responsif teks foto

Sabtu, 8 Februari 2020

Industri durian Malaysia perlahan kerana koronavirus.

Harga durian di Malaysia telah merosot sejak dua minggu lepas apabila permintaan dari China jatuh berikutan wabak novel koronavirus novel.

Para petani Malaysia yang mengeksport durian ke China, memberitahu CNA pada Khamis (6 Feb) bahawa gangguan kepada industri logistik China, penguncupan bandar dan perubahan dalam citarasa pengguna akibat wabak telah melemahkan pesanan.

Andy Tan, seorang petani durian di Segamat, Johor, yang mengeksport buah-buahan dan pes durian beku ke Beijing, Shanghai, Guangzhou dan Qingdao, berkata harga duriannya telah menurun sekurang-kurangnya 50 peratus.




"Perintah telah menurun hampir hampir dua kali ganda dalam tempoh dua minggu yang lalu kerana banyak bandar-bandar di China ditahan.

"Industri logistik untuk mengangkut durian mempunyai tenaga kerja yang kurang, dan terdapat kelewatan utama untuk mendapatkan produk melalui kastam," katanya.

Memandangkan keadaan itu, Encik Tan telah menangguhkan memproses lebih banyak produk.

Beliau kini mempunyai beberapa durian yang berlebihan di ladangnya dan ingin menjualnya secara tempatan atau mengeksportnya ke Singapura.

"Banyak petani mempunyai durian dan mencari cara lain untuk dijual. Kami menjangkakan peningkatan permintaan durian dari China tetapi sekarang telah berubah, "katanya.

"Itulah sifat perniagaan durian, harga tidak menentu. Kami perlu bertindak balas dengan cepat untuk menjual durian lebihan kami pada harga yang lebih rendah, "katanya.

Buah-buahan yang berduri adalah eksport pertanian penting bagi Malaysia, dengan jumlah eksport durian yang menyumbang 6.8 peratus daripada pengeluaran durian di negara ini.

Malaysia mula mengeksport pulpa durian beku - dalam pek vakum, dengan sekam dikeluarkan - ke China pada Mei 2011.

Pada bulan Mei tahun lepas, China secara rasmi mengizinkan pengimportan durian keseluruhan beku dari Malaysia, dalam langkah yang mempercepat pengembangan ladang durian dan peningkatan pelaburan dalam industri.

Eksport durian durian Malaysia ke China dijangka mencapai 1,000 metrik tan setiap bulan, kata Menteri Pertanian dan Asas Tani Salahuddin Ayub.

Walau bagaimanapun, coronavirus kini telah menjejaskan industri durian, kerana wabak tersebut menelan nyawa lebih daripada 600 orang dan menjangkiti lebih daripada 30,000 orang di China pada hari Jumaat.






HARGA UNTUK MUSANG KING

Pakar Durian Lim Chin Khee berkata harga varian Musang King gred tertinggi telah menurun dari RM60 (AS $ 14.50) kepada RM30 sekilogram di Raub, Pahang.

Pekan Raub, yang dianggap sebagai modal durian Malaysia, diketahui berusaha  kuat  untuk menanam, menjaga kebun durian Musang King.

Lim, yang memiliki ladang durian kecil di Raub untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan, menegaskan bahawa kerajaan China tidak menghalang import durian tetapi novel wabak koronavirus telah memperlambat proses mengangkut produk di seluruh sempadan China.
"Ramai petani di Raub dan bahagian lain di Malaysia berhenti memproses durian ke China kerana mereka tidak mahu mengambil risiko," katanya.

"Bagaimana jika keadaan virus semakin buruk? Kami akan mempunyai banyak durian yang tidak diingini dalam simpanan sejuk, "kata Encik Lim, merujuk kepada bagaimana durian yang dieksport ke China disimpan dalam freezer nitrogen cecair.

Beliau menambah bahawa syarikat-syarikat China juga mengimport kurang kerana penduduk tempatan di tanah besar China mempunyai "tiada perasaan untuk makan" durian yang diberikan kebimbangan yang meluas terhadap virus itu.

Lim berkata: "Durian adalah makanan mewah, dan paling dinikmati di masa yang lebih bahagia. Mungkin sekarang bukan masa terbaik untuk makan durian bersama-sama dalam kumpulan besar. "

PELANCONGAN DURIAN BERKURANGAN KERANA VIRUS

Selain daripada eksport, pelancongan durian juga telah terjejas oleh virus.

Encik John Kung, yang mengusahakan sebuah ladang durian di pangkalan Bukit Fraser yang menjadi tuan rumah pelancong untuk bufet durian dan pelancongan, memberitahu CNA bahawa ladangnya telah melihat kejatuhan 75 peratus dalam bilangan pelawat sejak Tahun Baru Cina.

Minggu lalu, kerajaan Malaysia menghentikan penggantian visa untuk semua penduduk dari wilayah Hubei China, termasuk Wuhan modal di mana virus itu berasal.

Larangan sementara itu diperluaskan kepada semua wilayah China yang diletakkan di bawah kawalan pada hari Khamis.

Sabah dan Sarawak juga telah menggantung semua penerbangan berjadual dan sewa dari China untuk membendung wabak tersebut.

"Kebanyakan pelawat kami adalah kumpulan pelancongan Cina, jadi kami mungkin juga menutup kedai sehingga virus berhenti menyebar," kata Encik Kung.

Walau bagaimanapun, Cik Melissa Yap, pengerusi persatuan petani buah Pahang, berkata dia optimis bahawa virus itu akan dikawal, dan selera Cina untuk durian akan dipulihkan.

"Musim puncak durian adalah dari bulan April hingga Ogos, jadi semoga dengan itu virus itu akan dikawal," kata Cik Yap.

"Ya, sekarang pelancongan durian telah turun dan ada masalah logistik untuk diimport ke China, tapi kita tahu orang Cina masih suka durian," tambahnya.

Cik Yap juga menegaskan bahawa durian kini boleh disimpan dalam freezer nitrogen cecair sehingga dua tahun untuk mengekalkan kesegarannya.

Justeru, kejatuhan jangka pendek permintaan tidak harus memberi kesan kepada petani terlalu banyak, katanya.

Source: CNA/am(tx)
By Amir yusuf

1 ulasan:

Warisan Petani berkata...

peluang untuk penduduk tempatan menikmati durian berkualiti dengan harga yang lebih murah

AddToAny