responsif teks foto

Isnin, 19 Januari 2009

Faktor Kalah BN di Kuala Terengganu



"Pemimpin jangan berkaraoke nanti keputusan seperti di bawah"



1. Pengundi Cina masih banyak mengundi pembangkang.
2. Calon BN merupakan pemimpin yang tidak disenangi oleh sebahagian ahli UMNO termasuk golongan pendidik maknanya UMNO berpecah dua.
3. Calon juga tidak disukai penduduk setempat kerana tahu sejarah keluarga mereka sebab itu undi di Sekolah Kebangsaan Pusat Bukit Besar DUN Ladang. Beliau tewas 61 undi kepada calon PAS.
4. Golongan muda tidak menyokong BN. Malam 17 jan 2009 golongan muda dengan bangga merayai kemenangan calon PAS tanpa segan silu.
5. Jentera BN yang hadir ke Kuala Terengganu tidak membantu BN dalam menghadapi jentera PAS. Penyokong PAS dari luar yang begitu ramai dan bersemangat.
6. Selepas penamaan Calon mantan PM Tun Dr Mahathir mengkritik calon BN. Kenyataannya boleh mempengaruhi undi BN.
7. Faktor sebenar dari faktor di atas adalah faktor pengundi sudah tidak mahu Paklah.
Wan Farid merupakan kroni Paklah umum mengetahui.

"Itu sahaja faktor yang dapat saya paparkan setelah beberapa hari saya berada di Kuala Terengganu" Selamat tinggal Kuala Terenggnu

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Faktar lain sebab-sebab kalah...jelas
adanya sikap egostik melapaui dan lupakan suasana Pilehanraya ?? wartawan tanya dalam bahasa Melayu dia jawab dlm bahasa Mat Saleh, ada beberapa warga Mas kampung dengar kata watpe cakap lagu tu ??
Teganu kite kat mana...

Tanpa Nama berkata...

Tepat sekali analisis lu

Tanpa Nama berkata...

BACALAH CERITA ORANG UMNO DI SELURUH NEGARA SEKARANG INI. MEREKA BERJUANG UNTUK WANG DAN BUKANNYA UNTUK ORANG MELAYU. HANCUR MUSNAH UMNO. ELOKLAH BUBARKAN SAHAJA UMNO SUPAYA IANYA TERLIPAT DALAM SEJARAH SEBAGAI SEBUAH PARTI YANG PERNAH DIBUBARKAN. ITU LEBIH ELOK DARIPADA KALAH T.K.O DALAM PILIHAN RAYA UMUM AKAN DATANG.

ORANG MELAYU SUDAH JATUH MELUAT KEPADA UMNO GARA-GARA PEMIMPIN BABI SEPERTI DI BAWAH INI YANG MEMUSNAH UMNO SENDIRI. KALAU AKU ADA SENAPANG GAJAH, TEMBAK SAHAJA ORANG MACAM INI. MAMPUS LAGI BAGUS. MENYUSAHKAN BANGSA SAHAJA.

JANGAN TERKEJUT BERUK DALAM MASA SEPULUH TAHUN MENDATANG, MALAYSIA SUDAH PUPUS. RAJA DAH TIADA KUASA. PM ORANG CINA, TPM ORANG KELING. ITUKAN YANG KITA HENDAK SELAMA INI?

FIKIRKAN LAH...SIAPA SEBENARNYA HAMAS, FATAH DAN ISRAEL DI BUMI TANAH MELAYU INI???.

Tanpa Nama berkata...

"Tanpa nama jangan emosinal sangat..." Sabar.. saya pun nak marah juga kat BN ni.

Tanpa Nama berkata...

Umno dan Barisan Nasional (BN) perlu mempersiapkan ahli dan pemimpinnya menempuh cabaran politik era baru bagi menjamin kedudukan dan perjuangannya kukuh serta mampu meyakinkan rakyat untuk jangkamasa panjang.Ketua Program Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff, berkata kekalahan dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu membuktikan pendekatan dan strategi selama ini juga perlu diubah mengikut keadaan semasa.“Umno dan BN boleh hanyut jika terus berpolitik seperti sekarang, terutama apabila adanya ahli dan pemimpin masih tidak mahu menerima kenyataan dan sering menyebarkan maklumat salah kepada rakyat,” katanya semalam.
Mohammad Agus berkata, Umno dan BN wajar menilai secara mendalam keputusan kelmarin kerana tanpa penelitian rapi, tidak mustahil parti itu akan menghadapi masalah lebih besar pada pilihan raya umum akan datang.“Umno misalnya perlu mengambil khidmat golongan intelek untuk membantu mereka memikirkan langkah terbaik memperjuangkan nasib parti, Melayu dan agama. Tanpa tindakan susulan yang berkesan, ia akan merugikan negara lebih-lebih lagi jika masih ramai golongan ‘pengampu’ yang banyak membawa keburukan kepada parti,” katanya.Beliau berkata, penyaluran maklumat yang salah boleh menyebabkan rakyat jelak, terutama apabila membuat perbandingan berhubung isu sama menerusi media alternatif.
Pensyarah Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani pula berpendapat, kaedah berkempen BN selama ini wajar diubah kerana keputusan kelmarin membuktikan wujud kelemahan.“Cara mendekati rakyat juga didapati ada yang tidak kena hingga pengundi kurang senang dengan kehadiran calon BN. Walaupun ia isu remeh, tetapi jika tidak diberi perhatian, BN akan menanggung kekalahan seperti di Kuala Terengganu,” katanya.Mohd Azizuddin yang turut meninjau kempen pilihan raya itu, berkata kesan tindakan penyokong pihak yang gagal menjadi calon BN serta masalah peringkat Umno Bahagian Kuala Terengganu juga menyumbang kepada kekalahan itu. Beliau berkata, BN perlu lebih mengutamakan suara akar umbi, bukan hanya mementingkan pandangan pemimpin tertinggi yang mahukan calon tertentu bertanding kerana ia adalah penentu kepada masa depan parti.

Tanpa Nama berkata...

Semua orang umno dari luar tak kerja pun,yang kat K.T tu masih dirundung pertandingan sengit di peringkat bahagian siapa nak sokong orang yang dah kalahkan satu puak,sorry lah.

Yang nampak kerja pun wanita,nak harap kan pemuda jauhlah baik jaga puteri kat tepi pantai pantai buruk tu.

AddToAny