responsif teks foto

Rabu, 5 April 2023

Penggunaan Trichoderma melawan penyakit kulat.

 


Kebergantungan kita kepada bahan kimia (baja kimia) apatah lagi bahan beracun (racun serangga, racun kulat, bakteria) mesti ditinggalkan. Kita perlu meneroka bahan-bahan di sekeliling kita yang boleh kita gunakan untuk menggantikan bahan kimia ini. Sudah tiba masanya untuk kita kembali kepada alam semula jadi, terdapat banyak mikroorganisma yang boleh kita gunakan untuk proses memelihara alam sekitar kita.

Salah satu mikroorganisma berfungsi yang dikenali secara meluas sebagai baja biologi tanah dan biofungisida ialah kulat Trichoderma. Mikroorganisma ini merupakan kulat tinggal dalam tanah yang boleh diasingkan daripada akar tanaman lapangan. Trichoderma, selain sebagai organisma pengurai, juga boleh berfungsi sebagai agen biologi dan perangsang pertumbuhan tumbuhan. Trichoderma, boleh menghalang pertumbuhan dan penyebaran racun kulat yang menyebabkan penyakit pada tumbuhan seperti kulat Rigdiforus lignosus, Fusarium oxysporum, Rizoctonia solani(hawa daun), Fusarium monilifome, sclerotium rolfsii dan kulat Sclerotium rilfisil. Penggunaan baja biologi dan agen biologi Trichoderma, sangat berkesan dalam mencegah reput batang, reput akar yang menyebabkan tumbuhan layu, dan penyakit kulat akar putih pada tanaman getah.

Penggunaan baja biologi dan Trichoderma, biofungisida tidak menunjukkan kesan berfaedah secara langsung seperti baja kimia atau racun kulat. Dengan penggunaan tetap baja biologi dan biofungisida Trichoderma, akan memberikan faedah yang lebih baik daripada baja kimia dan racun kulat.

Keadaan optimum untuk Trichoderma,

Trichoderma, ialah kulat (kulat) yang tergolong dalam kelas ascomycetes, di mana Trichoderma, terdapat di dalam tanah hutan dan tanah pertanian atau pada tunggul kayu. Trichoderma, sp akan tumbuh dengan baik pada suhu 6 C hingga 41 C dengan pH optimum 3 hingga 7 dan sukrosa dan glukosa adalah karbon utama. Untuk membiak kulat ini menggunakan konidia (spora).

Cara Membiak Trichoderma.

Selain membiak secara semula jadi, Trichoderma, juga boleh dibiakkan secara buatan. Proses pembiakan kulat ini melalui dua peringkat iaitu pemula dan pembiakan pada media tanah (kompos).



Pada peringkat permulaan, bahan-bahan yang diperlukan ialah beras, sekam padi, dan Trichoderma. Sumber Trichoderma, boleh diperolehi dari Agensi Perladangan Perlindungan Perladangan. proses pembiakan starter dimulakan dengan mengukus adunan 30 kg beras dan 1.5 kg sekam padi selama satu setengah jam, dianggarkan berasnya melekit tetapi tidak terlalu masak. Campuran beras kukus dan sekam dimasukkan ke dalam beg plastik 1kg sebanyak separuh daripada beg plastik dan kemudian dikukus semula selama satu jam. Angkat dan sejukkan di dalam bilik bersih (steril) selama 12 jam. Masukkan akar Trichoderma, ¼ petri ke dalam beg plastik yang mengandungi campuran beras dan sekam kemudian goncang sehingga sebati. Selepas beg plastik diikat rapat, susun dan simpan di dalam bilik yang bersih dan elakkan cahaya matahari. Trichoderma, sp akan kelihatan membesar selepas satu hingga dua minggu. Trichoderma, yang telah tumbuh pada media padi dan sekam dipanggil pemula padi yang kemudiannya boleh dibiakkan pada media tanah.

