Jumaat, 14 November 2008

Kamus Loghat Lipis, Pahang



A
Aok - awak
Aok me - kamu semua
Ampuh - sempat
ambender - apa benda
anggu- kesepian /sunyi

B
Babir - degil
Berderau -
gotong royong
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer
Berlemin - berminyak
Biroh - gatal
Buas - lasak
Buboh - letak
Boyaih - boroi
Berambi - berhati-hati, berwaspada
Borok - borak
Bobok - Menipu Cth ayat : budak itu bercakap bobok sangat.
Berte'eih - bertungkus-lumus, usaha gigih
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh
ayat : mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu?
Beringor - memberitahu
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke. ..disebut
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak
serta dengan kadar yang cepat masa mengempin
Bertonyeh - gaduh mulut
Bertonjeng - berlawan cakap


C
Cakne - ambil hal
ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti. .awok ce cuba dulu
Cemuih - bosan
Cenekang - kuku cekam tu le
cengkeliik - nok tenggelam(lemas) dalam air (BARU DAPAT)
Cekut - cakup/beritahu
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie. .seperti
laga kucing
Chika - mual/muntah/ perut memulas
Cokei - cukai
cokeng - tegak
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupa
gi
keja gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne
langsung


D
Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker?
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?
Dema - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia
Degut - [ isk nak beri makna benda lak ni ] Dedor - suam-suam kuku
DI - (saya) ganti nama saya - (pulau tawar jerantut sahaja)


E


F


G
Gohek - kayuh
Godei - kacau kacau air, dodol
Goge - hingar bingar
Gebor - selimut
Gonyoh - Sental kuat2
Getik - geli,meluat
Gamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah
Gonggot - rambut yang digunting tak sekata


H
Habat/habad - pengotor
Hantoi - lembap,slow pergerakan
Hampuras - Tidak berguna / tidak sempurna
Hampuk - Menghempas.
I
J
Jabir - plastik
Jenih - jenis
Jenuh - puas,cth : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu
Juwei - dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak
silap la)
Jelun - biasanya kalau demam ambil tuala.celup ngan air asam jawa.
jelun kepala
Jolong - tinggi


K
kas - saya (jerantut, lipis raub)
koi - saya,aku(biasa pakai belah temerloh je)
Kair - (ke air)maknanya. .pergi ke sungai.ngail
Kome - kami
Kulo - warna kelabu tahi anjing
kehut,kehot, kehak - letih..sengal
Kerang - menangis dengan sepenuh hati
Keri - ketawa teramat sangat.gelak guling-guling
Kupik - kedekut
Kerapoh - sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan
tu yek
Kecah - Lecak
karang - nanti,sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu
Kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh main
kelat
Kememe - sama cam tembe gak
kekalu - emping dibuat dari padi pulut
kerajat - taktau (kena tanya tihani ni)
komeng - sinonim ngan nyiur/kelapa
Kuit/menguit - biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai
Komoih - Gomol.Jgn le komoih budak tu nak tido weh
kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )
kepok - tempat simpan padi
kehem - berkehem, bersungguh-sungguh/ keterlaluan
kodi/kudi? - ketinggalan zaman
keknya - tetapi
kipai - letih /lenguh tangan
kahat -(jarang digunakan)
kenit - kecil
kederat - upaya


L
lat - tenggang/jarak masa
lantak aok - suka hati awak
lacuh - tempat yang banyak dilalui atau digunakan
lehet - dipakai bagi bagi buah labu
Lece - Tilam,
lengit - kalah teruk
ledut - pekat
Lejut - basah teruk(lencun)
Lepe - cuai
lecoh - becak
leweh - lemah longlai(cakap atau utk perbuatan)
lembang(berlembang) - sepah, berterabur
lensung - keletihan, terlalu lemah
lebam birat - lebam2 akibat dipukul


