responsif teks foto

Isnin, 29 November 2010

Pembangunan Pahang Barat Biar Realiti

Projek IADP

Tahun 2010 sebenarnya memberi erti yang cukup besar bagi pentadbiran kerajaan negeri Pahang terutama dalam usaha pembasmian kemiskinan di kawasan luar bandar dan pedalaman.Usaha kerajaan negeri menghapuskan kemiskinan demi memberi keselesaan penduduk luar bandar merupakan antara agenda utama dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tahun ini.

Sepanjang tempoh itu, kerajaan negeri memberi tumpuan khusus terhadap projek luar bandar bagi menjana pembangunan modal insan, membuka peluang ekonomi baru dan mengukuhkan institusi sosial.

Dalam usaha membangunkan modal insan, kerajaan negeri 'melabur' jutaan ringgit dalam bidang pendidikan dan latihan kemahiran, pembangunan usahawan, pemantapan kepimpinan dan pemerkasaan belia.

Tidak dapat dinafikan bahawa sepanjang RMK-9, usaha melahirkan individu cemerlang, keluarga bahagia dan masyarakat beridentiti menerusi keseimbangan pendapatan dalam agihan kek ekonomi negeri berjaya direalisasikan sepenuhnya.

Dalam tempoh sama juga, kerajaan negeri terus memberi tumpuan terhadap pembangunan di kawasan Pahang Barat yang dikatakan agak ketinggalan berbanding Pahang Timur.

Antara kawasan yang menjadi fokus kerajaan negeri ialah di daerah Jerantut dan Kuala Lipis yang agak jauh dari pusat pentadbiran kerajaan negeri di Kuantan.  

Tiada ulasan:

AddToAny