responsif teks foto

Khamis, 19 Mac 2020

Simptom-Simptom awal Covid -19


Garis Masa Jangkitan Convid-19
Tempoh inkubasi (masa yang diambil untuk gejala pertama untuk menunjukkan dirinya selepas seseorang yang dijangkiti virus) untuk Novel Coronavirus ini dijangkakan berada dalam tempoh 14 hari. Ianya bermakna seseorang yang dijangkiti virus ini tidak akan mempunyai gejala atau tanda selama 14 hari dan berpotensi menyebarkan penyakit ini dalam masa tersebut. Berikut adalah simptom 2019 Novel 

Coronavirus:

Demam - Gejala ini tidak khusus hanya untuk 2019 Coronavirus Novel seperti yang anda ketahui. Demam boleh disebabkan oleh pelbagai kondisi perubatan seperti jangkitan kuman, sakit, kanser dan banyak lagi. Demam boleh muncul seawal 3-5 hari selepas seseorang itu dijangkiti dengan virus ini tetapi mungkin tidak dikesan oleh ramai orang jika suhu demam tidak terlalu tinggi.

Batuk - Seperti virus pernafasan lain seperti virus influenza, pesakit dengan 2019 Novel Coronavirus juga biasanya mempunyai gejala batuk kerana virus itu boleh menjangkiti saluran pernafasan dan menyebabkan kerengsaan.

Sesak nafas - Ini adalah hasil jangkitan saluran pernafasan yang lebih rendah atau radang paru-paru. Sesak nafas tidak boleh berlaku jika jangkitan hanya berada di saluran pernafasan atas seperti hidung dan tekak. Ini adalah salah satu gejala penting yang perlu diberi perhatian untuk orang yang berisiko tinggi terhadap jangkitan Novel Coronavirus 2019.

Sakit Badan - Gejala ini tidak diketahui sebab ia berlaku, tetapi ia boleh berpunca oleh pelbagai faktor seperti anemia (sel darah merah rendah), tekanan darah rendah atau disebabkan oleh jangkitan akut seperti jangkitan influenza.

Sakit Tekak - Sakit tekak tidaklah lazim berlaku dan bukan gejala utama untuk Novel Coronavirus 2019.

Sakit Kepala - Sesetengah pesakit mungkin mempunyai gejala ini dan ianya tidak diketahui mengapa ia boleh berlaku.

Dr Ramzdhan


Tiga Langkah mudah untuk mencegah COVID-19 

 1. Duduk di rumah

2. Kerap basuh tangan & jaga kebersihan diri

3. Kekal jarak 1 meter antara individu



Langkah pencegahan yang dibuat di China

Cara yang telah dibuat di China oleh mereka yang kena kawalan pergerakan/lockdown.

Kalau yang keluar beli makanan di pasaraya tatacara yg betul adalah

1. Pakai sarung tangan plastik bila ambil barang di rak-rak pasaraya. Virus ni boleh hidup di permukaan hingga 9 jam.

2. Pakai mask. Elak both direction. Pembawa  tidak sebar virus, virus pun tidak boleh masuk ke rongga hidung, mulut dr luar.

Langkah selepas balik dari membeli makanan.

1. Jangan disambut oleh ahli keluarga terutama anak-anak  Elakan dari terus bertemu ahli keluarga lain.

2. Terus masuk ke dalam toilet, buka semua pakaian dan masukan dalam beg plastik untuk dicuci terus.

3. Baru buka mask dan sarung tangan,  terus buangkan dalam plastik khas. Jangan buang dalam tong sampah biasa. Virus boleh hidup jika ada host iaitu sisa-sisa  makanan dalam tong sampah

4. Mandi dan cuci dengan sabun, detol.

5. Baru keluar bertemu ahli keluarga.

6. Barang-barang yang dibeli, jangan terus guna. Sebaiknya biarkan di satu sudut simpanan khas selama 8 jam supaya jika ada virus pada barangan yang dibeli, boleh mati selepas 8 jam.

Jika beli makanan siap masak.

1. Pastikan kedai yang bersih
2. Pastikan tiada crowd yang ramai menunggu
3. Beli dan terus balik.
4. Balik ulangi tatacara mengurus diri seperti di atas tadi. Makanan  siap masak yang dibeli boleh terus dihidangkan. Sebaiknya elakan beli di luar. Masak sendiri di rumah.

Cara ini telah dibuat di China oleh mereka yg kena kawalan pergerakan/lockdown. Baru lah efektif.




kenapa kita perlu kuarantinkan diri kita selama 14 hari ?

Tiada ulasan:

AddToAny