responsif teks foto

Rabu, 8 Mac 2023

Mikoriza penting dalam Penanaman

 

Mycorrhizae adalah kulat baik 



Mycorrhizae ialah kulat yang bersimbiotik dengan tumbuhan. Biasanya simbiosis ini terletak di dalam sistem akar tumbuhan. Terdapat juga kulat yang bersimbiotik dengan kulat lain, tetapi istilah mikoriza biasanya ditunjukkan untuk kulat yang menjalankan simbiosis dengan tumbuhan. Bentuk simbiosis ini terutamanya adalah simbiosis mutualisme, walaupun dalam beberapa kes ia boleh menjadi simbiosis parasit yang lemah.

Mikoriza adalah gejala biasa pada akar tumbuhan. Kira-kira 90% keluarga tumbuhan (meliputi kira-kira 80% spesies tumbuhan) mempunyai persatuan simbiotik ini. Rekod fosil menunjukkan persatuan ini telah wujud sejak Zaman Karbon.





Nama "mycorrhiza" adalah serapan daripada istilah Inggeris, mycorrhiza, yang juga merupakan pembentukan dua perkataan Yunani Purba: μύκης mýkēs, "cendawan", dan ῥίζα rhiza.
Selain berguna sebagai baja mikoriza untuk tumbuhan, kulat acuan juga digunakan sebagai yis dalam pemprosesan makanan seperti membuat roti, tempe, oncom, kilang anggur, dan tapai serta rawatan antibiotik. manakala kumpulan yang menyebabkan keracunan cendawan ialah mikotoksin.

Mikoriza memerlukan akar tumbuhan untuk melengkapkan kitaran hayatnya. Sebaliknya, sesetengah tumbuhan juga bergantung kepada mikoriza untuk pertumbuhannya. Sesetengah jenis tumbuhan tidak tumbuh atau pertumbuhannya terbantut tanpa kehadiran mikoriza dalam akarnya. Sebagai contoh, anak pokok pain biasanya gagal tumbuh subur selepas pemindahan jika tiada tisu mikoriza terbentuk di sekeliling akarnya.

Mikoriza boleh disuntik secara buatan. Walau bagaimanapun, inokulasi mikoriza asing memerlukan bantuan mikoriza tempatan, contohnya dengan menambah tanah dari asal tumbuhan.


Cara Mendapatkan, Mengembangbiakan Jamur Mikoriza Sumber Dari Alam

Produk [PENGGALAK AKAR ORGANIK] MYCORRHIZA FELCRA 1KG MYCORRHIZA

Mycorhiza  mengandungi spora mikoriza vesikular arbuskular yang dihasilkan menggunakan pasir dan tanah organik sebagai sumber media. Diklasifikasikan sebagai ‘Phosphate-Solubilizing Fungi (PSF)’

Kebaikan mikoriza adalah seperti berikut:
  • Memacu Pertumbuhan Tanaman
  • Membantu akar menyerap nutrien
  • Membantu tanaman menyerap air di musim kemarau
  • Melindungi tanaman dari serangan Mikro Patogen Jahat
  • Memberi ketahanan Pada tanaman
  • Membantu penyerapan Phospat.
Cara Penggunaan

Semaian Polibeg - 150 gram/polibeg (dicampur dengan tanah)

Lubang tanaman - 500 gram/lubang tanaman


Dapatkan Mikoriza https://invol.co/clh64mm



Tiada ulasan:

AddToAny