responsif teks foto

Isnin, 20 April 2020

Bantuan Khas pada Veteren ATM

Berkenaan pembayaran One-off PJM dan Bantuan Khas Kewangan Bantuan Prihatin Negara (BPN) kepada Veteran ATM yang layak.

*One-off PJM*

1. Pembayaran dibuat 4 peringkat.

a. Peringkat 1 - Telah dibayar pada awal Mac 2020 (Keutamaan kepada Veteran ATM Berpencen berumur 65 tahun ke atas).

b. Peringkat 2 - Telah dibayar pada hujung Mac 2020 (Keutamaan kepada Veteran ATM Berpencen berumur 65 tahun ke bawah).

c. Peringkat 3 - Akan dibayar dijangka pada hujung Apr 2020 (Keutamaan kepada Veteran ATM Tidak Berpencen berumur 65 tahun ke atas).

d. Peringkat 4 - Akan dibayar dijangka pada hujung Mei 2020 (Keutamaan kepada Veteran ATM Tidak Berpencen berumur 65 tahun ke bawah).

2. Semua Veteran ATM yang *layak menerima Pingat Jasa Malaysia yang masih belum menerima bayaran One-off* dikehendaki menyemak dan mengemaskini maklumat peribadi dan akaun bank di portal berkenaan bagi membolehkan pihak JHEV ATM membuat pembayaran kepada tuan/puan.


3. Pembayaran TIDAK dipanjangkan kepada balu atau waris.

*Bantuan Khas Kewangan Bantuan Prihatin Negara*

1. Veteran ATM yang berpencen akan menerima RM 500 dan akan dikreditkan secara automatik ke dalam akaun pencen masing-masing.

2. Kepada Veteran ATM yang tidak berpencen, tuan/puan dikehendaki menyemak dan mengemaskini maklumat peribadi serta akaun bank di dalam portal untuk pihak JHEV ATM membuat pembayaran bantuan berkenaan.

http://daftar.jhev.gov.my

3. Untuk makluman semua, mengikut data dari Jabatanarah Rekod dan Pencen (JRP), terdapat lebih kurang 179,198 orang Veteran ATM yang tidak berpencen. Dari jumlah tersebut, lebih kurang 65,000 sahaja yang telah mengemaskini maklumat dalam portal berkenaan. 

4. Tarikh tutup untuk menyemak dan mengemaskini maklumat peribadi dan akaun pada portal adalah pada *31 Okt 2020*. Pembayaran akan mula dilaksanakan pada *23 Apr 2020* sehingga *Nov 2020*. Adalah diharapkan semua Veteran ATM yang tidak berpencen bersabar dalam menunggu Bantuan Khas Kewangan ini dikreditkan ke dalam akaun masing-masing.

5. Bayaran Bantuan Khas Kewangan ini hanya disalurkan kepada Veteran itu sahaja dan *TIDAK* dipanjangkan kepada balu atau waris.

*Perkhidmatan JHEV ATM*

1. Semua JHEV ATM Cawangan Negeri telah diarahkan untuk menutup premis dan perkhidmatan sepanjang Perintah Kawal Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

2. Ibu Pejabat JHEV ATM beroperasi setiap hari dengan kapasiti 20% sahaja. Ini hanya melibatkan tugas pentadbiran dan pengurusan dalaman sahaja. *Segala urusan kaunter dan skim kebajikan ditangguhkan sehingga PKP ditamatkan*.

Untuk makluman dan perhatian  pihak tuan. 

2 ulasan:

Unknown berkata...

Saya mula berkhidmat dlm ATM pd 23 Jun 1989.. adakah saya layak menerima pingat dan elaun PJM

Unknown berkata...

PJM SEMAK 1 OFF

AddToAny