Untuk penanaman Trichoderma pada media kompos, bahan-bahan seperti kompos, tahi lembu, mikroorganisma berkesan (EM-4), gula merah, air dan starter beras diperlukan. Langkah awal adalah mencampurkan 6 M3 kompos dengan 3 M3 tahi lembu dan kemudian, siram dengan campuran satu botol EM-4.5 Kg gula merah, yang dilarutkan dalam 100 liter air. Penyiraman dilakukan serata mungkin selepas itu ditutup dengan kain terpal selama dua hingga empat hari, sehingga bau tahi lembu hilang. Campurkan starter beras dalam media kompos dengan nisbah 1 M3 media kompos dicampur dengan 25 kg starter beras. Kacau rata, kemudian tutup dengan kain terpal. Selepas sebulan Trichoderma sp akan tumbuh dengan timbulnya benang putih halus pada permukaan media kompos. Apabila media telah ditumbuhi kulat Trichoderma, media tanah boleh disimpan dalam guni plastik 20 kg atau digunakan terus sebagai baja biologi dan biofungisida. Perkara yang paling penting dalam proses pembiakan Trichoderma. ialah kebersihan persekitaran dan peralatan yang digunakan.

Kaedah Pemakaian Baja Biologi dan Biofungisida Trichoderma.

Bagi Anak pokok getah

Trichoderma, ditabur sama rata antara barisan tanaman berumur 3 - 6 bulan ke pangkal batang. Kemudian ditutup dengan tanah menggunakan kaki. Dos 600 kg sehektar.

Dalam Benih Getah Polibeg

Trichoderma, sebanyak 25 gram (satu genggam) ditabur rata dari pangkal kemudian ditutup dengan tanah setebal 1-2 cm.

Dalam Tumbuhan Getah Tidak Matang dan Tumbuhan Matang.

Taburkan Trichoderma, sp secara merata dari pangkal batang hingga jejari 50 - 70 cm kemudian tutup dengan tanah setebal 1 - 2 cm. Dos bagi tumbuhan berumur 1-3 tahun ialah 100 gram sepokok dan bagi tumbuhan berumur lebih empat tahun, 150 gram sepokok. Menyemai diulang setiap enam bulan.

Pada Tunggul


Tunggul tumbuhan tua atau tumbuhan lain di kawasan ladang getah ditaburkan dengan Trichoderma, sp sebanyak 100 gram setiap tunggul setiap 6 bulan sehingga tunggul itu benar-benar reput (reput). Aplikasi ini bertujuan untuk menyekat penyebaran kulat parasit yang tumbuh pada tunggul.

Penggunaan Trichoderma, sp sebagai baja biologi dan biofungisida dalam tanaman getah akan mengurangkan jangkitan kulat akar putih dan boleh meningkatkan pengeluaran getah sehingga 25%. Selain daripada tumbuhan getah Trichoderma, juga boleh digunakan untuk semua jenis tumbuhan. Mengenai kaedah dan sukatan penggunaan, sudah tentu ia disesuaikan dengan jenis tumbuhan. Pada dasarnya, penggunaan kulat ini adalah sama seperti penggunaan baja organik pada tumbuhan.

Penggunaan agen biologi Trichoderma, dijangka dapat melepaskan kebergantungan kita kepada bahan kimia. Perkara penting yang mesti kita ketahui ialah ketika ini tanah kita sedang sakit akibat penggunaan baja kimia yang berlebihan. Selain itu, berbilion-bilion mikroorganisma mati akibat penggunaan racun perosak (racun) yang berlebihan. Sudah tentu kita mesti bertindak balas terhadap keadaan sedemikian dengan bijak, membiasakan diri menggunakan baja organik dan biofungisida supaya alam kita kekal mampan.'''



Sumber: cybex.deptan.go.id/lokalita/untung-trichoderma-sp-cara-breedingnya






Tiada ulasan:

AddToAny