M
Moh - jom,mari
Mok - mak
Mengelice- mengelupur
Menikei/kenikei - buah tembikai
Meleweh - bercakap mcm nak tak nak
Mereloh - tido
Meronoh - buang air besar
Membute - tido
Mencayak tu - laju sangat bawak moto
Mengelentat - mengada2 seksi
Merohong - wangi sangat
Melantong - busuk sangat
Merebang/mengereban g - rambut tak terurus
Merening -benda yang nak pecah(bulat)
Meraban - tak tentu hala
Menginding - kita dekati pihak lain secara diam-diam,jugaberma ksud
berdampingan
Mengekelan - tercekik(berkaitan dengan makan)
Mengkone - kemana-mana
Merarau - tanya orang tembeling..makna
Menggeledeng - (Susah la nak explain maknanya), tp something yg
merujuk kpd pergerakan badan.Bakper menggeledeng ngat ni?
Merahang - (jarang digunakan)
Masam Menaung - Masam Sesangat
Masam mencekut - masam sesangat
Merepih - mencangkul rumput
Mengopeh - suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam
Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan
Melengger - apa ye perkataan sesuai.contohnya perahu yang hampir nak
dimasuki air
Merabung -kuantiti yang banyak.nasi sepingan rabung
Mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam
melukah - (kain yang dipakai terbuka)
menganjing - mengada..hehe
Motong - (menoreh getah)
Mamai - emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?)
Manis meleting - teramat manis
Mengekot - tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur
kedudukanya.
Mengaran,menajau - menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat
tangsi dan mata kail.untuk pemberatnya tampat botol bersama.
Merawei - satu lagi cara menangkap ikan.
Mengoloh - tolak balik/undur
Mencelabak - benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat
Melepam - pahit/.masin/ masam sangat
Mencanak -laju sangat(mencayak? )
Mek nye(matnya) - kenapanya
Malaih - malas
Mombong - penuh
Mengkane - telekung sembahyang


N
Nyayup - tinggi sangat diatas atau bawah sangat
Nyuluh - operasi buru binatng hutan pada mlm hari
Ngilir - menghala kehilir sungai.(dengan bot/perahu) secara perlahan.
Ngonyoh - gosok dengan kasar
Nyeraya - suruh


O
Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!
Omis- kuat berletir


P
Pane - sunyi sepi
Penek @ pandok - Pendek
Pedooh' - tipu
Paluh - air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)
Pundung/safa - rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi
sawah,kebun durian dsb
Pepalih - maksudnya macam...ishh. ..teruknye. cthnye : pepalih awok
nyape buat gitu
Podot - sumbatcth ayat: kadir.kalau tok muat jugek aok podot je la
baju tu dlm beg ni
Perintan - Keadaan,masa
Polok - gelojoh
Palor - Biar


Q


R
Rodong/ghodong - kengkawan cth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa
ghodong
Racik - jerat ayam hutan
Ralit - kusyuk
Rege - harga
Rompung - abis sebahagian cth ayat : kerete itu rompung beloh
(bahagian) hadapan.
Rabet - koyak
Rebat @ merebat - hujan mula2 @ lari semua.


S
Sesemut -kebas kaki
Senyour-
kebas kaki juga
Seronyih - serabut, tak kemas, tak seperti keadaan asal
Semonyeh - makan makanan tidak cermat atau kerja tidak sempurna.
Sempelit - kotor cth ayat: budak itu sempelit dengan tanah.
sangei - tudung saji
sengkawang -(tak tau makna dia ni)
Sengkelen -duit siling/pulas tangan kebelakang
Sempelet - kotoran di badan
Se'eh - Kenyang yg teramat sgt.Cth : Se'ehnya perot kawan ni.rase
macam tok leh nok bangun doh!
Sokmo - selalu , Contoh :ler..sokmo nye aku yang kena buat..pemalas
betul budak nie!
Setoho - di sana,
Seman (sebutan dengan seiman) - terkena badi/kenan.
sepolit - tinggal sedikit
Sekeceng - tidor sekejap sangat
Sokmo - selalu
Sakat -kandas/tersekat pergerakan perahu/bot.dalam air dek kerana
pasir


T
Taruk - letak
Tea'endok - Tidak mahu (jerentut, lipis raub)
tekeh - sekeh/ketuk/ pukul dengan belakang gemgaman tangan.
Tawor Hebe - Tawar Sesangat (Air)
Tekeih - sikit lagi. tekeih dah no kena ikan tadi.(sikit lagi nak
dapat tangkap ikan itu)
Tohor - cetek , cth ayat: lor..mek nya tohor ngat air sungei nie
Tertomos - jatuh tersembam, tersungkur
Tembe - lembek, lemah, manja
Tok - tidak , Cth : tok makan lagi la..kawan lapo nie,
Tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal
giler!)


