responsif teks foto

Ahad, 21 November 2010

Pelancong Singapura sertai ibadah korban di Kuala Medang

MENARIK...Beberapa kawasan di sekitar Kg Kuala Medang
KUALA LIPIS 19 Nov. - Seramai 12 pelancong dari Singapura menunaikan ibadah korban pada Hari Raya Aidiladha ketika menyertai Program Inap Desa di Kampung Kuala Medang di sini semalam.
Pelancong berkenaan terdiri daripada ahli Persatuan Ulama dan Guru-guru Agama Islam Singapura (Pergas) yang mengadakan lawatan selama tiga hari dan menyambut Aidiladha bersama keluarga angkat masing-masing di Kuala Medang.
Acara korban membabitkan sebanyak tiga ekor lembu dilakukan oleh Imam Masjid Kuala Medang, Hassan @ Ismail Mat Sam.
Daging korban tersebut kemudian diagihkan kepada golongan asnaf dan 40 keluarga Orang Asli Islam di Kampung Pantos, Jelai yang dilakukan sendiri oleh ahli-ahli Pergas dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di kampung tersebut.
Ketua rombongan Pergas, Zubaidah Abdullah, berkata, ibadah itu sebagai tanda syukur serta memeriahkan sambutan Aidiladha bersama penduduk di pedalaman Hulu Jelai dekat sini.
Menurutnya, persatuan itu melaksanakan acara korban membabitkan 5,000 kambing sempena hari pertama Aidiladha di Masjid al-Falah dan Madrasah al-Junid, di Singapura. Seterusnya

AddToAny