermentasi) di tempat yang teduh dan elakkan dari mengganggu haiwan - masa yang sesuai untuk meletakkan media gewang lalat bsf ialah pada waktu pagi sebelum tengah hari - lalat bsf akan aktif pada waktu tersebut.

2. Tunggu sehingga 7 hari sambil periksa setiap hari jika sudah ada telur lalat BSF? Semak juga keadaan dedak, pastikan tidak terlalu banyak cendawan, jika ada cendawan, media mesti dikacau (tak perlu risau tentang cendawan). Pastikan dedak tidak mengeras, jika mengeras ia akan patah atau hancur serta merta

3. Selalunya 1-3 hari ada lalat yang datang sebab bau fermentasi, tapi tak perlu risau kalau kita tak nampak langsung lalat BSF, kadang-kadang lalat BSF datang kadang-kadang kita tak boleh jangka, tapi secara amnya lalat BSF akan. aktif pada waktu pagi hingga tengah hari.

4. Selepas 12 hari, biasanya dalam media fermentasi sudah ada ulat BSF yang masih kecil, dan jika ada belatung maka apa yang perlu kita lakukan hanyalah menambah makanan seperti kulit nanas untuk magot tersebut.

Selamat Mencuba.

Dapatkan Lalat BSF : https://invl.io/clghwa2

BSF jadi sumber makanan haiwan ternakan

Tiada ulasan:

AddToAny