responsif teks foto

Jumaat, 12 Jun 2020

China rindu durian Malaysia

Cerita dari Lipis Durian
Kilang Pemproses Durian Sejuk Beku Sg. Ruan Raub Pahang


Di tengah-tengah COVID-19, cinta China terhadap durian Malaysia masih kuat

KUALA LUMPUR (10 Jun): Durian Malaysia terus menjadi rebutan di China, didorong oleh permintaan dan penggunaan yang kuat dari orang Cina untuk Raja Buah.

Kaunselor Komersial di Kedutaan Besar Republik Rakyat China di Malaysia, Shi Ziming, mengatakan minat dari pengguna China untuk buah itu tidak berkurang walaupun rantaian bekalan untuk durian Malaysia terjejas pada awal tahun 2020 kerana pandemi COVID-19, dan permintaan cepat sembuh apabila wabak di republik itu berjaya dikawal.

Dia mengatakan ini kerana durian dari Malaysia adalah buah kegemaran di China, dan sering dicari oleh pembeli sebagai hadiah istimewa untuk rakan dan keluarga mereka.

"Tekstur dan rasa durian Malaysia tiada duanya di dunia. Ia sering dibeli sebagai hadiah untuk keluarga dan rakan, ”kata Shi dalam wawancara e-mel dengan Bernama.

Kesukaan orang Cina terhadap Raja Buah, yang terkenal dengan bau khas dan kulitnya yang berduri, terbukti dengan jumlah import China sebanyak 600,000 tan durian bernilai AS $ 1,7 bilion (RM7,24 bilion; US $ 1 = RM4,26) dalam 2019.

Walau bagaimanapun, import durian dari Malaysia hanya merangkumi peratusan pasaran yang sangat kecil di China. Setakat ini, durian dari Malaysia hanya terdapat di beberapa bandar utama di China dan melalui platform dalam talian.

Menurut statistik Kedutaan, China mengimport 3.200 tan pulpa dan pasta durian sejuk beku dari Malaysia - yang berjumlah AS $ 41 juta pada tahun 2018. Kelulusan untuk mengangkut durian keseluruhan mulai pertengahan 2019 telah menyebabkan lonjakan eksport buah, berjumlah 7,700 tan (termasuk pulpa dan pasta) pada tahun 2019 bernilai sekitar AS $ 67 juta.




Walaupun terdapat wabak dan tempoh di luar musim, eksport durian Malaysia ke China pada suku pertama 2020 setara dengan yang sebelumnya - AS $ 22 juta, kata Shi, sambil menambah bahawa "ini menunjukkan bahawa eksport durian Malaysia ke China tidak terjejas semasa musim ini (tempoh) ”.

Shi juga mengatakan penjualan durian di Malaysia meningkat sepuluh kali ganda menjelang akhir Mac berikutan promosi oleh platform buah segar e-dagang China FreshHema, dan mencecah RMB4.35 juta (RM2.62 juta) di platform makanan dibawa pulang Meituan Waimai pada 20 Mei .

Presiden Persatuan Peladang Makanan Malaysia (Youth Youth), Francis Hong, mengatakan eksport durian dari Malaysia ke China telah kembali kepada hampir 80 peratus, dan bekalan - dengan kedatangan musim baru (Mei hingga Julai atau Ogos) - dijangka meningkat dan mampu memenuhi permintaan dari pasaran China.

"Seperti sektor lain, kita juga dipengaruhi oleh COVID-19. Tetapi sekarang, keadaan perlahan-lahan bertambah baik; dan dengan musim baru yang baru dimulai, kami berharap dapat menuai hasil yang baik, tetapi ini (produksi) tentu sangat bergantung pada cuaca juga, ”katanya kepada Bernama.

Hong, yang juga mengeksport durian ke China, mengatakan pangsa pasar durian Malaysia di China hanya sekitar 10 peratus - terutama dijual di Shanghai, Guangzhou, Guangdong dan Beijing.

Malaysia hanya mengeksport varian durian premium ke China - termasuk Musang King, 101, dan D24 yang terkenal. Rata-rata, satu kilogram Musang King dapat menjangkau hingga RMB200-RMB300 (RM120-RM180), kata Hong.

Seorang pengusaha lain, Fred Lim, mengatakan walaupun produksi dan penjualan duriannya terjejas teruk oleh wabak itu, dia tetap optimis dan keadaan akan pulih tidak lama lagi.

Dia mengatakan wabak COVID-19 awal tahun ini dan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) telah menyebabkan perniagaan duriannya merosot sebanyak 50 peratus, sementara pendapatan telah dikurangkan dari RM5 juta sebulan sebelumnya menjadi RM2.5 juta sekarang.

Lim telah mengeksport pulpa dan pasta durian ke China sejak 2010.

"Pengeluaran telah terjejas teruk, tetapi semoga keadaannya pulih mulai sekarang.

"Saya juga berharap MITI (Kementerian Perdagangan Internasional dan Industri) dan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan akan mengatur misi perdagangan ke China tidak lama lagi agar kita dapat berpartisipasi dan memasuki pasar yang lebih besar di sana," katanya.

Sementara itu, Shi berharap pembekal dan pengeksport Malaysia dapat melancarkan lebih banyak aktiviti promosi pasaran agar durian Malaysia dapat dinikmati oleh lebih banyak orang di China.

Dia juga mendorong pengusaha Malaysia untuk memperkenalkan lebih banyak jenis produk makanan berasaskan durian - seperti pastri - ke pasar China.

"Oleh kerana kemasyhuran durian Malaysia terus berkembang di China, potensinya tidak terbatas," kata Shi. - BERNAMA

Cerita dari Lipis Durian Musang King
Durian untuk disejuk beku

Tiada ulasan:

AddToAny