U


V


W
Wabe/bala/papalih - lebih kurang le makna tiga perkataan tu.


X


Y
Yas - kata seruan - macam itu


Z-

PERHATIAN ORANG LIPIS

Kalau ada tambahan sila KOMEN di bawah . terima kasih

15 ulasan:

anok lepeh berkata...

weh..! molek benor aok buat kamus loghat lepeh ni..
keh tamboh satu lagi..:

cengkeliik = nok tenggelam (lemas) dalam air.

ammosham berkata...

keh suka sangat wei...lama dok balik lipis nieee....

Tanpa Nama berkata...

keh nok keh sebut! (leweh sikit nadanya)

Tanpa Nama berkata...

lopok - bekas pensil
ngebat - melawo
bedaung - laju sgt?
melabang - lari lintang pukang
jolung - tinggi sangat

Tanpa Nama berkata...

Salam org lepaih..

kaw pun org lepaih..tima kaseh laa sebb masukkan kas punya blog dlm blog tuan...blog RAJA AHMAD tu..

apapun, kas musykil jugek..sebbnyer apsal kas punya sejarah dgn yg dlm TOK LINGGI JARO tu berbeza sangat..tkkan ada dua org yg nama sama?...

Kumprinx berkata...

kagelor : aku dah kabor

Tanpa Nama berkata...

terimakasih sebb ada blog yg cerita psl kuala lipis ni..banyak info yg membantu kome.

Apapun, kome tgk ada kesedarn baik diklgn org lipis dlm politik..cuma kome nak mengabor dan berpesan pd org sama2 kampung, jgn smpai terulang sejarah lama, kita menyokong pemimpin yg dibelakangnya YAHUDI dan AMERIKA, yg sanggup menjual negara kerana GILA KUASA. Maka pesan kome, berhati-hatilah lah dgn Pak Anwar Ibrahim. Sila layari blog http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

kita ni pembaca sahaja bukan pengkaji sejarah, terdapat dua versi berbeza dalam Sejarah Tok Linggi diharapkan ada anak cucu Tok Linggi memperbetulkannya...!cabaran untuk orang relong. terima kasih

Bantam berkata...

Kaweh ingat nok tamboh lagi stu le...

Cengkek - Hangit

From Bantam

ammosham berkata...

mek yee wei?...(apa kebendenya?)

McBudu berkata...

merolang - berjalan tanpa tujuan
ogek - goyang
terkolei-kolei - goyang
tak koseh - tak nak
takkebahaweh - tak nak
horik - bertaburan
rengkok - bising
cakane - cakna

Tanpa Nama berkata...

tercatuk - terpacul
terkerenying2 - tersengih2

KELAB PEMUDA JIWA LUKA berkata...

hurm..i nak tau lah..kawan i dari lipis tu selalu suruh i 'melocok' apa kebondo eh?

Tanpa Nama berkata...

Poring..selekeh gila dengan hingus kering pada muka
Kerayan..takut sangat
Senawat..rotan atau denda
Pelangko..petir yg kuat
Beleming..berminyak
Jejek...becak
Kereloin...beralun

Warisan Perba berkata...

Salam - dua orang penulis akan menghasilkan 2 versi teks yang berbeza - normal sbb ia bergantung kepada sumber apa yang diakses oleh penulis.

Seperti kes TOK LINGGI - dua versi yang berbezsa menjadikan teks tersebut aaling melengkapi - bukan menyalahi satu sama lain.

Elok jika buat rujukan silang dengan HAJI ZAHARI UDA 019-930 4966. tQ
WALLAHUALAM.

Sila berhubung dengan saya : warisanperba@gmail.com