Isnin, 13 November 2017

LUAHAN HATI PESARA TENTERA

oleh : Mior Rosli

Wahai Tok Hisham, kamu tidak menghayati hidup, penderitaan dan pengorbanan seorang Tentera. Kamu tak malu ke pakai baju tentera, pakai sayap penerjun kanan.. kamu menipu para Veteran seperti mana sepupu kamu menipu Kami. Di mana kamu semasa Kami berjuang bergaadai nyawa menentang organasasi Komunis? Mungkin Dharurat pertama Kami belum lahir.. tapi masa Dharurat kedua 1960-1989? Mungkin kamu berseronok Di luar negara kerana kamu anak bangsawan.. belajar pun di luar negara. Kamu Dan sepupu kamu membuang duit berbilion2 atas project2 merugikan Dan tirisan melalui rasuah Dan kleptokrasi. Wang Yang Di bazirkan itu lebih dari cukup untuk selaraskan gaji Veteran yang berkorban menjaga kemerdekaan negara. Kamu hanya penting Kan mereka Yang sedang berkhidmat Yang tidak pernah melawan penganas komunis.

Saya cabar untuk berdialog dengan kamu tentang hak Dan Kuasa MAT menurut perlembagaan persekutuan Dan undang2 Yang ada. Kami boleh panggil KSU kamu untuk bantu kamu.

Saya cabar kamu untuk terjun bersama saya, Di ketinggian 12 ribu kaki, kalau kamu tak berani, buka lah sahaja wing kamu itu. Buat malu sahaja!

Saya cabar kamu duduk dalam hutan Dan paya selama tiga minggu Tanpa berjalan makanan bersama saya.. jika kamu tak berani, buka sahaja uniform ITU. Buat malu sahaja!

Kalau kamu tidak ada perasan tentang hidup Kami, isteri Kami Dan anak2 Kami, kamu tak layak jadi Menteri Pertahanan. Letak sahaja jawatan kamu.

Kamu tidak faham perbezaan antara perkhidmatan awam dengan Perkhidmatan Tentera. Perkhidmatan awam semua dapat pencen. Kami Tentera bagi LLP terpaksa Mohon sambung perkhidmatan dari 10 ke 15, Dario 15 ke 18, dari 18 ke 21 baru layak dapat pencen. Setiap Kali sambung anggota mesti sihat (FE dalam Pullheem), mesti lulus ujian, mesti ada Kursus Dan lain2.. Bagi pegawai Pula, nak nak kapt kena lulus perbagai ujian, nak Naik Mej pun ke lulus perbagai ujian Dan mesti ada jawatan. Jika tidak Naik Kami kena berhenti juga. Nak Naik LtCol pun mesti pergi staff college.. jika umur sudah 48 Di halang mengikuti staff college. Dalam Tentera hanya Kol keatas sahaja boleh khidmat sampai Umur 60 tahun. Ini hanya 4% sahaja dari seluruh ATM.

Kami dalam Tentera Di nafikan banyak hak kebebasan Yang Di beri oleh perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Kami tidak boleh bersuara. Berbeza dengan awam. Kami kerja 24 jam Tanpa gaji lebih masa. Satu hari khidmat Kami Sama dengan 3 Hari khidmat awam. Cuti bukan hak bagi Kami..cuti hanya Satu memudahkan sahaja.

Tahukah kamu Tentera Yang berhenti 10, 15 atau 18 tahun juga berjasa dengan negara? Kami membuat kamu boleh hidup senang lenang. Tapi bila Kami sudah jadi Veteran kenapa kamu nak Samakan Kami dengan Pesara perkhidmatan awam? Kamu menghina Kami. Kamu tidak tahu menghargai pengorbanan Kami.

Kami dah lama bersabar.. Kami tidak ada niat untuk menjatukan kerajaan. Kami Veteran sentiasa taat setia kepada Tuhan, Raja Dan Negara Kami. Kami tidak mencuri Dan merompak Wang kerajaan. Kenapa Kami Di Hina begini. Kamu himpun Kan Kami .. Janji bermacam2 tapi kamu tetap menipu Kami. Kamu dari parti nationalis Melayu.. tahukah kamu 90% dari 300 ribu Veteran itu juga Melayu? Kamu hidup senang lenang, lebih dari 50% Veteran hidup dalam said Dan meskin. Kami tak mahu Di tabur dengan dedak kamu, Kami mahu hak Kami Dan recognition Yang setimpal sebagai Pahlawan negara.

Isteri Kami juga adalah sebahagian dari Kami. Mereka juga berkorban demi negara.. tidak tidur malam megenang nasib Kami Sama ada pulang atau tidak. Menjaga anak2 Kami semasa Kami Di hutan atau Di lautan.

Kami bukan sahaja hutang kebaikan penyelarasan pencen Kami.. kamu juga hutang backdated Kami!!

Sekarang Kami mahu tuntut hak Kami!

HIDUP VETERAN!

Jangan lupa Tarikh : 17 Disember 2017 



Tiada ulasan: