responsif teks foto

Rabu, 19 November 2008

Kempen Bumi Hijau Daerah Lipis 2008


Pahang majukan 240 hektar tanah terbiar di Jelai

KUALA LIPIS 26 Nov. - Kerajaan Pahang akan memajukan tanah terbiar seluas 240 hektar di Jelai dekat sini dengan projek tanaman makanan pada tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, projek itu bertujuan merangsang pendapatan petani dengan mengusahakan tanaman berasaskan konsep 'satu rumah satu produk.'

Beliau berkata, seramai 100 petani miskin di Tanjung Gahai, Kuala Koyan, Kuala Medang, Sungai Ular, Kuala Serau dan penempatan Orang Asli akan terlibat dengan projek berkenaan.

''Projek ini merupakan mekanisme kerajaan untuk meningkatkan pendapatan petani miskin dan mengurangkan beban belanja keperluan dapur berikutan kenaikan harga barang di pasaran.

''Menerusi projek itu, kita mensasarkan seorang petani mampu meraih pendapatan sehingga RM800 sebulan manakala pengusaha berkelompok boleh mencapai RM5,000 sebulan menerusi pasaran hasil pertanian untuk menampung keperluan perbelanjaan keluarga masing-masing," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Bumi Hijau peringkat daerah di Pusat Agropolitan Tanjung Gahai, dekat sini hari ini.

Hadir sama, Pengarah Risda Pahang, Datuk Mujahid Mohamad; Ketua Penolong Pegawai Daerah Lipis, Mohd. Fuad Mohd. Shariff dan Penghulu Mukim Hulu Jelai, Mohd. Razaki Abd. Razak.

Menurut Wan Rosdy, projek perintis tanaman makanan ialah di Pusat Agropolitan Tanjung Gahai melibatkan kawasan tanah terbiar seluas 14 hektar yang diusahakan dengan nanas.

Sehubungan itu, jelas beliau, modus operandi memajukan tanah tersebut akan diperluaskan ke kampung-kampung lain.

Justeru, katanya, kerajaan negeri akan mendapatkan kerjasama semua pihak termasuk Jabatan Pertanian, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Jabatan Haiwan, Risda dan Felcra untuk menjayakan projek berkenaan.

''Kejayaan ini juga terletak di bahu petani menerusi perubahan sikap dan usaha gigih melaksanakan sesuatu projek pertanian kerana kerajaan telah menyediakan bantuan baja, racun dan kepakaran," katanya.

Wan Rosdy yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai berkata, projek tanaman makanan itu mampu dijadikan sebagai industri hiliran yang menjana perusahaan kecil dan sederhana di daerah ini. Utusan Malaysia

Majlis Kempen Bumi Hijau Peringkat Daerah Lipis 2008

Perasmian Oleh : YB. Dato Hj. Wan Rosdy bin Wan Ismail Exco Pembangunan Luar Bandar & Hal EhwalOrang Asli Negeri Pahang merangkap ADUN Jelai.

Pada : 24 Nov 2008 (Isnin)

Masa : 2.00 Petang

Tempat : Argopolitan Tanjung Gahai Kuala Lipis Pahang.

Ceramah Agama Bulanan

Tarikh : 21 Nov 2008

Masa : 8.30 Malam

Tempat : Dewan Residen

Anjuran : Majlis Daerah Lipis dan Pejabat Agama Islam Daerah Lipis

Penceramah : Ustaz Nor Hamiri Jamaludin (JAIP)

"Datanglah beramai-ramai kemajlis tersebut"

Tiada ulasan:

AddToAny